Mihin lajittelen leivinpaperin?
Meillä kierrätetään ne tavalliset, mutta nyt uutena myös kaikki muovijäte. Olen tänään yrittänyt netistä penkoa, mihin jäteastiaan lykkäisin leivinpaperin. Osaako joku neuvoa? meneekö se vaan sekajätteeseen? (on meillä kyllä silikoninen, pestävä levinalustakin, mutta joskus tulee sitä leivipaperia silti käytettyä).
Täytyy kyllä sanoa, että sekajätteen määrä on meillä muovin kierrätyksen myötä vähentynyt todella paljon. Oon yllättäväasti innostunut kierrätyksestä viime aikoina. Meillä on myös kestovaipat käytössä, joten vaippajätettäkään ei paljon tule. Yllättävän rutiininomaista niiden käytöstä on tullut. Tykkään niistä myös sen vuoksi, että siitä äklöstä kakasta ja haisevasta vaipasta pääsee eroon niin paljon nopeammin verrattuna kertakäyttövaippoihin. :)
Kommentit (7)
Meillä on Suomessa eri puolilla maata erilaiset lajitteluohjeet ja keräysjärjestelmät. Mikäli lajittelet Pirkanmaan alueella, niin siinä tapauksessa leivinpaperin saa laittaa biojätteisiin. Mutta täällä Pohjanmaalla on kaksipussijärjestelmä eli mustat ja valkoiset pussit. Täällä siis valkoiseen pussiin, mikäli paperi on kuiva ja mustaan mikäli on märkä.
Muiden alueiden ohjeista en osaa sanoa, joten kannattaa kysyä omalta jätehuoltoyhtiöltä.
Meillä leivinpaperit menee biojätteeseen... Olen löytänyt seuraavan ytv:n sivuilta:
Käykö biojätteeseen paperiset lautasliinat ja nenäliinat? Entä leivin- ja kakkupaperit?
Paperiset lautasliinat ja nenäliinat maatuvat hyvin ja kuuluvat siksi biojätteeseen. Leivinpaperi ja kakkupaperi (ei muovipinnoitettu) sopivat myös biojätteisiin, vaikkakin maatuvat hitaammin.
Lainaus:http://www.ytv.fi/FIN/jatehuolto/lajittelu/usein_kysyttya/lajittelu/bio…
(kun mies oli ostanut koko lajitelman...) Siinä lukee, että kompostoitava.
Jotenkin kyllä tuntuisi siltä, ettei sitä biojätteisiin haluaisi laittaa. Mun käsittääkseni siinä on silikonipinnoite. Olenkohan ihan väärässä. Meidän paketissa oli sellainen kolmiomerkintä, kolme nuolta, jotka muodostaa kolmion. Mitäköhän mahtaa tarkoittaa? Joku kierrätysohje kenties? Pakkausvalmistajien pitäis kyllä mun mielestä kirjoittaa pakkauksiin ohjeet kierrätystä varten. Liian monista se vielä puuttuu.
Tuleekohan sittenkin energiajakeeseen, koska on "päällystetty paperi"
Minä en kyllä kompostiin leivinpaperia laittaisi....tarkoittikohan Nelma noita talouspapereita. Ne ainakin ovat komposti kamaa. Olisi mukava kyllä tietää minne nuo kuuluvat??
Olin nimittäin YTV:n järjestämässä kierrätys/kompostointi-illassa jossa oli asiantuntija Martoista ja satuin kysymään juurikin tätä asiaa itse. Vastaus oli että kompostoitava tuote:)