3vee haluaa vain mummin luo...
on ollut aika paljon siellä nyt kun uusi vauva syntyi meille ja olen silloin saanut itselleni vähän hengähdysaikaa. Nyt kaipaa sinne usein kun siellä saa tietysti kaiken huomion ja mummi palvelee ja passaa, toisin kuin kotona kun minun huomioni vie osaltaan vauva ja kotityöt. Kannattaako lopettaa lapsen säännölliset yökyläilyt mummolaan/tai harventaa, jotta lapsi tottuu tähän että hän ei voi olla enää keskipisteenä ja että tämä on hänen kotinsa tällaisenaan.
Kommentit (16)
Yritä huomata kotonakin enemmän. 3v. on pieni vielä.
Meillä on 3kk vanha vauva ja tämä 2-vuotias on ehkä kerran viikossa mummilla yksin tunnin verran, kun me käydään kaupassa. Sitten kerran tai kaksi näkee mummiaan kun käydään siellä porukalla tai mummi käy täällä. Kerran on ollut hoidossa puoli päivää kun olin sairaana. Ja silti on niiiiiin innoissaan mummista, aina kun sanon että tuupas että laitetaan vaatteita päälle niin innostuu että mennään mummin luokse.
Kiva kuulla että on muitakin, mullekin tulee surkea olo vaikka tiedän todellakin että liikaa ei meidän lapsi ole mummilla hoidossa. Minä vaan en jouda joka hetki antamaan huomiota.
Itse oon kyllä reagoinut vähentämällä mummun visiittejä ja myös aktivoimalla yhteistä aikaa esikoisen kanssa. Samaan vaiheeseen meillä näyttäs liittyvän myös mustasukkaisuus pikkusiskolle, en saisi pitää sylissä eikä pikkusiskolle saa antaa mitään leluja. Vauva on kyllä kiva hänen lelunaan, mutta äidin huomiota ei saisi jakaa...
Lapsen pitää oppia siihen että mummi antaa huomiota myös vauvalle eikä voi omia mummia itselleen.
Tuli sellainen vaikutelma avauksesta että lapsi on ollut paljon mummilla ja normaalia on tuo kiintymyssuhteen syntyminen. Ensin työnnät luotasi pois ja sitten ihmettelet kun haluaa olla mummin seurassa. Asia ei mene sinun ehdoillasi, lapsella on oma tunne-elämänsä ja kokemukset muista ihmisistä ja huomaat että lapsi viihtyy mummin seurassa ja se on paha.
Mummi on hyvä hoitopaikkana ja kun sinä tarvitset häntä selkeästi omien tarpeitesi (saat lepoa ja elämä helpompaa) tyydyttäjänä se kävisi ilman kiintymystä. Mustasukkaista käytöstä?
Omat eivät ole koskaan olleet, koska mummi on vanha ja sairas. Mutta olen ajatellut, että jos itse jaksan lapsia auttaa hoitamalla lapsenlapsia niin mielelläni sen teen.
Tietenkin riippuu, kuinka pitkä tämä yökylä on. Jos viedään perjantaina jo aamusta ja haetaan sunnuntaina myöhään illalla, kuten naapurissa tehdään, se on liikaa.
Siellä 3 vuotias on joka toinen viikonloppu toisella mummolla ja joka toinen toisella. Eli siis aina kun isä on kotona viikonloppuisin, raahataan isompi mummolaan, että perhe saa nauttia yhdessä vauvasta.
Mutta jos yökylä on sellainen, että lapsi viedään sinne iltapäivällä ja haetaan aamupäivällä niin en näe siinä mitään pahaa.
Kivahan se on lapsen saada jakamatonta huomiota joskus.
Minä tekisin myös niin, että pyytäisin mummia katsomaan vauvaa teille ja puuhastelisin silloin 3veen kanssa kaikkea mukavaa. Joku tais jo tuolla tällästä ehdottaa!!
Esikoisen pitäis myös ymmärtää se, että mummi tykkää vauvasta ihan yhtä paljon kun hänestä. Kuin myös vanhemmat!!!!!!
Minusta aivan ihanaa et lapsi kaipaa mummille ja rakastaa kovasti. Ei se äidinrakkaus siitä mihinkään katoa. Sitä parempi lapselle mitä enemmän hänellä rakastavia ihmisiä ympärillä. En missään nimessä lähtisi rajoittamaan mummilla olemista. Ole iloinen että lapsellasi hyvät välit mummiin.
kunmummola on kaukana. Lapset pitävät mummoistaan mutta kummankaan hoiviin eivät jäisi yöksi sitten millään. No, koululaiset jo jäävät... Kun edes joskus pääsisi jonnekin niin, että voisi uskoa, ettei tuo pinin huuda kokoaikaa siellä mummolla.
" haluu mummun luo, kotona on tylsää" - varmaan joo kun silloin kun on mummulla niin mummu leikkii koko ajan ja passaa ja lellii ja kotona äidillä ja isällä on myös arjen pyörittäminen. Ja meillä ei ole edes vauvaa lisänä kuten ap:llä!
En harventaisi ja muuttaisi mummulakäyntejä teilläkään. On vaan hyvä kun lapsi kaipaa jotain muutakin aikuista kuin omia vanhempiaan ja hänellä on muita todella läheisiä aikuiskontakteja. Meillä lapsella ne on mummu ja miehen veli.
kyllä tuosta tulisi hirveän huono omatunto / äitifiilis. Paljonko on ensinnäkin paljon? Jos lapsi joka viikko yökylässä siellä - on liikaa. Ajattele kuinka suuri muutos 3vuotiaalle on se että vauva on tullut taloon, tietysti hän tuntee itsensä hylätyksi jos kuskataan hänet mummolaan joka toinen päivä ja joutuu (vaikka hän ei ehkä koe se niin koska onhan siellä hauskaa) jopa yöpymään siellä esim 1 x joka viikko. (oma kuopus 3v ja tekee oikein pahaa ajatella näin, huh). Sehän on ihan selvä että lapsi reagoi näin, että haluaa mummolaan, se on reaktio siihen että on loukattu vaikkei osaa sitä selittää. Eikö sun mies ole pistänyt vastaan jos itse et ole (jaksanut tai...), ei 3v vielä iso ole vaan hänkin kaipaa yhdessäoloanne vaikka olisikin kaaosta kotona, se voi olla parempi olla siellä kaaoksessa kun olla tiellä ja joutua ulos kodista, vaikka oletkin ajatellut että mummolla paremmin aikaa hänelle. Ei se haittaa jos kotona on sotkuista, se kuuluu asiaan kun uusi perheenjäsen syntyy, anna olla tiskit tiskaamatta kunnes mies tulee kotiin - tärkeintä on saada arki rullaamaan kahden lasten kans. Eikä lapsi siitä kärsi vaikka et ehdi leikkiä samalla lailla kun ennen, se menee ohi se vaihe ja lapsi oppii että on toinenkin. Eikö mummo sanonut stop? Nyt ehdotan että rajoitat lapsen käynnit siellä, jos menee esim kerran kahdessa viikossa ihan okej. Tuosta ei hyvää seuraa muuten jos lapsi alkaa viihtymään paremmin jossain muualla kuin kotona, puhumattakaan siitä että sisarusten välille ei kehity hyvää suhdetta koska isompi näkee vauva kilpailijana ja syynä siihen että hän on joutunut pois kotoa usein.
no kyllä rajoittaisin käynnit jos tuolla lailla reagoi. Kuinka usein on yökylässä sit siellä? kerran kuukaudessa kuitenkin mielestäni ok kunhan tilanne nyt ensin tasaantuu. t 5 lapsen äiti
Juurikin siis siinä vaiheessa kun nuorempi oli 1-2kk. Eikä ole mummillaan kuin keskimäärin yhden yön kuukaudessa. Juttelin kuitenkin lapsen kanssa asiasta ja aika pian se mummille muuttaminen sitten unohtui, kun vähän enemmän yritin huomioida vanhempaa.
tuota että viedään isompi lapsi pois jaloilta kun uusi vauva tullut taloon. Enkä tosiaan ymmärrä että joku mummi suostuu tähän, olisihan se hänenkin asia pitää pienen puoliaan. Ap - mitä itse ajattelet nyt kun olet lukenut nämä vastaukset?
joo...eli kun vauva syntyy vanhemmat lapset sijoitetaan jonnekin muualle että saa omaa rauhaa...he, ei kai ole tarkoituskaan saada rauhaa kun hankkii lisää lapsia...vai?