Minkälaista on asua Italiassa?
Onko kokemuksia? Haaveilen muutosta. Jonnekin keskiosiin, ei ihan pohjoiseen tai etelään.
Kommentit (778)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pizza muuten sitten ei ole italiasta...vaan jews keksintö..voit rauhassa googlaa ja tutustua aiheeseen.
Pizza on Napolista. Siellä se onkin paljon parempaa kuin muualla Italiassa, Suomesta puhumattakaan.
Ota selvää asioista, on jerusalemista alunperin josta siirtyi italiaan rooman imperiumin aikana
Ja mitä sitten? Suomen ruoat ovat joko Ruotsista tai itäpuolelta, Puolasta ja Venäjältä.
Ja ihan tarpeeksi hyviä jos vaan kokki osaa valmistaa ne! Ja olen siis reissannut tarpeeksi maistelemassa näitä ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kysykää jotain järkevää, niin päästään takaisin asialliseen keskusteluun.
Minua kiinnostaisi miten hankalaa Italiassa on yrityksen perustaminen ja kirjanpitoasiat. Olisiko ketään linjoilla, jolla on tästä aiheesta kokemusta? Varmaan yrittäjän kannattaa ensisijaisesti suunnitella jonnekin pohjoispuolelle lähtöä, koska ymmärtääkseni etelässä meno voi olla melko kaoottista - onkohan tämä käsitykseni oikea?
Kiva keskustelu, pidetään se kivana! Ei vastata noille pahaa oloaan purkaville.
Kyllä. Pohjoinen rikas, etelä köyhä. Se näkyy ihan kaikessa. Roomassa juteltiin "yhden tähden ravintolassa" ruokien maustamisesta tarjoilijan kanssa, niin hän vahvisti kokemamme, että mausteita ei pahemmin olla perinteisesti käytetty etelässä (johon Roomakin lukeutuu), koska ne ovat kalliita. Pohjoisessa ruokakulttuurikin on rikkaampaa.
Italia on hyvin kahtia jakautunut maa. Rikkaimmat yritykset sijaitsevat pohjoisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Italiassa suunnilleen Tampereen kokoisen kaupungin keskustassa. Maksan vuokraa 1500 euroa kuussa. Asunto on täysin remontoitu, sähkö/kaasu, vakuutus ja netti kuuluu vuokraan. Toistaiseksi olen ollut tosi tyytyväinen, että tuli lähdettyä.
Korkea vuokra. Kuinka iso asuntosi on?
Kolme huonetta ja keittiö, arvioisin että n. 90 m2. Asunto oli myös kalustettu ja kaikki uutta.
Järkyttävä vuokra, mut suomalaisethan maksaa... Itse asun Atlantin rannalla pienessä kaupungissa ja maksan vuokraa 550 e kolmikerroksisesta talosta.
Roomassa keskinkertaisella alueella, muutaman kilometrin päästä Foro Romanosta, 110m2 kalustamaton huoneisto 3500e/kk. Vuokrahintaan sisältyi vesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi miten hankalaa Italiassa on yrityksen perustaminen ja kirjanpitoasiat. Olisiko ketään linjoilla, jolla on tästä aiheesta kokemusta? Varmaan yrittäjän kannattaa ensisijaisesti suunnitella jonnekin pohjoispuolelle lähtöä, koska ymmärtääkseni etelässä meno voi olla melko kaoottista - onkohan tämä käsitykseni oikea?
Kyllä. Pohjoinen rikas, etelä köyhä. Se näkyy ihan kaikessa. Roomassa juteltiin "yhden tähden ravintolassa" ruokien maustamisesta tarjoilijan kanssa, niin hän vahvisti kokemamme, että mausteita ei pahemmin olla perinteisesti käytetty etelässä (johon Roomakin lukeutuu), koska ne ovat kalliita. Pohjoisess
Mutta Italiassa siis Sisiliassa ja Sardiniassa kasvaa esim. saframia ja korianteria. Kaikkialla kasvaa kapperia, laakeripensaita, katajaa (katajanmarjat) sekä yleisiä keittiöyrttejä kuten salviaa, timjamia. Erittäinkin Kalabrian sipulit (Tropea) ovat kuuluisia ja ihan Amerikasta asti tullaan seuramatkoille Tropeaan niitä ostamaan. Chiliä käytetään koko Italiassa paljon.
Muuten, eikö Suomessakin ole niin, että etelässä ovat isot firmat ja pohjoisessa ja itärajalla on köyhempää kaikin puolin? Oma kokemukseni on melkein vastakkainen - etelä-Italiassa on ruokakulttuuri parempi kuin pohjoisessa. Esim. Sisiliassa aivan erinomaisen hyviä kalaruokia. Pohjois-Italiassa on raskaampaa kaikki ruoka esim. polenta monessa muodossa ja paljon vaikutteita Itävallasta ja Saksasta. Silti tietty hyvää ruokaa. Kalabrian salami on niin hyvin maustettu, on tulista. Saraseenit valtasivat Sisilian 800-luvulla ja toivat omaa ruokakulttuuriaan sinne. Sisilian länsirannikolla tuotettu suola on maailmankuulua. Asun Italiassa ja olen kierrellyt 30 vuoden aikana erittäin paljon eri maakunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Italiassa Euroopan Komission tutkimuskeskus: https://eu-careers.europa.eu/en
Sinne töihin?
No pian pikemminkin eläkkeelle... 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Italiassa suunnilleen Tampereen kokoisen kaupungin keskustassa. Maksan vuokraa 1500 euroa kuussa. Asunto on täysin remontoitu, sähkö/kaasu, vakuutus ja netti kuuluu vuokraan. Toistaiseksi olen ollut tosi tyytyväinen, että tuli lähdettyä.
Kolme huonetta ja keittiö, arvioisin että n. 90 m2. Asunto oli myös kalustettu ja kaikki uutta.
Järkyttävä vuokra, mut suomalaisethan maksaa... Itse asun Atlantin rannalla pienessä kaupungissa ja maksan vuokraa 550 e kolmikerroksisesta talosta.
Roomassa keskinkertaisella alueella, muutaman kilometrin päästä Foro Romanosta, 110m2 kalustamaton huoneisto 3500e/kk. Vuokrahintaan sisäl
Joku Antiikin aikoja ihaileva varakas maksaa sijainnista muinaisen Rooman keskipisteessä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roomassa keskinkertaisella alueella, muutaman kilometrin päästä Foro Romanosta, 110m2 k
Ja onhan tuo suht iso asunto.
Mikähän olisi myyntihinta tuollaiselle? En kyllä Roomassa haluaisi asua, ei sen puoleen en Milanossakaan. Pienemmät paikat viehättävät enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roomassa keskinkertaisella alueella, muutaman kilometrin päästä Foro Romanosta, 110m2 k
https://www.immobiliare.it/affitto-case/roma/?criterio=rilevanza&utm_so…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roomassa keskinkertaisella alueella, m
Grazie
Seuraatteko te Italiassa koko- tai osa-aikaisesti asuvat politiikkaa?
Minua häiritsee Melonin Putin-sympatiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelässä ongelmana on, että mafia haluaa osuutensa yrityksesi tuotosta.
Ahaa, ja paljonko sinulla on kokemusta tästä, montakin vuotta yrittäjänä ollut Italiassa? Ovatko tietosi kuitenkin enemmän amerikkalaisista filmeistä
Pizzo pizzo pizzo. Tunnettu tosiasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelässä ongelmana on, että mafia haluaa osuutensa yrityksesi tuotosta.
Ahaa, ja paljonko sinulla on kokemusta tästä, montakin vuotta yrittäjänä ollut Italiassa? Ovatko tie
Juu varmasti Don Corleonin aikana olikin noin. Päivitä tietosi.
Vierailija kirjoitti:
Pastaa
Onko melkein paikkakunnalla oma pastansa? Mitä Italiassa kannattaa harrastaa? Kuinka tutustua ihmisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Pohjois-Italiassa kolmansista maista tulijoita niin, että yksin liikkuvien naisten turvallisuus kärsii?
Kuuntelin juuri podcastin erään usalaisnaisen vähemmän mukavista kokemuksista Etelä-Ranskassa.
Naapurikylällä on ainakin 3 miestä ja 1 tumma äiti lapsineen.
Etelä-Ranska on ihan eri asia (Pariisia myöten) koska Afrikasta on tullut siirtolaisia jo vuosikymmeniä.
Ok. Italiaankin kyllä tullaan jatkuvasti Afrikan maista Lampedusan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roomassa keskinkertaisella alueella, m
Samoin. Tuolla aiemmin kyselin Bresciasta ja Bergamosta, ei ole kukaan vastaillut. Ihan yleisiä juttuja olisi kiva kuulla, eli ovatko tykänneet jne.
Ahaa, ja paljonko sinulla on kokemusta tästä, montakin vuotta yrittäjänä ollut Italiassa? Ovatko tietosi kuitenkin enemmän amerikkalaisista filmeistä noukittu?