Minkälaista on asua Italiassa?
Onko kokemuksia? Haaveilen muutosta. Jonnekin keskiosiin, ei ihan pohjoiseen tai etelään.
Kommentit (743)
Ok, kiitos. Asuntojen kunto ei tosiaan näytä olevan kovin kummoinen usein kun ilmoituksia selaa. Suomessa onkin käsittääkseni poikkeuksellisen korkeatasoiset vuokrakämpät noin keskimäärin. Mutta, jos sieltä helmiäkin löytyy niin hyvä!
Asuin aikoinaan ,mUSSOLINI OLI naapurissa,uhkaili kännipäöissään useella.Menikö lauseeni oikein?
Mutta se 10% raksa alvi pitää anoa kunnalta erikseen muuten se on se 22% jos ei ano.
Ai? Me olemme vain maksaneet normilaskut ja siinä on velotettu alv 10%. Alvihan on eroteltu laskussa kuten meilläkin
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni asui vuosikausia Turkissa. Siellä suhtauduttiin yli 35-vuotiaisiin työnhakijoihin ihan rupusakkina ( siis olipa kyseessä muualta tullut tai turkkilainen).
Mikä tilanne Italiassa on asian suhteen ?
Nuorena katsoin työhakusivuja ja siellä jopa luki ettei 20v oteta lastenhoitaja työhön liian nuori. Nämä siis yksityisiä, monella aivan kaamea lista vaatimuksia ihan iästä alkaen ja varmasti vaatii kielitaitoa. Ensin kannattaa opetella kieli. Palkat pieniä etelässä moni muuttaa esim. Saksaan työhön Italiasta. Vaatimukset ainakin minulle jopa suomea kovempaa Italiassa, Suomessa voi päästä perustyöhön vaikka harjoittelun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko Italiassa asuvat kertoa vielä onko jotain mikä on siellä paljon huonommin kuin Suomessa? :) Plussia ja miinuksia listailen mutta miinuksia vielä hirveästi ole
Nokkimisjärjestys ja jatkuva sosiaalisuus. On tosi tärkeää että kaikki ystävät huomioidaan tasapuolisesti ja kutsutaan esim syömään. Meistä hassua on ollut myös aikuisten väliset kiistat pikkuasioista jotka voi johtaa totaaliseen välirikkoon ja murjotukseen. Elävät niin tunteella:)
En nyt sitten tiedä onko nuokaan miinuksia.
Takseja on huonosti enkä ole vielä oppinut paikallisbussien reittejä.
Heh, okei No ei kuulosta tosi pahalta. Mutta mitä tarkoitat nokkimisjärjestyksellä? Jatkavatko ihmiset eYhdessä ja erikseen jos eivät ole riidoissa keskenään:)
Varmaan juoruilee🤣 Jo talon ostopäivänä puoli kylää tiesi meidät
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko Italiassa asuvat kertoa vielä onko jotain mikä on siellä paljon huonommin kuin Suomessa? :) Plussia ja miinuksia listailen mutta miinuksia vielä hirveästi ole
Ei töitä ja jatkuvana virtana tulee veneillä afrikkalaisia ukkoja tuhansia joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut vaatimatonta kämppää talveksi. Etelästä saa alle 300 eurolla jo valita. Pohjoisempana on kalliimpaa. En ole asunut, mutta käynyt useita kertoja. Idealista.it sivusto on kiva plärätä.
Muutin aikoinani ensin vuokralle isoon ok-taloon Toscanassa. Vuokra oli 350 euroa mutta siihen ei kuulu mitään. Lämmitys saattaa olla autonominen eli ostat puut itse tai maksat ison kaasulaskun lämmityksestä. Vuokrasopimus uusitaan joka vuosi ja se maksaa joka kerta. Asuin talossa parisen vuotta ennenkuin löysin itselleni sopivan talon jonka ostin. Joka vuosi uusittiin vuokranantajan kanssa vuokrasopimus ja se maksoi siihen aikaan 80 euroa. Nykyistä hintaa en tiedä mutta varmasti noussut. Pimeitä vuokrasopimuksia ei voi tehdä koska Guardia Finanza poliisi saattaa tulla tarkistuskeikalle. Takuuvuokra on myös yleistä 2-3 kk vuokra talonomistajalle. Talvella on aika kylmä kivitaloissa jos ei lämmitä k
Eilä Italiassa pitkät vuokrasopimukset ole yleisiä, esim. 5+2 jne- jostain muistan lukeneeni jopa 20 vuoden sopimuksista. Vuokrasopimuksen voimassaoloaikana vuokra pysyy samana ja korotetaan vasta kauden loputtua uusimisen yhteydessä? Keittiö ei välttämättä kuulu kalusteisiin vaan se pitä ostaa itse. Tosin ulkomaalaiset varmaan vuokraavat nimenomaan ulkomaisille tarjoavista vuokrafirmoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan kivaa jos on sosiaalinen ihminen ja varakas.
Sosiaalisuus on aika tärkeää koska pidättyvyyttä ja eristäytymistä pidetään tylynä. Naapuria tervehditään monta kertaan päivässä, vaihdetaan muutamat kuulumiset ja on tapana kutsua myös vähintään aperitivolle sillointällöin. Koko kylä tietää kuka olet ja missä asut jos satut olemaan ainoa ulkkari kilometrien säteellä:) Uteliaisuus on herttaista mutta rasittavaa. Italialaiset ovat ihanan ystävällisiä
Varakkuus? Halvempaa kuin Suomessa. Asuminen, ruoka, palvelut, bensa, terveydenhuolto. Kaikki.
Terkun p-Italiasta
Kuulostaa ihanan normaalilta. Suomessa on ihan ok olla tervehtimättä jopa työkavereita ja se tuntuu minusta todella moukkamaiselta.
T. Eri
Ei siis ihme miten paljon Suomessa esiintyy kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Mutta se 10% raksa alvi pitää anoa kunnalta erikseen muuten se on se 22% jos ei ano.
Ai? Me olemme vain maksaneet normilaskut ja siinä on velotettu alv 10%. Alvihan on eroteltu laskussa kuten meilläkin
No niin on alvi eroteltu. Teillä oli varmaan kuten minullakin rempassa joko geometra tai arkkitehti joka automaattisesti hoitaa tuollaiset anomukset ja dokumentit kunnan kanssa. Olen senverran tarkka, että halusin tietää itse kaiken mitä rempassa tapahtuu, oli se sitten paperisota tai rakennusmateriaalien osto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni asui vuosikausia Turkissa. Siellä suhtauduttiin yli 35-vuotiaisiin työnhakijoihin ihan rupusakkina ( siis olipa kyseessä muualta tullut tai turkkilainen).
Mikä tilanne Italiassa on asian suhteen ?Nuorena katsoin työhakusivuja ja siellä jopa luki ettei 20v oteta lastenhoitaja työhön liian nuori. Nämä siis yksityisiä, monella aivan kaamea lista vaatimuksia ihan iästä alkaen ja varmasti vaatii kielitaitoa. Ensin kannattaa opetella kieli. Palkat pieniä etelässä moni muuttaa esim. Saksaan työhön Italiasta. Vaatimukset ainakin minulle jopa suomea kovempaa Italiassa, Suomessa voi päästä perustyöhön vaikka harjoittelun kautta.
Kerrotko tarkemmin mihin työtön voi suomessa harjoittelun tai minkään kautta päästä meille 300 000 työttömälle. Edes haastatteluun ei kelpaa keski-ikäinen koulutettu ja ammattiatioinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitos. Asuntojen kunto ei tosiaan näytä olevan kovin kummoinen usein kun ilmoituksia selaa. Suomessa onkin käsittääkseni poikkeuksellisen korkeatasoiset vuokrakämpät noin keskimäärin. Mutta, jos sieltä helmiäkin löytyy niin hyvä!
Riippuu ihan hinnasta mitä haluat vuokraa maksaa, saat komeita ja hienoja asuntoja. Kaupunkien ulkopuolella on edullisempaa tietysti. Tai jos ostat ja remppaat niin saat juuri mieleisesi talon/asunnon. Useat talot ovat satoja vuosia vanhoja ja silti rempattu viimeisen päälle kun sisälle menet.
Täällä Napolissa on aina joku limainen karvaluigi uimassa liiveihin. Ei muka ymmärrä sanaa EI selvällä suomen kielellä, vaan hamuaa stilettiä ja uhkailee mafialla ja Vatikaanilla. Sen kerran kun säälistä myönnyn antamaan, selviää että viisikymppinen berluscooni asuu kymmenen neliön yksiössä vanhan äitinsä kanssa. Anna siinä sitten persreikäsi laulaa, kun hampaaton noita-akka kyttää piippu sauhuten vieressä.
M45
Vähän niin kuin asuisi Iittalassa, mutta ei sinne päinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan hinnasta mitä haluat vuokraa maksaa, saat komeita ja hienoja asuntoja. Kaupunkien ulkopuolella on edullisempaa tietysti. Tai jos ostat ja remppaat niin saat juuri mieleisesi talon/asunnon. Useat talot ovat satoja vuosia vanhoja ja silti rempattu viimeisen päälle kun sisälle menet.
Joo tottakai. Tarkoitin siis että yleiskuva vuokra-asunnoista näyttää siltä, että joukossa on paljon huonokuntoisia, joita ei Suomessa ilmoituksissa juurikaan näy. Mutta kyllä pienemmästä kaupungista saa jo vaikka Vantaan vokrahinnoilla aika hienoja asuntoja!
Onko kellään kokemusta asunnoista, etenkin vanhoista että onko sisäilmaongelmat yleisiä? Haaveilen asumisesta esim. vanhassa kerrostaloasunnossa mutta kerran hometalossa asuneena ja pahasti altistuneena mietin, että onko home miten yleinen ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan ymmärtänyt väärin kun olen luullut että etenkin talon omistaminen tosi kallista. Mutta ehkä kyse sitten juuri tuosta että jos omistaa toisen talon. Vähän kuin mökki Suomessa jossa maksetaan vapaa-ajan asunnon vero?
No minulla on tuossa naapurit - ihan mukavia tavallisia ihmisiä, heillä on seitsemän taloa omistuksessaan. Toinen naapuriperhe asuu pohjois-Italiassa jossa hänellä on kaksi taloa ja kolmas talonsa on tässä kadulla, jossa minä asun. Hyvillä ystävilläni on Veronan lähellä kartano jossa heillä strutsifarmi ja tällä seudulla täällä Toscanassa heillä on kaksi taloa. Nämä talot ovat kauniitä niin sisältä kuin ulkoa, uima-altaat joissakin taloissa. Useita brittimiljonäärejä asuu myös seudulla. Itseni lisäksi myös toinen suomalainen ihan lähellä aivan jättimäisessä talossa, joka on täkäläiseen tyyliin rempattu vaikka on pari sataa vuotta wanha heidän talonsa. En ole huomannut mitään nokkimisjärjestystä täällä 15 vuoden aikana.Välillä pidetään katujuhlat joihin osallistuvat kaikki lähellä asuvat jos haluavat tuolin kanssa tulla. Olen itsekin pitänyt katujuhlat 50 hengelle kun täytin tasavuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin on alvi eroteltu. Teillä oli varmaan kuten minullakin rempassa joko geometra tai arkkitehti joka automaattisesti hoitaa tuollaiset anomukset ja dokumentit kunnan kanssa. Olen senverran tarkka, että halusin tietää itse kaiken mitä rempassa tapahtuu, oli se sitten paperisota tai rakennusmateriaalien osto.
Enpä ole kuullutkaan alvista mikä pitäisi kunnalta hakea eikä arkkarikaan puhunut asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta asunnoista, etenkin vanhoista että onko sisäilmaongelmat yleisiä? Haaveilen asumisesta esim. vanhassa kerrostaloasunnossa mutta kerran hometalossa asuneena ja pahasti altistuneena mietin, että onko home miten yleinen ongelma?
Vanhoissa taloissa on aina vähän kosteutta ja saattaa olla homettakin mutta liekö sitten erilaista kuin suomalainen koska pahasti allerginen ja homealtistunut ystävämme ei saanut mitään oireita vaikka oli talossa useita päiviä. Normaalisti oireilee jo ovella jos talossa on vikaa.
Home puhdistetaan pois kloriitilla ja rapataan/maalataan yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kuullutkaan alvista mikä pitäisi kunnalta hakea eikä arkkarikaan puhunut asiasta.
Per l'applicazione dell'Iva agevolata al 10%, ovvero nel caso di lavori sulla seconda casa o successive e per la fornitura dei beni finiti, ovvero gli infissi, le porte, la caldaia, i sanitari, occorre presentare gli stessi documenti, con l'autocertificazione per l'Iva al 10% anziché al 4%.
Loma-asunnoissa ollut pitkiä aikoja. Ihmiset päälle päin mukavia, jotkut todella kieroja ja katkeria. Esim. Espanjassa oli enemmän aidosti sydämellisiä tai tuli vastaan enemmän. Italiassa se meno miehet tuuttaa ja huutaa vaaleille naisille ja naiset katsoo nokan vartti pitkin etelässä. Pohjoisessa enemmän vaaleita eivät herätä huomiota. Asunnot etelässä kylmiä talvella ihan jäisiä tuulen takia ja sähkö kallis, kesällä hyviä.