Mistä saa selville onko eräs henkilö oikeastu suorittanut yliopistossa tutkinnon?
Siis pitäisi saada selville, onko henkilö valmistunut oikeasti vai häärääkö puoskaroimassa. Saako tiedon selvitettyä ja miten? Gradua ei löydy netin kautta koska valmistumisesta lienee aikaa.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki gradut eivät muuten ole julkisia, eli sen perusteella, löytyykö gradua netistä vai ei, ei voi tehdä ihan suoraan johtopäätöksiä. Esimerkiksi yrityksille/yritysyhteistyönä tehtävät gradut voidaan tehdä ei-julkisina. Toki tieto valmistumisesta tällainenkin gradun tehneen kohdalla voidaan tiedustella oppilaitokselta.
Vain parhaita arvosanoja saaneet gradut laitetaan nettiin, näin ainakin vuonna 2015 Helsingin Yliopistossa.
Mutta gradun kirjoittaminen ei vielä todista, että tutkinto olisi, kuuluuhan siihen paljon muitakin opintoja. Tosin monilla tutkinnon suorittaminen jää kiinni nimenomaan gradusta, kun pitkän tekstin kirjoittaminen ei onnistu.
Tämäkin on totta, ja ainakin oma opinahjoni 2010-luvun alkupuolella opinnäytetyöt vastaanottaessaan kysyi rastiruutuun-menettelyllä, että laitetaanko
Joo, niinpä taisi olla, että kysyttiin saako työn laittaa nettiin. Ilman muuta halusin, jotta sen voi tarvittaessa helposti itsekin lukea.
eli siis ei varmaankaan mitenkään
toivottavasti valintavaiheessa on tarkastettu paperit
Vierailija kirjoitti:
Kaikki gradut eivät muuten ole julkisia, eli sen perusteella, löytyykö gradua netistä vai ei, ei voi tehdä ihan suoraan johtopäätöksiä. Esimerkiksi yrityksille/yritysyhteistyönä tehtävät gradut voidaan tehdä ei-julkisina. Toki tieto valmistumisesta tällainenkin gradun tehneen kohdalla voidaan tiedustella oppilaitokselta.
Gradun tekemiseen voidaan käyttää luottamuksellista aineistoa, mutta itse gradu ei saa sisältää salassa pidettävää tietoa. Opinnäytetyöt pitää AINA olla julkisia. Näin se siis pitäisi olla, mutta käytännössä on varmasti proffia, jotka ovat tietämättömyyttään päästäneet läpi gradun, josta on julkaistu esim vain sivumääräisesti joku muutaman sivun sepostus ja kerrottu gradun olevan salainen tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkiterhikistä kai ne näkee.
Stalkkerivibat vähän tuli kyllä ;)
JulkiTerhikistä näkee terveydenhuollon ammattitutkinnon omaavat.
Gradut ja muut opinnäytetyöt on julkisia, ne löytyvät tietokannoista.
No ei kyllä löydy netistä kaikki. Mutta yliopistolla josta henkilö valmistunut on sen kirjastossa kaikki Gradut.
Huom. Päättötyö ei todista, että henkilö valmistunut.
Mulla tuttuja joilla se Gradu tehtynä, mutta kursseja jäi tekemättä eikä valmistuneet.
Minä olen valmistunut, mutta graduani ei ole yliopistolla kun en koskaan jaksanut painattaa niitä. Tai en tiedä sitten ovatko siellä yliopistolla sitten aikansa odoteltuaan itse sen painattanut?
Graduani ei löydy Finnasta, mutta löytyy sähköisenä HY:n tietokannasta. Finnassa ilmeisesti on vain paperiversioista tiedot. Kokeilin googlata nimeni ja pro gradu tutkielma ja sieltä tuli näkyviin tämäkin Heldasta. Eli googlaamallakin voi saada näkyviin, jos henkilöllä ei ole kovin yleinen nimi.
Vierailija kirjoitti:
FINNA.fi tietokannasta löytyy gradut. En tiedä kuinka vanhat mutta omani v 1984 löytyi. Valmistumista ei todista se että gradu on valmistunut, voi puuttua muita osia opinnoista.
Ei löydy minun vuodelta 2003.
Vierailija kirjoitti:
ei ole olemassa salaisia opinnäytteitä
Kyllä on.
Graduni on vuodelta 95 ja kyllä löytyy nimike netistä. Kuinka vanhasta tässä kyse?
Opinnäytetyöt löytyy opinahjon kirjastosta.
Vierailija kirjoitti:
Opinnäytetyöt löytyy opinahjon kirjastosta.
Ei löydy jos sellaista ei ole sinne toimitettu.
Terveiset korkeakoulun opintotoimistosta. Suomessa kuka tahansa voi kävellä tänne meille ja pyytää nähtäväksi ihan kenen tahansa opiskelijamme opintosuoritusotteen. Eli eivät siis ole salaista tietoa! Emme saa antaa paperisia versioita kenenkään tiedoista, mutta ne on pakko näyttää, jos joku kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka oikeustieteestä on kyse, niin miksi ne julkiterhikissä näkyisi🤣
Vierailija kirjoitti:
Terveiset korkeakoulun opintotoimistosta. Suomessa kuka tahansa voi kävellä tänne meille ja pyytää nähtäväksi ihan kenen tahansa opiskelijamme opintosuoritusotteen. Eli eivät siis ole salaista tietoa! Emme saa antaa paperisia versioita kenenkään tiedoista, mutta ne on pakko näyttää, jos joku kysyy.
Tämä on väärin. Yhtä lailla väärin kuin verotietojen julkisuus. Yli 100te tienaavat mun puolesta voi edelleen julkistaa mutta muuten kellään ei pitäisi olla asiaa yksityisen kansalaisen tietoihin. Tai ainoastaan omalla nimellä ja sotulla jotka menisi tiedoksi aina kyselyn kohteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka oikeustieteestä on kyse, niin miksi ne julkiterhikissä näkyisi🤣
Politiikan tutkimuksesta ja historiasta varmaan kyse. Haluavat rekrytoida eduskuntaan. Siksi tämä stalkkerikirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gradun tekemiseen voidaan käyttää luottamuksellista aineistoa, mutta itse gradu ei saa sisältää salassa pidettävää tietoa. Opinnäytetyöt pitää AINA olla julkisia. Näin se siis pitäisi olla, mutta käytännössä on varmasti proffia, jotka ovat tietämättömyyttään päästäneet läpi gradun, josta on julkaistu esim vain sivumääräisesti joku muutaman sivun sepostus ja kerrottu gradun olevan salainen tms.
Voisiko Maanpuolustuskorkeakoulussa olla salaisia graduja. Ainakin osa tutkimustyöstä tehdään salaisena. Ymmärrettävistä syistä johtuen. Ei ole ihan hirveän järkevää julkisesti kertoa kaikille ihan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko Maanpuolustuskorkeakoulussa olla salaisia grad
99 % MPKK:n graduista taitaa olla sotahistoriallista tai maailmanpoliittista liipalaapaa, ei siellä mitään salaisuuksia tehtailla.
Yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) - Miten tämä vaikuttaa graduihin? Onko yksityishenkilöllä oikeus saada henkilötietonsa pois julkisesta tietokannasta. Jos haluaa, ettei minusta ja minun opiskeluistani ole mitään tietoja esillä. Voiko tämmöistä vaatia?
En usko, että pystyt selvittämään tutkinnon suorittamista mistään, mutta gradut on julkisia ja niiden pitäisi löytyä sen yliopiston kirjastosta missä se on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) - Miten tämä vaikuttaa graduihin? Onko yksityishenkilöllä oikeus saada henkilötietonsa pois julkisesta tietokannasta. Jos haluaa, ettei minusta ja minun opiskeluistani ole mitään tietoja esillä. Voiko tämmöistä vaatia?
Gradu on julkinen dokumentti eikä sitä voida poistaa pelkän henkilötietorekisterin perusteella. Et muutenkaan voi vaatia tietojesi poistoa vaikkapa väestörekisteristä tai rikosrekisteristä tai muistakaan julkisen hallinnon rekistereistä.
En hae valtiolle töihin enää IKINÄ. Älä unta näe!