Ei ole varaa ostaa vauvalle vaippoja
Torissa välillä törmää tällaisiin ilmoituksiin, että kysytään onko jollain jäänyt jonkun tietyn koon vaippoja, joita voisi antaa ilmaiseksi, koska ei ole rahaa ostaa juuri nyt vaippoja.
Miten ihmiselle voi muodostua tilanne, että ei ole rahaa ostaa vauvalle vaippoja? Joka kuukausi saa 90 euroa lapsilisää, ja vauva ei paljoa rahaa muuhun kuin vaippoihin kuluta, toki ruokaan vähän. Vaatteet saa halutessaan edullisesti kirppikseltä, vauvan kohdalla ei tarvitse vielä ostaa mitään kenkiä ym jotka maksaisi enemmän.
Kommentit (39)
No jos ei syystä tai toisesta pysty imettämään, niin äidinmaidonkorvikkeeseen hurahtaa yli sata euroa kuukaudessa, ja siinäpä se lapsilisä menikin. Meillä meni muutama vuosi sitten vaippoineen, piltteineen, korvikkeineen ja vaatehankintoineen noin 300 euroa kuukaudessa vauvan tarpeisiin. En tehnyt soseita itse eikä ollut kestovaippoja enkä metsästänyt kaikkea käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
No, valtio tukee aikakin epäsuorasti sitä, että mielenverveysongelmaiset, huumeiden käyttäjät ja alkoholistit hankkivat lapsia, vaikka heillä ei ole minkäänlaisia edellytyksiä hoitaa niitä.
Esim serkullani on 4 lasta vaikka hän on työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveysyistä. On oikeastaan hassua, että lapsen hankkiminen tuntuu olevan kenelle tahansa oikeus. Ravintolassa työskentelyynkin tarvitaan hygieniapassi, mutta vanhemmaksi pääsee, jos osaa paneskella, vaikka sen tekisi viiden promillen humalassa.
Näinhän se on. Lisäksi vielä juuri ne, joiden ei kyllä pitäisi sitä ensimmäistäkään lasta hankkia, lisääntyvät kuin kanit, vaikka eivät edes itsestään kykene pitämään huolta. Selväähän se on sitten, että valtaosasta näistä lapsista ei kasva normaaleja työssäkäyviä aikuisia, vaan he seuraavat suurella todennäköisyydellä vanhempiensa jalanjäljissä. Eivät saa normaalia elämisen mallia, eivätkä opi arkisia taitoja. Elävät puutteessa ja kurjuudessa, eivät opi normaaleja sosiaalisia taitojakaan. Koulussa joutuvat helposti kiusatuiksi, tai kiusaavat itse muita. Oppiminenkin usein haastavaa, kun kotoa ei ole saatavilla ollenkaan tukea ja kannustusta koulua ajatellen. Tulee mielenterveysongelmia ja aikuisena sitten ovat syrjäytyneitä ja työelämään kykenemättömiä. Päihteet tulevat luonnollisena jatkumona kuvioihin. Sitten nämä lisääntyvät tietysti aikanaan myös, toisten samankaltaisten kanssa. Kierre jatkuu ja kertaantuu. Aika harva tällaisista perheistä tuleva lapsi onnistuu ponnistamaan parempaan elämään. Usein tarvitaan oman älykkyyden ja sinnikyyden lisäksi vielä paljon hyvää onnea, jotta se onnistuisi.
Minä olen tällaisesta perheestä lähtöisin. Meitä oli 8 sisarusta, molemmat vanhemmat alkoholisteja ja mielenterveysongelmaisia. Meidät kaikki sijoitettiin jossain vaiheessa kodin ulkopuolelle vanhinta siskoa lukuunottamatta (ehti täyttää 18). Kaksi nuorinta sisarusta oli niin pieniä, että eivät muista kotioloista mitään, ja he pääsivätkin normaaliin perheeseen molemmat samaan paikkaan. Heille kävi hyvin, ja ovat nyt molemmat työssäkäyviä perheellisiä ihmisiä. Heidän lisäkseen vain minulle kävi hyvin. Olin 8v ikäinen kun jouduin/ pääsin lastenkotiin, ja onnekseni ilmeisen hyvään paikkaan. Itsenäistymisvaiheessa olin hyvin lähellä kyllä ajautua ns huonoille teille, ja olin muutamia vuosia enemmän tai vähemmän hukassa, mutta luojan kiitos tapasin nykyisen puolisoni, joka jostain käsittämättömästä syystä halusi olla kanssani. Hän on täysin normaali ja tasapainoinen ihminen normaalilla perhetaustalla, ja hänen tuellaan ja kannustuksellaan sain opiskeltua kunnollisen ammatin ja pääsin kiinni työelämään. Jälkeenpäin näen kyllä miten pelottavan lähellä oli, että olisin saanut ihan toisenlaisen elämän. Viidelle meistä kahdeksasta sisaruksesta kävi huonosti. Enää kaksi on elossakaan, ja heidän elämänsä on päihteiden, mielenterveys ongelmien, ikuisen rahapulan, tappeluiden ja erojen värittämää. Ei olla juurikaan tekemisissä, koska toinen on käyttäytynyt meidän perhettä kohtaan uhkaavasti, ja toinen asuu tuetun asumisen piirissä kaukana toisella paikkakunnalla, eikä omasta halustaan pidä yhteyttä.
On tullut vastaan tapaus, missä viimeisillä rahoilla oli pakko saada kahvia ja tupakkaa. Vauva jäi ilman vaippoja.
Sidehaarsovaippapakkaus maksaa noin 15€. Ja kestää vaikka vauva kasvaisikin. Eikös äitiyspakkauksessakin ole näitä?
Vierailija kirjoitti:
Jos rahatilanne on noin heikko, niin kannattaisi varmaankin harkita kestovaippoja.
Mitä ihmeen neuvoja nämä? Ainakin silloin kun itselläni oli vauva-ikäinen, kestovaippailuun lähtö oli iso investointi. Vaippakuoret ja täytteet niihin. Jatkuva pyykkäyskään ei ilmaista ole. Pissanhajuisia vaippavuoria odottamassa pesua ja olo oli muutenkin niiden kanssa jatkuvasti kuin nyrkin ja pesukoneen välissä. Nepparit irtoilivat, aina ne vaan vuotivat läpi ja lapsi heräsi kesken uniensa itkien märissään. Tulin siihen tulokseen, että kestovaipat ovat saatanan keksintö naisten alistamiseksi ja siirryin suosiolla kertakäyttövaippoihin.
Olin yksinhuoltaja, välillä töissä ja välillä työttömänä. Silti oli aina vara vaippoihin ja muihin lapsen perustarpeisiin Joskus ihmetyttää kun kuulee ettei ole vara ostaa vaikkapa teinille deodoranttia tai terveyssiteitä. Kyllähän nyt lapsen tarpeet menee kaiken muun edelle. Ja olen edelleen köyhä ja ymmärrän täysin mitä on kun rahat eivät riitä. Mutta se tärkeysjärjestys pitäisi muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin yksinhuoltaja, välillä töissä ja välillä työttömänä. Silti oli aina vara vaippoihin ja muihin lapsen perustarpeisiin Joskus ihmetyttää kun kuulee ettei ole vara ostaa vaikkapa teinille deodoranttia tai terveyssiteitä. Kyllähän nyt lapsen tarpeet menee kaiken muun edelle. Ja olen edelleen köyhä ja ymmärrän täysin mitä on kun rahat eivät riitä. Mutta se tärkeysjärjestys pitäisi muistaa.
Monessa perheessä se tärkeysjärjestys on se, että maksetaan ensi asumiskulut, laskut ja ruoka. Sitten ostetaan vasta deodoranttia. Se deodorantti kun ei paljon auta, jos koti menee alta ja laskut perheessä ulosottoon. Itse olen keskituloinen, mutta kyllä meillä on aina loppukuusta tilanne, että jos teinit jotain tarvitsevat, joutuvat odottamaan palkkapäivääni. Terveysiteitä meillä nyt on aina, niitä ei tarvitse odottaa.
Jos ei ole rahaa vaippoihin, kannattaa antaa lapsi adoptioon.
Niin en tarkoittanutkaan etteikö voisi olla tilannetta, että juuri sillä hetkellä ei ole vara sitä deodoranttia ostaa, vaan sitä ettei sitä ole vara ostaa koskaan. Jos olisit lukenut tarkemmin niin kerroin kyllä tietäväni millaista on elää kun rahat eivät riitä. Tuntuu että täällä on tyylinä aina takertua johonkin toisen kirjoittaamaan josta voi negatiivisesti kommentoida
Naamavaibistit voisivat käyttää maskistia vaippana. Varmaan teillä niitä teille pyhiä asusteita edelleen on kasapäin? Siltä ajalta kun suurta mahtavaa koronaa palvoitte?
Eikö KELAn kautta myönnetä ihan perustoimeentulotukea välttämättömiin hankintoihin?
Kestovaipoilla mentiin vauvojen kanssa vielä seitsemänkymmentäluvulla. Olihan niissä oma hommansa ja aina piti olla osa puhtaana ja kuivana. Säästettiin varmaan aika lailla vaippalaskuissa ja tuli asiallisesti opetettua kuivaksikin.
No kun pitää ostaa röökiä ja sidukat viikonlopuksi.
Ja 4 kissaa ja kilpikonna pitää ruokkia.
Voi olla todella sellainen asenne että kyllä joku hoitaa ja maksaa. Vaikka soppala tms. Eli ei osata budjetoida vaan käytetään vaikka kaikki rahat heti kuun alussa tms.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei syystä tai toisesta pysty imettämään, niin äidinmaidonkorvikkeeseen hurahtaa yli sata euroa kuukaudessa, ja siinäpä se lapsilisä menikin. Meillä meni muutama vuosi sitten vaippoineen, piltteineen, korvikkeineen ja vaatehankintoineen noin 300 euroa kuukaudessa vauvan tarpeisiin. En tehnyt soseita itse eikä ollut kestovaippoja enkä metsästänyt kaikkea käytettynä.
Eli jos olisi ollut tarve, olisit erittäin helposti voinut säästää. Voihan sitä törsätä halutessaan vaikka tonnin kuussa, mutta jos rahaa on vähän, pitää priorisoida niin, että se riittää pakolliseen.
Meillä moni tuttu käyttänyt kestovaippoja vaikka ei rahasta ole ollut kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laskeskella onko varaa lapseen. Jos on => elättää ja vaipottaa sen.
Jos ei => ei kannata edes harkita.
Minä kannatan vanhemmuus "ajokorttia". Pikku testit ja haastattelut sekä terveystarkastus että sukututkimus. Moni asia selviää, että mitä vaihtoehtoa kannattaa edes miettiä.
Jos vaippaiässä olevan lapsen kohdalla ei edes valtion tuella saada hommaa hoitumaan on tilanne enemmän kuin vaikea.
Tavallaan hyvä idea, mutta käytännössä mahdoton. Ei nimittäin lapseton ihminen osaa etukäteen laskea mitä vauva tulee maksamaan. Olen itse maisterikoulutettu ihminen, enkä olisi ikinä arvannut, että tulee maksamaan niin paljon. Ensinnäkin en arvannut, että vaippoja voi helposti mennä 10 kpl päivässä. Enkä arvannut, että imetys ei olekaan mahdollista, joten on pakko käyttää korvikkeita, jotka ov
Siksipä kannattaakin varautua yllättäviin menoihin etukäteen! Eli jos hankkii lapsen, lemmikin, auton yms niin eikö ihan maalaisjärki sano että rahaa menee ja sitä kannattaa olla jemmassa !? Ja jos sen ekan lapsen kanssa jo huomaa ettei pärjää niin minkä ihmeeen takia lapsia tehtaillaan lisää. Käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laskeskella onko varaa lapseen. Jos on => elättää ja vaipottaa sen.
Jos ei => ei kannata edes harkita.
Minä kannatan vanhemmuus "ajokorttia". Pikku testit ja haastattelut sekä terveystarkastus että sukututkimus. Moni asia selviää, että mitä vaihtoehtoa kannattaa edes miettiä.
Jos vaippaiässä olevan lapsen kohdalla ei edes valtion tuella saada hommaa hoitumaan on tilanne enemmän kuin vaikea.
Tavallaan hyvä idea, mutta käytännössä mahdoton. Ei nimittäin lapseton ihminen osaa etukäteen laskea mitä vauva tulee maksamaan. Olen itse maisterikoulutettu ihminen, enkä olisi ikinä arvannut, että tulee maksamaan niin paljon. Ensinnäkin en arvannut, että vaippoja voi helposti mennä 10 kpl päivässä. Enkä arvannut, että imetys ei olekaan mahdollista, joten on pakko käyttää korvikkeita, jotka ov
No jo nyt on hemmetti jos ihminen tekee elämänsä suurimman päätöksen ilman mitään etukäteistutkimusta! Se ei ole "mahdoton tehtävä" vaan edellytys sille, että ylipäätään on tarpeeksi kypsä ja fiksu lisääntymään. Ihmettelen miten olet saanut graduakaan tehtyä, jos et osaa hakea tietoa ja vetää siitä johtopäätöksiä...
Käännä vaippa toisin päin, tulee säästöä.