Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lukeminen on sinulle opettanut

Vierailija
21.04.2024 |

Tietokirjallisuudesta olen oppinut paljon ja fiktiivisestä kirjallisuudesta en ole oppinut mitään. "Kaikki lukeminen kannattaa" ja mitä minun olisi pitänyt oppia taru sormusten herrasta tai Harry Potter sonnasta? Ohmi kertaa Potter ja sormusten herra on kärsittävä lässy?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunokirjallisuuden lukeminen helpottaa kieliopin oppimista, se kehittyy kuin itsestään. Sanavarasto laajenee niin, että sen kuulee ihan puheesta, ainakin päiväkodin henkilökunnan mukaan (lapsista kyse, he tosin vielä enimmäkseen kuuntelevat).

Ja kyllä minä olen oppinut tai saanut kertausta monista asioista ihan kaunokirjallisista teoksista. Mm. luolaihmisten ajoista, sisällissodasta, nälkävuosista, temppeliherroista, Suomen puolustuksesta, Egyptistä, eläintarhoista...

Vierailija
2/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän enemmän, luulen vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemaan paremmin

Vierailija
4/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

empatiaa, eläytymistä, mielikuvitus kehittyy

Vierailija
5/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanavarasto kehittyy, avartaa mielikuvitusta, oppii tarkastelemaan asioita kriittisemmin ja monelta suunnalta.

Vierailija
6/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu fiktion krijoittajasta, osa tekee valtavasti faktapohjaista taustatyötä tarinoidensa taustaksi. Samoin fiktio voi parhaimmillaan sukeltaa todella syvälle ihmisen psyykeen sekä tapoihin ajatella ja opettaa melkoisesti erilaisia näkökulmia ihmisenä olemisesta. Fiktion pääasiallinen tarkoitus lienee kuitenkin eskapismi, tietokirjallisuuden taas tieto.

Vierailija
7/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin että vaikka lukisin kirjan päivässä koko elämäni ajan, en ehtisi lukea edes promillen sadasosaa kaikesta mitä on kirjoitettu.

Kaiken tiedon äärellä (kaiken aikani lukemiseen käyttäneenä) en erottuisi mitenkään niistä jotka eivät lue mitään.

Tästä syystä lopetin lukemisen.

Vierailija
8/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu fiktion krijoittajasta, osa tekee valtavasti faktapohjaista taustatyötä tarinoidensa taustaksi. Samoin fiktio voi parhaimmillaan sukeltaa todella syvälle ihmisen psyykeen sekä tapoihin ajatella ja opettaa melkoisesti erilaisia näkökulmia ihmisenä olemisesta. Fiktion pääasiallinen tarkoitus lienee kuitenkin eskapismi, tietokirjallisuuden taas tieto.

Eli halu paeta todellisuutta ja väittää että oppii tärkeää tietoa. Oppiiko faktaa nopeammin fiktiosta?

Vierailija
9/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mangaa lukiessa olen oppinut japanin kieltä ja, japanilaista kulttuuria, japanilaisia sosiaalisia normeja, japanilaisia tapahtumia. Manga sivistää paljon. M25

Vierailija
10/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on paljon asioita, joista en tiennyt mitään, ennenkuin luin niistä. Sen on opettanut että joskus tieto lisää tuskaa ja joskus helpottaa tuskaa. 

Vierailija
11/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin että vaikka lukisin kirjan päivässä koko elämäni ajan, en ehtisi lukea edes promillen sadasosaa kaikesta mitä on kirjoitettu.

Kaiken tiedon äärellä (kaiken aikani lukemiseen käyttäneenä) en erottuisi mitenkään niistä jotka eivät lue mitään.

Motivaatiosi lukea oli erottua muista?!

Vierailija
12/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän enemmän, luulen vähemmän.

Osaan enemmän, kuvittele vähemmän. "Mitä vähemmän ihminen tajuaa, sitä enemmän hän luulee tietävänsä".

Vierailija
13/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunokirjallisuuden lukeminen helpottaa kieliopin oppimista, se kehittyy kuin itsestään. Sanavarasto laajenee niin, että sen kuulee ihan puheesta, ainakin päiväkodin henkilökunnan mukaan (lapsista kyse, he tosin vielä enimmäkseen kuuntelevat).

Ja kyllä minä olen oppinut tai saanut kertausta monista asioista ihan kaunokirjallisista teoksista. Mm. luolaihmisten ajoista, sisällissodasta, nälkävuosista, temppeliherroista, Suomen puolustuksesta, Egyptistä, eläintarhoista...

Sähköoppi luolaihmisille ja nälkävuosille on kyllä hyvä kirja.

Vierailija
14/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tikkuaskissa on keskimäärin 45 tikkua.  Osasin vastata kun joku kysyi :D

Vierailija
15/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanavarasto kehittyy, avartaa mielikuvitusta, oppii tarkastelemaan asioita kriittisemmin ja monelta suunnalta.

Toisin kuin historia ja filosofia.

Vierailija
16/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli halu paeta todellisuutta ja väittää että oppii tärkeää tietoa. Oppiiko faktaa nopeammin fiktiosta?

Halu paeta todellisuutta ja halu "oppia tärkeätä tietoa" voivat kulkea käsi kädessä tai olla kulkematta, riippuu mikä on tarve.

Joskus faktaa voi oppia mukavammin fiktiosta, joskus taas ei - ja joskushan se "fakta" esim ihmiskuvauksien, psykologian ja filosofisen pohdiskelun kautta voi olla fiktiossa ainutlaatuista ja varsinaista pioneerityötäkin.

Riippuu myös siitä kuinka hyvä ja juuri sinun mielenliikkeisiisi sopiva kirjoittaja on. Jotkut tietopohjaiset- ja vaikkapa oppikirjat ovat sietämättömästi kirjoitettuja, jotka pitää ensin kääntää suurin piirtein suomen kielelle, ja joskus taas fiktiokirjoittaja pukkaa niin korkealentoista ja vaikeaselkoista haahuilua ettei sitäkään kestä.

Jne.

Vierailija
17/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsit mistä, omasta tyhmyydestä?

Vierailija
18/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mangaa lukiessa olen oppinut japanin kieltä ja, japanilaista kulttuuria, japanilaisia sosiaalisia normeja, japanilaisia tapahtumia. Manga sivistää paljon. M25

Ei muuta kuin sinisten puiden niitylle, on se niin hieno kulttuuri.

Vierailija
19/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue paetakseni mitään, vaan saadakseni enemmän. Samasta syystä syön herkkuja tai katson elokuvaa, kuuntelen hyvää musiikkia. Saadakseni nautintoa. Yleensä myös iloa ja uusia näkökulmia. Lukeminen on hauskaa, en todellakaan lue tiedon takia, vaikka sitäkin kertyy.

Kärjistettynä, palstakiusaaja saa ilonsa muiden pahasta mielestä. Minä lukemisesta. Niin me ihmiset olemme erilaisia.

Vierailija
20/40 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen paljon. Olen aina lukenut. Luen tietokirjoja ja minulla on hyvä yleistieto sekä sanavarasto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi