Jos jää perustoimeentulotukea käyttöön vain 340e vuokran jälkeen, niin voiko silloin saada harkinnanvaraista ruokaan ja muuhun lisäksi?
Kun normaali on 555e/kk ja saan vain 340e...Niin en vain pärjää tällä rahalla...Joudun kohta varastamaan ruokani.
Mitä voin tehdä?
Kommentit (33)
Se sataa yhtälailla oikeiston pussiin vaikka varastat. Lisätään mummojen niputtajien määrää
Eikö Kela ole kehottanut etsimään edullisempaa asuntoa?
Keikkatyötä tekemällä voi ansaita 150€ ei vaikuta toimeentulotukeen
Ota Kelaan yhteyttä ja kysy sieltä, täältä saat vain haukkumista ja valheita. Oisko Kelan sivuilla kenties tiedot mitä kuuluu jäädä käteen ja kuka saa ja kuka ei.
Vain jos aktiivisesti etsit halvempaa asuntoa. Eikä kovin pitkään sittenkään.
ENtäs tupakkirahhoo kun tuo tupakki on niin kallista, korvaako kela siitä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Noihin edullisimpiin asuntoihin voi olla vuosien jonot, kun asumistuen leikkaaminen on nyt kaikkien huulilla. Ja niitäkin on rajallinen määrä. Pienellä paikkakunnalla ei kenties yhtään.
Yksityinen vaatii, että on luottotiedot kunnossa ja tietenkin ison takuuvuokrankin.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikkatyötä tekemällä voi ansaita 150€ ei vaikuta toimeentulotukeenNoihin edullisimpiin asuntoihin voi olla vuosien jonot, kun asumistuen leikkaaminen on nyt kaikkien huulilla. Ja niitäkin on rajallinen määrä. Pienellä paikkakunnalla ei kenties yhtään.
Yksityinen vaatii, että on luottotiedot kunnossa ja tietenkin ison takuuvuokrankin.
-ei ap
Näin just
ap
Sun on pakko ap olla Allu. Saitko potkut postista ja karenssin?
Vierailija kirjoitti:
Sun on pakko ap olla Allu. Saitko potkut postista ja karenssin?
En ole mikään allu
ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi joka maksaa nyt työttömyystuestaan (mikä on lähes sama kuin tt-tuti) vuokraa 140€, loput kattaa asumistuki. Löysin 200€/kk halvemman kämpän ja olin jo ihan innoissani, kunnes... asumistuen jälkeen mulle jäisi maksettavaa... tadaa... 140€/kk. Eli ei mitään järkeä muuttaa pienempään ja huonompikuntoiseen kämppään koska käteen jäisi ihan sama onneton summa kuukaudessa. En ymmärrä miten nuo asumistuet lasketaan nykyään.
Viimeksi kun olen moista saanut, oli olemassa x-määrä vuokralle ja jos onnistuit löytämään sen hintaisen asunnon, sait täyden asumistuen, muuten maksoit loput itse. Silloin oli siis markka-aika, olin opiskelija. Nykyään se lasketaan jotenkin mystisesti prosentuaalisesti ja idioottimaisesti.
Ps. En minäkään saanut harkinnanvaraista. Elämä on niin upeaa kun käteen jää vuokran ja veden jälkeen se 400€ kuukaudessa. Ei paljon pullojen keräämiset auta.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Täh? Eihän se noin mene. En ole ap. Mutta elän toimeentulotuella. Vuokrani on 500 €. Saan asumistukea ja toimeentulotukea. Tällä hetkellä saan tukia sen verran että minulla jää vuokran maksamisen jälkeen vissiin 555 € tms käytettäväksi.
Voisinhan minä muuttaa halvempaan kämppään, vaikkapa sellaiseen että vuokra olisi 400 €. Mutta mitäs ihmettä se hyödyttäisi? Silloinhan asumistukeni ja toimeentulotukeni laskisi. Silloin edelleenkin vuokran maksamisen jälkeen minulle jäisi se sama 555 € käytettäväksi!
Ei saa todellakaan. Sähkölaskuun voi saada kaksikymppiä mutta et saa vaate rahaa etkä harrastusrahaa. Ala tekemään pimeitä töitä. Kai jollain tutulla on jotain hommia niin saat rahaa siitä lisää. Itsekkin teen kaikkea pikkuhommia. Tänäkin kesänä tein yhdelle vanhus pariskunnalle hommia. Lapioin muurahaispesän jätesäkkeihin ja raahasin kauas metsään nitten tontilta. Sain siitä 125 euroa 6 tunnin työstä. Oon tehnyt paljon pihahommia ja puskaradiossa sana levii niin saan aina uusia hommia.
Sitten kalastan ja myyn kalaa. Siitä vaa ihan hyvin rahaa mutta se vie aikaa ja on kovaa hommaa.
Normaalinkokoinen perustoimeentulotuki on tosiaan se 555 €/kk. Sillä minäkin olen elänyt jo vuosikausia ja hyvin olen pärjännyt. Mutta tosiaan joillain ihmisillä Kela joskus vähentää 20% tai 40% tuota perustoimeentulotukea, jolloin tosiaan saa vain jotain 400 €/kk tai 300 €/kk tai tieskuinka vähän. Minäkin olen joskus pelännyt että minulle noin tapahtuisi. Mutta ei ole tapahtunut. En todellakaan tiedä miten selviytyisin tuolla kaikista pienimmällä -40% tuella. Aikalailla nälkää joutuisi näkemään, ihan perusselviytymisestä (hengissä pysymisestä) tulisi vaikeeta.
En tiedä mikä neuvoksi tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä keikkatöitä saa jos kunnassa on vain 1 kauppa ja 1 tehdas eikä oikeastaan muita työpaikoja??
Tai sitten joudut menemään töihin. Sun taidoilla saattaa se varastaminen olla todennäköisempi vaihtoehto kyllä.
Toimeentulotuki on tarkoitettu vain tilapäiseksi hätäavuksi. Jos siitä on tullut henkilön ensisijainen tulonlähde on hän menetellyt työvoimapoliittisesti moitittavasti ja saanut karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikkatyötä tekemällä voi ansaita 150€ ei vaikuta toimeentulotukeenMistä näitä keikkatöitä saa jos kunnassa on vain 1 kauppa ja 1 tehdas eikä oikeastaan muita työpaikoja??
Sieltä tehtaalta kannattaa kysyä. Tehtailla on itseasiassa useinkin lyhytkestoisia kunnossapito ja aputöitä joihin tarvitaan työvoimaa. Esimerkkinä vaikkapa palovartiointi.
Jos 340€/kk ei riitä ruokaan, on aika opetella taloustaitoja.
Et voi mitään. Paska Suomi!