Patti alapäässä (ei finni)
Löysin alapäästäni, läheltä emättimen suuaukkoa ehkä viinirypäleen kokoisen patin. Ei ole lainkaan kipeä, mutta kovasti se mietityttää. Patti liikkuu kevyesti, ja välillä on pienempi ja välillä isompi. Välillä en tunne sitä lainkaan. Patti ei ole pinnassa vaan ikäänkuin syvemmällä kudoksen sisällä.
oon nyt seuraillut tätä useamman viikon.
Lääkäriin oon menossa, mutta mennäänkö tämmösestä vaivasta terveyskeskukseen tavalliselle lääkärille, suoraan yksityiselle yleislääkärille vai yksityiselle gynekologille.
Onko kellään ollut tämmöstä ?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Jos se pienenee itsestään, sitten se tuskin on sellainen rasvapallura, mikä niiden nimi nyt oli? Lipooma!
Itse kysyisin gyneltä tuollaisessa paikassa olevasta pallurasta, jos vain on varaa. Heillä on aika hyvin tiedossa kaikki rauhaset ja muut tuolla alueella, vaikkeivät suoraan lisääntymisosastoa olisikaan. Mutta yleislääkärikin menee.
Kiitos.
Mä koitan huomenna saada ajan jonnekin.
Ajattelin ensin, että kyllä se itse häviää. No ei oo hävinny kun päiväksi välillä.
Bartholin rauhaseen tepsii Fucidin-niminen salva, on reseptikamaa.
Itse luulin pientä pattia ulkoisissa häpyhuulissa tukkeutuneeksi rauhaseksi ja odottelin, josko se häviäisi itsekseen. Patti alkoikin kasvamaan, joten kävin eka ihomuutoksiin erikoistuneella lääkärillä, joka puolestaan ohjasi gynekologin vastaanotolle. Gynekologi totesi ihopolyypiksi ja poisti patin samantien - myös koepalavastaus vahvisti, että hyvänlaatuisesta polyypista kyse. Gynen mukaan suurin polyyppi, jonka hän oli poistanut alapäästä oli peukalonpään kokoinen.
Vitsailijoille tiedoksi, että koska gynelle ei meinaa päästä mitään kautta, alapään vaivoista joutuu etsimään tietoa ensin netistä tai keskustelupalstoilta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tätä niinku laitettais kun se paikka vaihtelee vähän missä se tuntuu.
ymmärrän että tämä ei ole lääkäripalsta, mutta täällä on niiden hauskojen teinien lisäksi paljon naisia. Naisia, joilla olis saattanut olla itselläänkin tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Vitsailijoille tiedoksi, että koska gynelle ei meinaa päästä mitään kautta, alapään vaivoista joutuu etsimään tietoa ensin netistä tai keskustelupalstoilta.
Tää on totta. Pienellä paikkakunnalla ei välttämättä ole edes gynekologia.
Ja vertaistuki on kyllä tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap mulla oli sama. Bartholin rauhanen todennäköisesti, kuten joku jo mainitsi. Gyne tyhjensi sen pari kertaa mutta patti täyttyi aina uudelleen. Sain lähetteen silloiselle Kättärille ja siellä poistettiin leikkauksella. Nukutuksessa tehtiin. Aamulla menin ja ip pääsin kotiin. Hyvin parani.
Ihan uteliaisuutta kysyn, miten se tyhjättiin? Ja siis oliko sulla se kans muualla (syvemmällä) kun häpyhuulissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tätä niinku laitettais kun se paikka vaihtelee vähän missä se tuntuu.
ymmärrän että tämä ei ole lääkäripalsta, mutta täällä on niiden hauskojen teinien lisäksi paljon naisia. Naisia, joilla olis saattanut olla itselläänkin tällaista.
Kai sen jotenkin kiinni saa, siis ettei kuitenkaan varsinaisesti paikkaa vaihda? Siihen alueelle, jossa tuntuu 🌞
Voit mennä julkiselle puolelle, jos saat ajan lähipäiville. Jos menee monen viikon päähän, niin sitten menisin yksityiselle. Minun mielestäni tuo ei ole gynekologin asia, vaan yleislääkärin.