Hoitotakuu kolmeen kuukauteen
THL:stä Mika Salminen sanoo tähän, että tuollainen venyttäminen voi helposti johtaa siihen, että odottamaan joutuvien ihmisten kunto romahtaa täydellisesti.
No, mutta omalta osaltani tuli mieleen:
Kun mun kimppuun kävi päihdeongelmainen, tyrkkäsi mut nurin maahan selälleni, heti tilanteen jälkeen en tuntenut mitään isompaa kipua selän tai kylkien alueella, mustelmaa kyllä huomasin kylkeen selän puolelle muodostuvan. En siis lähtenyt heti tapahtuman jälkeen yöllä päivystykseen tarkastuttamaan tilannetta, tai siis soittaahan sinne olisi pitänyt tietysti ennen kuin lähtee menemään edes... Ehkä olisi soittaessa saanut kommentin "No, kun ei mitään kipua nyt tunnu, niin ei varmaankaan mitään pahempaa tapahtunut." No, kahden päivän päästä kävelylenkillä alkoi sitten tuntua kipua, kovempaa kuin pientä nipistystä, ja tämän jälkeen alkoi siellä selkäpuolella tuntua kylkialueella myös selkeä pahkura... No, kun sitä kipua sitten jatkui ja pahkuraa tuntui pidempään, niin lopulta soitin tk:hon, ja ei tosiaaankaan olisi ollut tarjolla aikaa heti siihen päivään tai seuraavaankaan, vaan puolentoista viikon päähän...
No, nyt kun hoitotakuu muuttuu, niin mun tapauksen kaltaisessa tilanteessa sitä aikaa tarjottaisiin sitten kolmen kuukauden päähän... Eli ei mitään hyötyä.
Mut siis, tuo yöllä päivystykseen lähteminen: Soittaa pitää ensin, ja ehkä olis saanut juuri tuon vastauksen jota itse aattelin tässä, eli yhtä tyhjän kanssa sekin.
Itse olen täysin varma, että siinä kun mut tyrkättiin maahan, multa meni kylkiluu poikki... Ja sillä seudulla tuntuu yhä edelleen silloin tällöin kipua, vaikka tapauksesta on jo hieman yli vuosi...
En siis ottanut sitä tarjottua aikaakaan, sillä mä veikkaan että siitä ei olisi ollut noin niin kuin poliisille tehdyssä ilmoituksessakaan mitään apua, kun se ei ollut se aika heti tapahtuman jälkeen otettu...
Tämä on tällaista tämä terveydenhoidon saatavuus.