Ystäväni nosti aikoinaan maksimi opintolainat - Käytti nuo rahat matkusteluun
Ei koskaan valmistunut ja jätti lainat maksamatta. Nyt on onnellisesti naimisissa rikkaan miehen kanssa.
Kommentit (11)
Sitä vartenhan niissä valtiontakaus on ettei tarvitse maksaa takaisin.
Minä käytin ajokorttiin suuren osan. Toki jouduin sitten työttömänä maksamaan takaisinkin.
Kyllä ne pitää maksaa takaisin vaikka ulosoton kautta, kokemusta on lähipiiristä. Opiskelukaveri osti rummut ja hienot olikin. Eli sitten pelkällä makaroonilla puoli vuotta.
Minulla oli kaveri joka käytti ne ryyppäämisen amis-aikoinaan. Sai kyllä maksettua pois ja asuu uudehkossa paritalossa nyt. On siis mies eli tuskin mennyt edes rikkaisiin naimisiin.
Ekan vuoden lainalla ostin tietokoneen (1996), tokan vuoden lainalla vietin uudenvuoden Lontoossa, kolmannen vuoden lainan kai ryyppäsin ja viimeisenä vuonna oli säästöt vähissä ja lainalla tuli ostettua myös ruokaa. Mä kyllä maksoin sen lainani takaisin ehkä 3 vuodessa.
Minulla oli kaksi opintolainaa enkä käyttänyt niitä kovinkaan hyvin. En siis edes tehnyt mitään kivaa, josta olisi muistoja jäänyt!
Maksoin ne sitten pienellä palkalla ihan aikataulussa (ja aloitin maksamaan ennenkuin oli pakko).
Vieläkin olen pienipalkkainen ja ehkä olen sitten tuosta oppineena oppinut rahankäyttöä sen verran, että en anna sen huveta johonkin turhuuksiin? Olen matkustellut ja juhlinut ja silti rahaa on säästössä.
Aikoinaan opintolainat kannatti nostaa ja sijoittaa, sai hyvät tuotot, kun oikein osasi sijoittaa.
Mitä väliä sillä on käyttääkö ne arkipäiväiseen elämiseen vai matkusteluun ja sitten kituuttaa arjessa? Joka tapauksessahan ne tullaan perimään takaisin eli, jos ei aio jättäytyä sossupummiksi (harvalla kai se on opiskellessa tavoite), joudut ne takaisin maksamaan.
Ei ole enää mahdollista normaalille opiskelijalle. Raha menee elämiseen.
Nuorena, kun vielä nätti, niin kannattaa elää. Opintolainat hyvin käytetty tässä tapauksessa.
Minä käytin asunnon ostoon.