Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En huuhtele ulkomaista tuorepinaattia ennen syömistä, minkä taudin tms niistä voi saada?

Vierailija
17.04.2024 |

Mitä haitallista siitä pinaatista voi saada jos sitä ei pese? Mulla ei ole salaattilinkoa ja se jää ihan vetiseksi ja alkaa tummuakin nopeammin. Muutenkin se huuhtelu tuntuu vähän typerältä, sellainen pussillinen rehua niin eihän sitä voi saada oikeasti puhtaaksi ellei pyörittele jokaista lehteä veden alla.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapamato, bilhardsia, salmonella, aids, hiv, pilkkukuume, tuberkuloosi, zoonosi, tuhkarokko, lepra, halvaus, kaljuuntuminen, ylipaino, lintuinfluenssa, korona...

Vierailija
2/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussissa lukee että huuhdeltava ennen käyttöä. Niinku vissiin melkein kaikissa kotimaisissakin salaateissa ym.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niistä voi saada ties mitä loisia ja brain eating ameeboja. Itse olen myös laiska huuhtelemaan, jos ei ole mitään näkyvää multaa tms. Lidlistä ostan aina rasiallisen mustikoita ja syön ne kotimatkalla autossa. Pesemättöminä ja pesemättömin sormin :D Olen aina ollut terve kuin pukki.

Vierailija
4/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai niistä voi saada ties mitä loisia ja brain eating ameeboja. Itse olen myös laiska huuhtelemaan, jos ei ole mitään näkyvää multaa tms. Lidlistä ostan aina rasiallisen mustikoita ja syön ne kotimatkalla autossa. Pesemättöminä ja pesemättömin sormin :D Olen aina ollut terve kuin pukki.

Aivoameeboja!? No ei kai helkkarissa??

Vierailija
5/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö sä pinaatin tuoreena vai kypsennätkö? Sillä on merkitystä. 

Vierailija
6/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto! Pistän usein smoothien sekaan huuhtelematta. Nyt tuli stoppi!

Vierailija
7/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan kalikivirusta ja muita ulosteperäisiä viruksia joita voiolla epäpuhtaassa kasteluvedessä. Ulkomuistista mikrobiologian tunnilta vuodelta 1989 jaksa googlata

Vierailija
8/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotai ötököitä pellolta voi tulla mukana.

Vierailija
9/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti noissa on multaa, itse laitan isoon kulhoon kylmään veteen vähäksi aikaa likoamaan ja sitten kuivatan vaikka valkoisen talouspaperin päällä. Muistattehan, että pikkulapsille ei pitäisi pinaattia tai muita nitraattia kerääviä kasviksia antaa. Eikä itsekään syödä määrättömästi.

Vierailija
10/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin multaa. Plus mitä nyt niiden kaatopaikalla asuvien vierastyöläisten näpeistä tulee. Myös kotimaiset pitäisi pestä, jopa keräkaali.

Vierailija
11/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku vapaa huuhtelu riittää, niin luulis että on vaan irtoroska kyseessä eikä ameebat?

Vierailija
12/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivoameeboja!? No ei kai helkkarissa??

Totta kai.

Vierailija
13/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. maksan tuhoava mato minkä takia keski-Euroopassa ei voi syödä raakoja luonnonmarjojakaan. Hyi olkoon, kaikki vähintään wokattuna mitkä eivät kasva kasvihuoneessa.

Vierailija
14/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö sä pinaatin tuoreena vai kypsennätkö? Sillä on merkitystä. 

Raakana! 😳

Ap

Vierailija
15/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niissä jotain taudinaiheuttajia on, niin ei huuhtelu niitä poista läheskään kokonaan. Kypsennys poistaa lähes kaikki.

Vierailija
16/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät pinaattia ruokaan, pitää muistaa, että uudelleen lämmityksessä nitraatimäärä nousee. Eli lisää pinaattia vain siihen määrään ruokaan, joka keralla syöt pois.

Varsinkin lapsille käytettäessä.

Vierailija
17/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt muutenkaan hyväksi syödä raakana pinaattia, paitsi ehkä vähäisessä määrin jotain babypinaattia?

Vierailija
18/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhtelun tarkoitus ei tosiaan ole taudinaiheuttajien poistaminen, eikä huuhtelu sitä teekään. Tarkoitus on poistaa multaa ja muuta irtoroskaa.

Vierailija
19/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt muutenkaan hyväksi syödä raakana pinaattia, paitsi ehkä vähäisessä määrin jotain babypinaattia?

No nimenomaan olen luullut että siinä on hirveästi hyviä ravintoaineita vrt vaikka joku perus salaatti! Ja siksi käytän, leivän päällä ja runsaasti. Nyt en kyllä enää taida uskaltaa!

Ap

Vierailija
20/21 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että ulkomaisen tuorepinaatin pesemättä jättämisellä voi olla riskejä, koska se saattaa sisältää hiekkaa, multaa, tai mikro-organismeja, kuten bakteereja tai viruksia. Nämä voivat aiheuttaa erilaisia ruokamyrkytyksiä tai muita terveysongelmia, kuten E. coli -infektioita tai salmonellaa.

Vaikka onkin totta, että kaiken poistaminen pinaatista saattaa olla mahdotonta ilman tarkkaa puhdistusta joka lehden osalta, peseminen voi silti auttaa vähentämään riskejä. Paras tapa pestä pinaatti on laittaa se kulhoon tai siivilään ja huuhdella se kylmällä juoksevalla vedellä, pyörittelemällä sitä samalla kevyesti. Tämä auttaa poistamaan osan hiekasta ja liasta sekä mahdollisista bakteereista ja muista epäpuhtauksista.

Jos et halua jättää pinaattiasi vetiseksi, voit yrittää ravistella sitä hyvin pesun jälkeen tai kuivata sitä varovasti talouspaperilla tai puhtaan keittiöpyyhkeen avulla. Tämä auttaa poistamaan ylimääräisen veden ja voi estää sen nopeaa tummumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi