Miksei vanhushoivaa ajatella päinvastaisesti kuin tähän saakka?
Eli jätetään kotiin ne sänkypotilaat, jotka eivät muuta tee kuin makaa vaipoissa ja kotihoito käy heitä katsomassa ja hoitamassa. Ei ole karkailuvaaraa/tulipalon aiheittamisvaaraa ja tavallaan helppohoitoisia. Säästyy nekin paikat sellaisillie liikkuvaisille jotka tekevät kaikkea vaarallista vailla tajua.
Kommentit (29)
Vaarallisesti käyttäytyvät vanhukset kyllä voisi sulkea johonkin koppihoitoon jossa eivät pysty aiheuttamaan vaaraa muille.
Olen miettinyt samaa. Nykyään kun perinteisiä vanhainkoteja ei edes ole niin vanhukset asuu palvelutaloissa omilla vuokrasopimuksillaan omissa huoneissaan. Yhtä lailla ovat siellä ovien takana yksin. Ihan sama vaikka olisivat esim. kerrostaloissa yksiöissä. Ei he tee yhteisillä tiloilla mitään. Liikkuvat muistisairaat siitä hyötyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Nykyään kun perinteisiä vanhainkoteja ei edes ole niin vanhukset asuu palvelutaloissa omilla vuokrasopimuksillaan omissa huoneissaan. Yhtä lailla ovat siellä ovien takana yksin. Ihan sama vaikka olisivat esim. kerrostaloissa yksiöissä. Ei he tee yhteisillä tiloilla mitään. Liikkuvat muistisairaat siitä hyötyy.
Juuri näin!
Entä sairaudessaan edenneet ALS, parkinson tai muut liikunta-ja puhekyvyttömät vuodepotilaat, jotka ovat järjissään? Entä syöpäpotilaat joiden kipu salpaa puheen ja ajatuksen ja joka eivät kivultaan vastaamaan enää pysty. Hekin ovat usein vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Entä sairaudessaan edenneet ALS, parkinson tai muut liikunta-ja puhekyvyttömät vuodepotilaat, jotka ovat järjissään? Entä syöpäpotilaat joiden kipu salpaa puheen ja ajatuksen ja joka eivät kivultaan vastaamaan enää pysty. Hekin ovat usein vanhuksia.
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Siellä valvotaan asukkaita. Osa heistä tarvitsee hoitoa 24/7. Laitoshuoltaja siivoaa asunnot.
Mä olen varsin samaa mieltä. Vuodepotilas on jokatapauksessa vuodepotilas, olipa hän sijoitettuna mihin tahansa. Hoitajat käy sitten tekemässä tarvittavat hoitotoimenpiteet. Ei ole pelkoa siitä, että vuodepotilas lähtisi yöpaitasillaan haahuilemaan talvipakkaseen tai jättäisi hellanlevyn päälle. Yksinäistähän se varmasti vuodepotilaalle on, mutta ei niissä palvelutaloissa tai hoivakodeissakaan kukaan muu kuin omaiset tai vapaaehtoistyöntekijät käy pitämässä vuodepotilaille seuraa, jos ei vuodepotilasta voida enää nostaa pyörätuoliin ja kärrätä johonkin yhteistiloihin, missä on muita vanhuksia.
Saattohoidossa olevat syöpäpotilaat on sitten vähän eri juttu juurikin tuon kivunlievityksen osalta. Toivottavasti terveysteknologia kehittyy pian niin, että potilaaseen asennettu anturi mittaa kivun tasoa ja kipupumppu sen mukaisesti annostelee lisää kipulääkettä.
Moni ihminen pelkää kuolevansa yksin, mutta tosiasia on, että ei niissä laitoksissakaan "sisar hento valkoinen" istu pitelemässä kädestä, kun kuolinhetki koittaa. On ihan sattumaa, jos hoitaja osuu vanhuksen huoneeseen juuri silloin, kun tämä on vetämässä viimeistä henkäystään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä valvotaan asukkaita. Osa heistä tarvitsee hoitoa 24/7. Laitoshuoltaja siivoaa asunnot.
Ei siellä sen enempää vuoteessa maksavia asukkaita valvota. Kotonakin voi käydä siivooja.
Kivunhoito ja muu 24/7.valvonta on sitten ihan asia erikseen, kaiken ikäisillä, ja se on sairaanhoidollinen syy olla vaikka vuodeosastolla jos ei muuten pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilas, joka tarvitsee hoitoa 24/7 on yleensä sairaalassa eikä hoivalaitoksissa. Hoitoon kuuluu esimerkiksi lääkkeiden antaminen, haavanhoito yms, mutta ei tällaisia tehdä 24 tuntia vuorokaudessa 7:nä päivänä viikossa vaan muutaman kerran päivässä. Jos taas vanhus on esimerkiksi iv-nesteytyksellä, yleensä hän on silloin sairaalassa ja vasta, kun iv-nesteytys on lopetettu, siirtyy sieltä hoivakotiin. Mitä taas tulee tuohon siivoukseen, niin vuodepotilas ei kyllä pahemmin sotke asuntoaan. Pölyä tietty kertyy, mutta hyvin riittää siivous vuodepotilaana olevan asunnossa vaikka kerran kuukaudessa tai jopa harvemmin.
Kysymys Ap:lle. Haluaisitko itsellesi kuvailemasi hoidon vanhana?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en olekaan ap, vastaan silti. Kyllä, mä haluaisin. Mieluummin yksin sängyn pohjalla omassa kodissani ja kotihoito käy silloin tällöin kuin yksin sängyn pohjalla laitoksessa, jossa hoitaja käy mun huoneessani silloin tällöin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä olen varsin samaa mieltä. Vuodepotilas on jokatapauksessa vuodepotilas, olipa hän sijoitettuna mihin tahansa. Hoitajat käy sitten tekemässä tarvittavat hoitotoimenpiteet. Ei ole pelkoa siitä, että vuodepotilas lähtisi yöpaitasillaan haahuilemaan talvipakkaseen tai jättäisi hellanlevyn päälle. Yksinäistähän se varmasti vuodepotilaalle on, mutta ei niissä palvelutaloissa tai hoivakodeissakaan kukaan muu kuin omaiset tai vapaaehtoistyöntekijät käy pitämässä vuodepotilaille seuraa, jos ei vuodepotilasta voida enää nostaa pyörätuoliin ja kärrätä johonkin yhteistiloihin, missä on muita vanhuksia.
Saattohoidossa olevat syöpäpotilaat on sitten vähän eri juttu juurikin tuon kivunlievityksen osalta. Toivottavasti terveysteknologia kehittyy pian niin, että potilaaseen asennettu anturi mittaa kivun tasoa ja kipupumppu sen mukaisesti annostelee lisää kipulääkettä.
Moni ihminen pelkää kuolevansa yksin, mutta tosiasia on, että ei
Yksistään potilaan liikuntakyvyn näkökulmasta sillä, missä hän sängyssään makaa niin ei varmasti olekaan merkitystä.
Hoitajan näkökulmasta katsoen ja hänen liikkuessaan kierrollaan paikasta toiseen niin todennäköisempää, että hän ehtii apuun niin on hoivakodissa tai vastaavan palvelun äärellä. Joku useimmiten ohikulkiessa kurkkaamassa vuorokauden aikana henkilön vointia seurannassa kuin kotona. Hoitajalla menee enemmän aikaa liikkua asunnosta toiseen kuin keskitetyn palvelun huoneesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
En ole myöskään ap, mutta sanon kyllä.
Ihanne maailmassa tosiaan otettaisiin hoitajan näkökulmakin huomioon. Kuitenkin tuo paikan vaihto säässä kuin säässä, ja välimatkoista välittämättä, on todettu halvemmaksi.
Nro 13: "Yksistään potilaan liikuntakyvyn näkökulmasta sillä, missä hän sängyssään makaa niin ei varmasti olekaan merkitystä.
Hoitajan näkökulmasta katsoen ja hänen liikkuessaan kierrollaan paikasta toiseen niin todennäköisempää, että hän ehtii apuun niin on hoivakodissa tai vastaavan palvelun äärellä. Joku useimmiten ohikulkiessa kurkkaamassa vuorokauden aikana henkilön vointia seurannassa kuin kotona. Hoitajalla menee enemmän aikaa liikkua asunnosta toiseen kuin keskitetyn palvelun huoneesta toiseen."
Ymmärrän tuon, kun kyseessä on vanhus, joka saattaisi vielä pudota sängystään tai yrittää nousta itse sängystä ylös ja kaatuu. Mutta myös kotiin voi hankkia sairaalasängyn, jossa on laidat. Vuodepotilas ei pääse silloin edes vahingossa putoamaan sängystään ja vuodepotilashan ei pysty enää itse edes nousemaan istumaan. Käytit termiä "ehtii apuun". Millaista apua ajattelit, että tarvitaan? Jos nyt jätetään se mahdollinen kivunlievitys pois. Kun vanhus on ympärivuorokautista hoivaa tarjoavassa hoivakodissa jo täysin vuodepotilaana, eiköhän vanhuksella ole jo DNR-päätös tehtynä. Eli ei elvytetä enää, vaikka hoitaja tulisikin paikalle juuri, kun vanhuksen sydän pysähtyy.
On tietysti tehokkaampaa, että vanhukset on keskitettynä samaan paikkaan. Mutta onko oikea prioriteetti se, että ne, jotka vielä tarvitsisivat vahtimista (eli joilla jalat toimii, muttei pää) ovat kodeissaan kotihoidon satunnaisten käyntien varassa, ja ne taas, jotka makaavat vain paikoillaan sängyissään, ovat hoivakodeissa? Eri juttu tietysti olisi, jos hoivakotipaikkoja olisi kaikille tarvitsijoille, mutta kun niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin. Nimenomasn haluaisin olla kotona loppuun saskka enkä vieraassa hoitokodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilas, joka tarvitsee hoitoa 24/7 on yleensä sairaalassa eikä hoivalaitoksissa. Hoitoon kuuluu esimerkiksi lääkkeiden antaminen, haavanhoito yms, mutta ei tällaisia tehdä 24 tuntia vuorokaudessa 7:nä päivänä viikossa vaan muutaman kerran päivässä. Jos taas vanhus on esimerkiksi iv-nesteytyksellä, yleensä hän on silloin sairaalassa ja vasta, kun iv-nesteytys
Tämä!
Olisimme halunneet tätä vanhemmalleni. On kuitenkin vaikeaa saada kotiapua tarpeeksi, sillä kotihoidossa on enemmän pulaa hoitajista kuin vanhainkodeissa. Hoitajamitoituksen nosto on pahentanut sitä, kun sitä on nostettu poliittisen populismin takia ja hoitajat ovat kasautuneet laitoksiin, pois kotihoidosta.
Pitäisi saada enemmän palveluita kotiin, jotta voisi asua kotona niin pitkään kuin haluaa. Pesujuttuihin voisi keksiä teknisiä ratkaisuja, ja muutenkin, miksei myydä tai vuokrata kapeita pieniä suihkusänkytuoleja, joilla mahtuu tavallisen vanhan kerrostaloasunnon vessaan suihkuun? Ja vastaavia enemmän makuuasennossa olevia rullatuoleja, joilla voisi viedä vuodepotilaan ulos käymään, jos hän ei pysty enää istumaan. Js nosteluapuvälineitä koteihin. Minusta näissä olisi paljon kehitettävää.
Kuoleminen vaatii aika paljon, silloin pitää olla viimeiset pari vuorokautta 24 h hoitaja tiheän lääkkeenannon takia, vanhempani sai ihan lopussa kipulääkettä 20 min välein ympäri vuorokauden. Mutta se on toisaalta lyhyt ajanjakso kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en olekaan ap, vastaan silti. Kyllä, mä haluaisin. Mieluummin yksin sängyn pohjalla omassa kodissani ja kotihoito käy silloin tällöin kuin yksin sängyn pohjalla laitoksessa, jossa hoitaja käy mun huoneessani silloin tällöin.
Sama täällå, ehdottomasti haluaisin olla siinä tilanteessa kotihoidossa.
Olen juuri osallistunut vanhempani saattohoitoon laitoksessa, se oli todella kurjaa elämää ne loput kuukaudet yksin laitoshuoneessa sängyssä tuijottamassa seinää. En missään tapauksessa halua samaa.
Koteihinkin pitäisi kehittää jokin teknolohäginen valvonta niin, että olisi vaikka ruutu, jolla olisi näkö- ja kuuloyhteys läheisiin siitä potilassängystä. Voisi välillä moikata etänä ja toisaalta myös nähdä etänä, että miltä näyttää ja miten menee.
No ei oo kyllä kotiin hoito tehokasta