Minkälaista on asua Italiassa?
Onko kokemuksia? Haaveilen muutosta. Jonnekin keskiosiin, ei ihan pohjoiseen tai etelään.
Kommentit (981)
Vierailija kirjoitti:
Voiko Italiassa tilata kotiin kaikki ruoka-taloustarvikkeet, niinkuin meillä Suomessa Prismasta ta Cittarista?
Kyllä jos on niin saamaton/sairas ettei kauppaan pääse. Lisäksi on mm ns kylmäautoja jotka ajavat pihaan tuomaan tilatut pakasteet ettei niitä tarvitse itse lämpimässä kuljetella.
Vierailija kirjoitti:
Italialainen ex-tyttöystäväni, saamisen hetkellä mukiloi kylkiäni, mmmm....
Yritti päästä pois raskaan ruhosi alta.
Vierailija kirjoitti:
Anun mielestä pahinta oli ehdottomasti kylmyys, joka huokui kosteista ja koleista kiviseinistä ja pysytteli läsnä vuorokaudesta toiseen.
Että tuollaista ihanuutta Italiassa!
Minulle se ötökkämäärä olisi liikaa, siis ei ehkä uudessa talossa (??), mutta jos tuhansia kahdenksanjalkaisia on jouduttu hävittämään, niin en nukkuisi öitäni hyvin tietäen sen.
Ei liity sinänsä Italiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anun mielestä pahinta oli ehdottomasti kylmyys, joka huokui kosteista ja koleista kiviseinistä ja pysytteli läsnä vuorokaudesta toiseen.
Minulle se ötökkämäärä olisi liikaa, siis ei ehkä uudessa talossa (??), mutta jos tuhansia kahdenksanjalkaisia on jouduttu hävittämään, niin en nukkuisi öitäni hyvin tietäen sen.
Tiedätkö miten paljon hämähäkkejä, muurahaisia yms asuu puutaloissa?? Suomessa siis?
Mä olen tehnyt hämisten kanssa sopimuksen - niin kauan kuin ne viihtyvät mun etelänkodissani tiedän että sisäilma on hyvä ja rakenne terve.
Muurahaisia, kaskaita ja marjaluteita tulee joskus sisään kun ovet ovat auki.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin kolme vuotta Umbriassa ja talvisin oli kylmää sielläkin, kalseaa ja sateista. Sisäkengät sekä villasukat jalassa viltinmutkaan talvikuukausina. Kesäisin taas oli ihanaa, ettei asuntoa oltu eristetty vimpan päälle, pysyi viileänä. Kadunristeyksessä oli baari ja pieni piazza, jossa eläkeläiset harrastivat kulunvalvontaa, naapurustoon tutustui nopeasti. Olin kuitenkin iltaisin yksinäinen, Italia on niin perhekeskeinen, mutta viikonloppuisin riitti ystäviä ravintolaillallisille ja illanviettoon. On oltava sosiaalinen ja puhuttava ihmisille ihan erilailla kuin Suomessa, tämä oli opeteltava. Ruoka on taivaallista ja halpaa, esim. vihannekset maistuvat niin paljon paremmille kuin Suomessa. Töitä oli paljon, olin kv-yrityksessä, tahti ja palkka sama kuin Suomessa. Suosittelen kokeilemaan Italiaa, vaikken itse jäänyt, uranousu on hidasta Italiassa.
Lisään vielä, että Italia on uskomattoman kaunis maa, esteetikon paratiisi. Kevät tulee aikaisin ja syksy loppuu myöhään, tammikuussakin oli +20 päiviä. Dolce vitaa ja elämän romantisointia siellä ei kerkeä "paikallisena" juuri viettää. Pukeutumiseen pitää panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kreikassa ja Kroatiassa neljänkin tähden hotelleissa noita ällömuurahaisia vilisi, Turkki ja Bulgaria selvästi tasokkaampia.
Ihanaa, täällä on ihanaa!!!! Ostimme "Napolin maaseudulta" talon oliivipuineen, kaupunkiin hurauttaa alle 40min. Talo on peruskuntoinen, remppaamme mieleiseksi pikkuhiljaa. Haaveissa muutama kana takapihalle, leppoisaa oloa, nautiskelua. Hyvästit oravanpyörälle, töitä tehdään neljänä päivänä viikossa etänä. Lapseton pari, 50+.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kreikassa ja Kroatiassa neljänkin tähden hotelleissa noita ällömuurahaisia vilisi, Turkki ja Bulgaria selvästi tasokkaampia.
Niin varmaan Turkki tasokkaampi kun joku aika kuoli koko perhe, turisteja olivat - vanhemmat ja kaksi lasta - kun hotellihuoneita oli myrkytetty sellaisella myrkyllä eli desinfioitu. Olen oppinut Italiassa sellaisen, että ripotellaan suolaa ulko-oven/portaiden eteen jos niitä on, niin muurahaiset kaikkoavat ja näin tapahtui. Yhden ainoan kerran tulivat muurahaiset keittiööni , senjälkeen en ainoatakaan ole enää nähnyt ja suolaa ripottelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin kolme vuotta Umbriassa ja talvisin oli kylmää sielläkin, kalseaa ja sateista. Sisäkengät sekä villasukat jalassa viltinmutkaan talvikuukausina. Kesäisin taas oli ihanaa, ettei asuntoa oltu eristetty vimpan päälle, pysyi viileänä. Kadunristeyksessä oli baari ja pieni piazza, jossa eläkeläiset harrastivat kulunvalvontaa, naapurustoon tutustui nopeasti. Olin kuitenkin iltaisin yksinäinen, Italia on niin perhekeskeinen, mutta viikonloppuisin riitti ystäviä ravintolaillallisille ja illanviettoon. On oltava sosiaalinen ja puhuttava ihmisille ihan erilailla kuin Suomessa, tämä oli opeteltava. Ruoka on taivaallista ja halpaa, esim. vihannekset maistuvat niin paljon paremmille kuin Suomessa
Eristämättömyys kylläkin kuumentaa asuntoa ja paksut eristeet pitävät sen viileänä.
Vierailija kirjoitti:
Työkulttuuri on mitä on, olin töissä Milanon lähellä kv-yrityksessä mutta asioita vain veivattiin ja kun suomalaisena olisi mielummin tehnyt niin ei kun ei vaan jahkailtiin ja sitten lopuksi tehtiin huonosti ja äkkiä pari päivää ennen määräaikaa, jos ei sitten määräajan jäljeisellä viikolla.
Ei osunut mun luonteelle eli muutin sitten Saksaan - vähän ääripää sekin mutta ei ainakaan harmistus asioiden etenemättömyydestä ja laadusta enää haittaa työmotivaatiota.
Aha, arvostelen koko ison Italian maan kaikki työpaikat vain ja ainoastaan tuon yhden työpaikan perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkulttuuri on mitä on, olin töissä Milanon lähellä kv-yrityksessä mutta asioita vain veivattiin ja kun suomalaisena olisi mielummin tehnyt niin ei kun ei vaan jahkailtiin ja sitten lopuksi tehtiin huonosti ja äkkiä pari päivää ennen määräaikaa, jos ei sitten määräajan jäljeisellä viikolla.
Ei osunut mun luonteelle eli muutin sitten Saksaan - vähän ääripää sekin mutta ei ainwakaan harmistus asioiden etenemättömyydestä ja laadusta enää haittaa työmotivaatiota.
Aha, arvostelen koko ison Italian maan kaikki työpaikat vain ja ainoastaan tuon yhden työpaikan perusteella?
Edellisen kuvaus kuulostaa enemmän ruotsalaiselta työkulttuurilta!
Meillä ei tietenkään ole kokemusta kuin miehen toimistolta (sekin Milanon lähellä) ja raksaduunareista jotka remppasivat talomme mutta he olivat kyllä reippaita!
Vierailija kirjoitti:
Voiko Italiassa tilata kotiin kaikki ruoka-taloustarvikkeet, niinkuin meillä Suomessa Prismasta ta Cittarista?
Epäilen, ettei Suomessakaan voi kaikilla paikkakunnilla ja pienissä kylissä asuvat tilata mitään noista. Taidat olla hesalainen joka luulee, että koko Suomessa on samanlaista kuin isommissa kaupungeissa.
Eristämättömyys kylläkin kuumentaa asuntoa ja paksut eristeet pitävät sen viileänä.
Minulla on kivitalossa (luonnonkivi) n. 60 cm paksut seinät. Ei ole eristyksiä muualla kuin katossa ja jos ulkona on kesällä lähemmäs 40 astetta niin sisällä on 21 tai 22 astetta. En ole tarvinnut minkäänlaisia ilmastointi- tai viilennyslaitteita 15 v. asumisen aikana Italiassa. Suomessa puutalot sitten erikseen, ehkä tarvitsevat metrin verran eristystä jos olisi parikin kk n. 40 asteen helteet. Asun keski-Italiassa ja täällä oli 5 v. sitten lunta kunnes tänä vuonna oli kaksi päivää lunta taas. Pakkasta on yleensä muutama aste talven aikana silloin tällöin, harvemmin enemmän kuin miinus 5 astetta. Pääsääntöisesti talot ovat kivitaloja Italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kivitalossa (luonnonkivi) n. 60 cm paksut seinät. Ei ole eristyksiä muualla kuin katossa ja jos ulkona on kesällä lähemmäs 40 astetta niin sisällä on 21 tai 22 astetta. En ole tarvinnut minkäänlaisia ilmastointi- tai viilennyslaitteita 15 v. asumisen aikana Italiassa. Suomessa puutalot sitten erikseen, ehkä tarvitsevat metrin verran eristystä jos olisi parikin kk n. 40 asteen helteet. Asun keski-Italiassa ja täällä oli 5 v. sitten lunta kunnes tänä vuonna oli kaksi päivää lunta taas. Pakkasta on yleensä muutama aste talven aikana silloin tällöin, harvemmin enemmän kuin miinus 5 astetta. Pääsääntöisesti talot ovat kivitaloja Italiassa.
Meillä sama pohjois-Italiassa. Seiniä ei tarvitse eristää mutta yläpohja on eristetty ja alapohjakin korjattu. ILPit on mutta itse emme kaipaa viilennystä, ne on vieraita varten
Talven kylmin yö -8, kylmin päivä +5, ei lunta kolmeen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö miten paljon hämähäkkejä, muurahaisia yms asuu puutaloissa?? Suomessa siis?
Mä olen tehnyt hämisten kanssa sopimuksen - niin kauan kuin ne viihtyvät mun etelänkodissani tiedän että sisäilma on hyvä ja rakenne terve.
Muurahaisia, kaskaita ja marjaluteita tulee joskus sisään kun ovet ovat auki.
Tiedän.
Mutta katsos jos ihmisellä on fobioita, niin ei niitä järkipuheella poisteta. Ja tuo fobia onyksi yleisimmistä, joten ei nyt kannata viisastella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksin aiot sinne muuttaa niin varo niitä pelimiehiä ja gigoloita. Heihin ei voi yhtään luottaa.
🤣🤣🤣🤣🤣
Elätkö yhä 70-lukua??
Silloinhan ne vasta panikin! Oi niitä aikoja!
Välimerellä aurinko lämmittää ihan eri tavalla kuin Suomessa. Suomalainen eristäminen muuttaa asunnot kesäisin (eli suurimmaksi osaksi vuotta) pätseiksi. Vanhentunutta tietoa myös, ettei Italiassa paiskittaisi töitä samoin kuin Suomessa. Päivät venyvät, koska lounastauko on pitkä, en päässyt töistä ennen iltakuutta ikinä. Eikä se italialaisittain ollut myöhä, ilta oli vasta nuori. Tärkeää sopeutua paikalliseen rytmiin, eikä taistella sitä vastaan ja toitottaa Suomen systeemin paremmuutta. Täyttä ajanhukkaa. Molemmissa on puolensa.
Ei osunut mun luonteelle eli muutin sitten Saksaan - vähän ääripää sekin mutta ei ainakaan harmistus asioiden etenemättömyydestä ja laadusta enää haittaa työmotivaatiota.