Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jonka puoliso on alkoholisti?

Vierailija
20.04.2024 |

Mun mieheni juo. Ei asuta yhdessä, enkä tiedä minkä verran alkoholia arkisin todellisuudessa menee. Viikonloppuisin pari pönttöä viiniä. On viime aikoina alkanut puhumaan että hakeutuisi adhd-tutkimuksiin, jospa vyyhti alkaisi sitä kautta purkautumaan. Toi on tosi positiivinen merkki, mut toteutuuko tutkimus koskaan on kokonaan eri asia. 

Onko muita samassa veneessä? Onko toivoa näköpiirissä?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adhd-tutkimukset eivät poista alkoholismia.

Mutta toki sä voit ihmeitä odottaa ja pettyä kerta toisensa jälkeen.

Eihän ne poista ei. Mut juomiselle on aina jokin juurisyy, siinä mielessä tämä kyllä nostaa toiveita jonkin verran, varsinkin kun diagnoosi on varsin todennäköinen. 

Ap

Ei sun kumppani tee asialle yhtään mitään vaikka saisi diagnoosin, hän saisi vain paremman syyn. Helpottaako se sua mitenkään, tiedät syyn tai et? Rehellisesti.

No ajatus on, että jos löytyisi sopiva lääkitys, niin poistuisi oireiden myötä ahdistuneisuus ja tarve juoda. 

Ap

Alkoholia ei juoda ahdistuneisuuden vuoksi, vaan se aiheuttaa vai

Voi kuule, kyllä juodaan. Aika moni ikävä kyllä yrittää lääkitä ahdistustaan alkoholilla. Ilman minkäänlaista pyrkimystä humaltua ja örveltää jossain pusikoissa. Haluaa vain saada 24/7 ahdistuksen ja pelkotilansa pois.

Vierailija
22/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep. Rouva juo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että jos olet tullut tänne kysymään mielipidettä, olet jo valmiiksi epäilevä. Itse en lähtisi kokeilemaan enää koskaan alkoholistia, varsinkaan jos siinä on vielä adhd kirsikkana sopassa.

t. Entinen alkoholistin puoliso

Vierailija
24/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne poista ei. Mut juomiselle on aina jokin juurisyy, siinä mielessä tämä kyllä nostaa toiveita jonkin verran, varsinkin kun diagnoosi on varsin todennäköinen. 

Ap

Ei sun kumppani tee asialle yhtään mitään vaikka saisi diagnoosin, hän saisi vain paremman syyn. Helpottaako se sua mitenkään, tiedät syyn tai et? Rehellisesti.

No ajatus on, että jos löytyisi sopiva lääkitys, niin poistuisi oireiden myötä ahdistuneisuus ja tarve juoda. 

Ap

Alkoholia ei juoda ahdistuneisuuden vuoksi, vaan se aiheuttaa vai

Minä ainakin juon siksi, että se on kivaa.

En silti ole riippuvainen. Joskus sitä huomaa, ettei ole ottanut edes saunakaljaa pariin kuukauteen.

Vierailija
25/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistimieheni kuoli 2 vuotta sitten haimatulehdukseen.

Vierailija
26/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin 11v suhteesta miehen juomisen vuoksi. Mies kävi ja käy edelleenkin töissä, mitään luvattua ei jää humalan/krapulan takia tehtyä - hän ei koskaan luvannut mitään. Paperilla kaikki oli siis ihan hyvin. Mitä nyt kaikki vapaa-aika pyöri juomisen ympärillä. 

En enää koskaan mene yksiin päihdeongelmaisen kanssa.

Vierailija
27/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD diagnoosi ja hoito ei poista alkoholismia. Alkoholismi on sairaus. Alkoholin liikakulutus taas voi olla oire muusta mentaalisesti ns. vaivasta.

Alkoholi pahentaa kenenvaan tilannetta liikaa käytettynä. Ja alkoholismiin osa sairastuu. Osa ei, vaikka joisi ja joisi. 

Eli ADHD voi olla syy liikakulutukseen, joka saadaan hallintaan hoitamalla ADHDtä. 

Alkoholismia hoidetaan eri tavalla.

Vierailija
28/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Kyllä hänen tapauksessa tuo hoitamaton adhd on tehnyt elämästä sellaisen kaaoksen, että se todellakin aiheuttaa ahdistusta. Jollain ihmeen konstilla menestyy vaativassa työssä, mutta koska joutuu siinä skarppaamaan aivan äärimmilleen, on takki ihan tyhjä vapaalla ja vaan ahdistaa. Miestä ärsyttää itseäänkin, kun tarttuu aina siihen helpoimpaan "konstiin" eli alkoholiin. Hänellä vaikuttaisi nyt olevan oma halu tehdä asioihin muutos. 

Hän ei örvellä eikä räyhää, vaan pakenee siihen hetken helpotuksen tuovaan mielen puudutukseen. Vaikuttaa tietysti parisuhteeseenkin negatiivisesti, koska kuitenkin tykkään hänestä eniten selvinpäin. 

Ap

Vierailija
29/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alkoholia käytetään ahdistuksen lievittämiseen. Kommentit joissa muuta väitetään, ette ole ikinä itse varmaan juoneet ahdistukseen, mutta todella moni muu on.

Vierailija
30/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä outoja, ja aika mustavalkoisia kommentteja.

Ja mikä tuokin yli 40-vuotiaaseen viittaava on olevinaan? Hel vetti, ihminen voi ajautua kriisiin ja alkoholismiin missä iässä tahansa. Joskus alkoholismi on pahan ahdistuksen itselääkintää, ja ihan tasan varmasti siitä on päästävissä eroon, kunhan asiat saadaan hoidettua tasapainoon.

Toinen myös tuo eroamiseen kannustus: mitenkäs syöpä? Masennus? Syömishäiriö? Skitsofrenia? Pitääkö ensimmäiseksi pakata kamat ja lähteä?

Ei alkoholismi ole aina mitään spurgulointia, ei edes humalassa olemista. Moni ei tietäisi edes, mitä omassa lähipiirissä välttämättä tapahtuu suljettujen seinien sisällä. Aika ruusuiset lasit tuntuu täällä porukoilla olevan.

AP: tsemppiä ennen kaikkea miehellesi, että saisi ahdistuksensa kuriin. Jutelkaa, ja ota sinä itse etäisyyttä siihen hänen alkoholin kulutukseen; tilanne varmasti ahdistaa myös häntä itseään. Koh

No parikymmentä vuotiaasta nelikymppiseksi korkean toimintakyvyn omaavaa alkoholistia seuranneena, niin aika epätodennäköiseltä olisi vaikuttanut että mies joka on juonut kaikki viikonloput itsensä humalaan 13 vuotiaasta asti yhtäkkiä raitistuisi. Toki niitäkin on, mutta suurin osa jatkaa hautaan asti.

Vierailija
31/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on aika suppea näkemys alkoholismista tai alkoholin liikakäytöstä. Että se olisi aina samanlaista, mekanismiltaan identtistä, ja alkoholia käyttävän toiminta aina tietynlaista.

Alkoholismi voi olla 7 kaljaa viikoittain käyttävällä, joka pakonomaisesti miettii niitä seitsemää kaljaa. Se voi olla sitä, että aina kun ottaa, vetää itsensä sammuksiin eikä tunne rajojaan, tai se voi olla sellaista, että haluaa sammuttaa vaikeita tunteita tai kehäajatuksia tai vaikka työstressiä muutamalla viinilasillisella joka arki-ilta, kuitenkaan koskaan humaltumatta. Se voi olla masennuksen epätoivoista itsehoitoa. Se voi olla myös ihan vaan puhtaasti humalahakuista juomista aina kun saa tilaisuuden jne.

Vierailija
32/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavasti parempi olisi ensin hoitaa alkoholismia, raittiina vastuu elämästä on helpompaa esim. sen ADHD:n suhteen.

Eli ensin alkoholismin hoito, sitten muut.

Terv. raitis alkoholisti, jolla ADHD 

Vierailija
33/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattavasti parempi olisi ensin hoitaa alkoholismia, raittiina vastuu elämästä on helpompaa esim. sen ADHD:n suhteen.

Kiitos tästä. Saitko sä apua lääkityksestä?

Hän ajattelee, että jos olisi lääkitys ja se alkuperäinen syy hoituisi, olisi helpompi päästä tuosta juomisestakin kun muu elämä olisi jollain tasolla vähemmän kuormittavaa. Kokee hyvin vahvasti, että juominen on oire.

Ap

Vierailija
34/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä. Saitko sä apua lääkityksestä?

Hän ajattelee, että jos olisi lääkitys ja se alkuperäinen syy hoituisi, olisi helpompi päästä tuosta juomisestakin kun muu elämä olisi jollain tasolla vähemmän kuormittavaa. Kokee hyvin vahvasti, että juominen on oire.

Ap

Alkoholismi on tunne-elämän sairaus, mutta moni adhd on alttiimpi sairastumaam tähän, siksi se pitää hoitaa ensin. Sen jälkeen vasta muita tutkimuksia ja mahdollisia hoitoja, lääkkeitä, terapiaa.

Tie ei ole helppo ellei ole motivaatiota raitistumiseen.

Vierailija
35/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä v...n muita, jonka. Opettele suomen alkeet. 

Vierailija
36/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan yhdessä alkkiksia. Dokataan viikonloput ja lomat. Ei ole lapsia. Kirkkaita viinoja vältellään. Pari kertaa on jouduttu poliisilaitosta vaivaamaan känniriitojen takia, mutta toisaalta maksetaan vuodessa verojakin niin he**etisti, että se sallittakoon. Yhteinen harrastus.

Vierailija
37/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sasitko hänet menemään AA:n kokouksiin? Sen lisäksi voi tutkia myös ADHD:n mahdollisuutta. Onko muuten miehen lähisuvussa alkoholisteja? Isä, äiti, vaari, mummo, setä, veli tai sisko?  Jos on, niin hiotoon tai ainakin tukiryhmään, jossa hän sa kuulla muiden kokemuksista.-

Vierailija
38/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni on alkanut pikkuhiljaa olemaan alkoholin suurkuluttaja. Juo juhlaan ja suruun. Viime vuonna meni siihen pisteeseen, että alkoi räyhätä (sanallisesti) minulle humalassa. Viimeinen kerta jäi toivottavasti viimeiseksi, sanoin, että lähden jos vielä kerrankin räyhää mulle humalassa. 

Ei ota arkena paitsi lomilla. Viikonloppuna menee alkoholia liikaa. Olen lopettanut huolehtimisien, en salaile asiaa läheisiltä, jos olen jossain ilman miestäni ja asiasta kysytään, vastaan rehellisesti että krapulassa kotona eikä pystynyt lähtemään mukaan. Ei ole minun häpeäni.

Taustalla on minun mielestä ehkä adhd, myös masennusta ja työuupumusta. Ei korjaannu ennen kuin itse myöntää tilansa. 

Onneksi meillä on avioehto minun hyödykseni jos ero tulee. Kerrytän säästöjä koko ajan lisää ihan oman tulevaisuuteni turvaksi, mies ei edes tiedä kaikista säästöistäni. Meillä on ollut pitkälle yhteiset rahat, mutta nyt yritän kerätä voimia siihen miten ilmaisen, että haluan meille erilliset rahat, tuntuu että rahoitan miehen elämää enkä halua sitä.

Vierailija
39/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd- tai pakko-oireisen oireilun, kuten impulsiivisuuden ja neuroottisuuden, taustalla voi olla myös trauma. 

Jos miehellä on traumataustaa, syy voi löytyä sieltä. Trauma voi olla juurisyy muttei oikeutus riippuvuuskäyttäytymiseen. Psykoterapia on silloin oikea lääke, mutta asioiden työstäminen ja tulosten saaminen vaatii selvänä oloa. 

Diagnoosin saaminen ei riitä, täytyy olla tahto muutokseen. 

Vierailija
40/78 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni on alkoholisti. Viikolla menee ilman, mutta kun tulee viikonloppu alkaa juopottelu. Yleensä hän painuu kuppilaan ja tulee yömyöhällä kotiin raahaten mukanaan milloin minkäkinlaisen karjun. V...tuttaa kuunnella koko yö heiädän touhuja. Aamulla homma jatkuu loiventamalla vieraan kanssa. Illalla taas kuppilaan ja homma jatkuu sunnuntai-iltaan asti. Silloin taas olen rakas ja maailman mahtavin mies, kun ymmärrrän hänen halujaan. Joskus alkaa kyllätyttämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi