Minkälaista on asua Italiassa?
Onko kokemuksia? Haaveilen muutosta. Jonnekin keskiosiin, ei ihan pohjoiseen tai etelään.
Kommentit (743)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksin aiot sinne muuttaa niin varo niitä pelimiehiä ja gigoloita. Heihin ei voi yhtään luottaa.
🤣🤣🤣🤣🤣
Elätkö yhä 70-lukua??
Yllättävän moni tuntuu edelleen elävän kun tätäkin palstaa lukee vähän eri aiheista.
Olen katsellut vaatimatonta kämppää talveksi. Etelästä saa alle 300 eurolla jo valita. Pohjoisempana on kalliimpaa. En ole asunut, mutta käynyt useita kertoja. Idealista.it sivusto on kiva plärätä.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut vaatimatonta kämppää talveksi. Etelästä saa alle 300 eurolla jo valita. Pohjoisempana on kalliimpaa. En ole asunut, mutta käynyt useita kertoja. Idealista.it sivusto on kiva plärätä.
Joo Idealistaa olen minäkin selaillut. Olen miettinyt myös ostomahdollisuuksia. Onko täällä kenelläkään tietoa maksetaanko kerrostaloasunnosta vastiketta samaan tapaan kuin Suomessa? Eli jopa satoja euroja kuukaudessa? Tai mitenhän omakotitalot, olen kuullut että verot ovat kovia mutta en sitten tiedä mitä se tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan kivaa jos on sosiaalinen ihminen ja varakas.
Sosiaalisuus on aika tärkeää koska pidättyvyyttä ja eristäytymistä pidetään tylynä. Naapuria tervehditään monta kertaan päivässä, vaihdetaan muutamat kuulumiset ja on tapana kutsua myös vähintään aperitivolle sillointällöin. Koko kylä tietää kuka olet ja missä asut jos satut olemaan ainoa ulkkari kilometrien säteellä:) Uteliaisuus on herttaista mutta rasittavaa. Italialaiset ovat ihanan ystävällisiä
Varakkuus? Halvempaa kuin Suomessa. Asuminen, ruoka, palvelut, bensa, terveydenhuolto. Kaikki.
Terkun p-Italiasta
Kuulostaa mukavalta! Miten terveydenhuolto toimii? Jos siis olet siellä terveydenhoidon piirissä? TaiLääkärikäyntien hinnat vaihtelee mutta n 50e on aika perustaksa yksityisellä.
Työn ja palveluiden alv (esim raksatyö) on 10%. Ruuan alv vaihtelee tuotteiden mukaan 4-10%. Tavarat 22%. Palkan veeotus on kovempi mutta ostovoima parempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan kivaa jos on sosiaalinen ihminen ja varakas.
Sosiaalisuus on aika tärkeää koska pidättyvyyttä ja eristäytymistä pidetään tylynä. Naapuria tervehditään monta kertaan päivässä, vaihdetaan muutamat kuulumiset ja on tapana kutsua myös vähintään aperitivolle sillointällöin. Koko kylä tietää kuka olet ja missä asut jos satut olemaan ainoa ulkkari kilometrien säteellä:) Uteliaisuus on herttaista mutta rasittavaa. Italialaiset ovat ihanan ystävällisiä
Varakkuus? Halvempaa kuin Suomessa. Asuminen, ruoka, palvelut, bensa, terveydenhuolto. Kaikki.
Terkun p-Italiasta
Kuulostaa mukavalta! Miten terveydenhuolto toimii? J
Lääkärikäyntien hinnat vaihtelee mutta n 50e on aika perustaksa yksityisellä.
Työn ja palveluiden alv (esim raksatyö) on 10%. Ruuan alv vaihtelee tuotteiden mukaan 4-10%. Tavarat 22%. Palkan veeotus on kovempi mutta ostovoima parempi
Kiitos,hyvältä kuulostaa!
Vierailija kirjoitti:
Tutustuuko siellä helposti ihmisiin? Varmaan ero alueittain mutta noin yleisesti? Kieltä en vielä osaa muutamaa hassua sanaa enempää ja huomannut että monessa paikoin Italiaa englantia puhutaan yllättävän vähän
Tutustuu mutta englantia ei juurikaan puhuta. Monet kyllä osaisivat jonkin verran mutta kynnys käyttää on suuri. Italiaa on pakko osata jos,sinne muuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustuuko siellä helposti ihmisiin? Varmaan ero alueittain mutta noin yleisesti? Kieltä en vielä osaa muutamaa hassua sanaa enempää ja huomannut että monessa paikoin Italiaa englantia puhutaan yllättävän vähän
Tutustuu mutta englantia ei juurikaan puhuta. Monet kyllä osaisivat jonkin verran mutta kynnys käyttää on suuri. Italiaa on pakko osata jos,sinne muuttaa!
Joo, ehdottomasti on tarkoitus opetella kieltä. Mielestäni se on ehdoton juttu jos aikoo jossain asua. Mutta lähinnä mietin sitä että pärjääkö aluksi englannilla ja sitten pikkuhiljaa opettelee italiaa.
Kuinkas rottatuet kun eläkettä ei enää tule Suomesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo Idealistaa olen minäkin selaillut. Olen miettinyt myös ostomahdollisuuksia. Onko täällä kenelläkään tietoa maksetaanko kerrostaloasunnosta vastiketta samaan tapaan kuin Suomessa? Eli jopa satoja euroja kuukaudessa? Tai mitenhän omakotitalot, olen kuullut että verot ovat kovia mutta en sitten tiedä mitä se tarkoittaa?
Kerrostaloissa saattaa olla vastike kuten Suomessa.
Okt:sta maksetaan kiinteistövero ihan kuten Suomessakin. Meillä on maata ja isto talo ja maksamme n 500e/v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ei ole asuntoyhiöitä vaan jokainen huoneisto on oma kiinteistösnä. Kiinnostaisi minuakin miten esimerkiksi putkiremontit ja muut menee: pitää saada jokaisen asukkaan suostumus ja kerätä rahat, että mitään talolle voi tehdä? Suomessahan taloyhtiö päättää remonteista, kilpailuttaa ja ottaa lainan, jota sitten maksetaan vastikkeissa pois. Italiassa henkilökohtaisia lainoja?
Mua kuumottaisi todella paljon mafia siellä, jos menisi edes turistina. Kasvot punaisena ja hiki valuisi pelkästä ajatuksesta. :D Vaikkei siellä varmaan tule mitään outoa tilannetta. Turisti haluaa kastautua mereen, ostaa putiikista, kulkea bussilla / taksilla, kävelykatu ja kuvata kauniin maiseman. Miettisin että onko tuokin mafiassa ja tuo, mites tuo setä. Lisäksi tulivuoret ja Vati.kaani. Upeita kiviä on varmaan joita louhivat ja kädentaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ehdottomasti on tarkoitus opetella kieltä. Mielestäni se on ehdoton juttu jos aikoo jossain asua. Mutta lähinnä mietin sitä että pärjääkö aluksi englannilla ja sitten pikkuhiljaa opettelee italiaa.
Voi olla hankalaa. Itse opettelimme vuosien lomien aikana kielen ja opiskelin aktiivisesti vielä vuoden ennen muuttoa. Vieläkin on paljon puutteita, asioiden hoitaminen harvoin onnistuu englanniksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloissa saattaa olla vastike kuten Suomessa.
Okt:sta maksetaan kiinteistövero ihan kuten Suomessakin. Meillä on maata ja isto talo ja maksamme n 500e/v
Okei, eli ei siis mikään iso vero. Ajattelin että onko verot valtavia, esim. Floridassa lähes prosentti kiinteistön arvosta, helposti monta tonnia vuodessa.. mutta kuulostaa kohtuulliselta sekin!
Vierailija kirjoitti:
Mua kuumottaisi todella paljon mafia siellä, jos menisi edes turistina. Kasvot punaisena ja hiki valuisi pelkästä ajatuksesta. :D Vaikkei siellä varmaan tule mitään outoa tilannetta. Turisti haluaa kastautua mereen, ostaa putiikista, kulkea bussilla / taksilla, kävelykatu ja kuvata kauniin maiseman. Miettisin että onko tuokin mafiassa ja tuo, mites tuo setä. Lisäksi tulivuoret ja Vati.kaani. Upeita kiviä on varmaan joita louhivat ja kädentaitoja.
Hanki oma kummisetä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mun ongelma. Työeläkettä ei voi olla maksamatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ei ole asuntoyhiöitä vaan jokainen huoneisto on oma kiinteistösnä. Kiinnostaisi minuakin miten esimerkiksi putkiremontit ja muut menee: pitää saada jokaisen asukkaan suostumus ja kerätä rahat, että mitään talolle voi tehdä? Suomessahan taloyhtiö päättää rem
Voi tosiaan olla omat haasteensa mutta yhtiövastikkeet ovat menneet ihan hulluiksi, että mieluummin ottaisin tuolla periaatteella kämpän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ihan kaikki ei elä tuilla. Ja kai siellä Italiassa voi töitäkin tehdä jos ei vielä ole eläkeikäinen. Tiedän että se on joillekin yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi jäänyt 70-80-luvulle.
Ihmiset elävät normaalia elämää - yllätys yllätys. Mikään mainitsemasi ei koske kaikkia 59 000 000 ihmistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ihan kaikki ei elä tuilla. Ja kai siellä Italiassa voi töitäkin tehdä jos ei vielä ole eläkeikäinen. Tiedän että se on joillekin yllättävää.
Työeläke mulla eli siis ei hätää. Mainiota.
Parempi ilmasto, edullisempi ruoka ja omalääkäri helposti saatavilla. Voi vain voittaa.