Askites neste
Syöpäsairaan omaisilla askites nestettä kertynyt vatsaonteloon. Onko kokemuksia voiko nesteen kanssa elää vielä pidempään tai saako sitä hoidettua pois vielä?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Löytyisikö kokemuksia alalla työskenteleviltä
Tämä on väärä paikka kysellä asiasta, tulet vain lukeneeksi todella loukkaavia kommentteja. Psyk.sh.
On mulla ollut muutama askites punktioon tullut potilas jotka ovat käyneet säännöllisesti osastolla muutaman vuoden ajan poistamassa askites nestettä. Useampi litra saattaa tulla pois heti ensimmäisenä päivänä, dreeniä pidetään yleensä 3 vrk. Nämä ovat pääasiassa olleet alkoholin aiheuttamia maksakirroosi potilaita mutta muutamia syövän takia dreneeraukseen tulleita olen myös hoitanut. Kyllähän askitekseen liittyy merkittävää kuolleisuutta.
Ei se ole mikään kuoleman ennuste. Minulla on 2023 keväällä valutettu askitesnestettä 4 kertaa. Nyt mahasyöpä on jälleen levinnyt ja tänään aloitettiin askitesnesteen valutus. Kyllä se Kuolema tulee ihan sen syövän seurauksena.
Mun paino keveni noin 10 kg maksansiirrossa tai heti sen jälkeen, en tietenkään ollut tiedostanut askitksen määrää. Kävin töissä ja liikuin.
mutta olihan se lopun alkua - niihin aikoihin sain ruokatorven laskimonlaajentumia ja niitä sitten lenkiteltiin ligatuurilla. Nehän on kyllä lopun merkki, ne suonikohjut.
Mulla oli silloin kaksi pientä lasta, olen kyllä ollut kiitollinen siitä että sain kasvattaa ne aikuisiksi ja omilleen.