Au pairit Maltalla OFFICIAL
No niin, tästä se lähtee. Mitä mieltä kohdemaasta ja au paireista?
Tässä ovat Au pairit -ohjelman uudet osallistujat! - MTVuutiset.fi
Kommentit (1176)
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoittelevista ihmisistä osa ilmeisesti viettää vapaa-aikansa nyrpeiden, kiukuttelevien, vaativien ja perässä vedettävien ihmisten seurassa ja haluaa,suorastaan vaatii, että kaikki tekevät niin.
Toisten ihmisten vapaa-aika ei kuulu kenellekään.
Omituinen ajatus. Jos muut sietävät ja kestävät "erilaisia ihmisiä", eikö ole luontevaa olettaa muidenkin tekevän niin? Oikeus on jokaisella olla niin kuspää, kuin haluaa. Hyvää käytöstä se ei silti ole, ja jokaisella on oikeus olla sitä mieltä, jos niin ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toiseuttaminen on prosessi, jossa havaitaan tai esitetään joku tai jokin pohjimmiltaan erilaisena tai vieraana.
Toiseuttaminen on prosessi, jossa yksilöitä ja ryhmiä kohdellaan ja merkitään erilaisiksi ja huonommiksi kuin hallitseva sosiaalinen ryhmä.
Toiseuttaminen on sitä, että jotain kohdellaan ikään kuin hän ei kuuluisi ryhmään ja olisi jollain tavalla erilainen.
Ryhmän tunnistamiseen ala-arvoiseksi ja "me vs. he" -ajattelun käyttämiseen ryhmän vieraannuttamiseksi.
Toiseuttaminen luo pohjan syrjinnälle tai vainolle vähentämällä empatiaa ja estämällä aitoa dialogia."
Aika hyvin kattaa toiseuttamisen määritelmän tämä keissi.
No ei todellakaan kata. Et ole tainnut olla ko. käsitteen kanssa liiemmin tekemisissä.
Sinna, Liisa ja Valma eivät viihtyneet Myyn seurassa. Eivät he häntä h
No me ei tiedetä, mitä kaikkea sanoivat. Tiedämme vain sen, mikä tvssä näytettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toiseuttaminen on prosessi, jossa havaitaan tai esitetään joku tai jokin pohjimmiltaan erilaisena tai vieraana.
Toiseuttaminen on prosessi, jossa yksilöitä ja ryhmiä kohdellaan ja merkitään erilaisiksi ja huonommiksi kuin hallitseva sosiaalinen ryhmä.
Toiseuttaminen on sitä, että jotain kohdellaan ikään kuin hän ei kuuluisi ryhmään ja olisi jollain tavalla erilainen.
Ryhmän tunnistamiseen ala-arvoiseksi ja "me vs. he" -ajattelun käyttämiseen ryhmän vieraannuttamiseksi.
Toiseuttaminen luo pohjan syrjinnälle tai vainolle vähentämällä empatiaa ja estämällä aitoa dialogia."
Aika hyvin kattaa toiseuttamisen määritelmän tämä keissi.
No ei todellakaan kata. Et ole tainnut olla ko. käsitteen kanssa liiemmin tekemisissä.
Sinna, Liisa ja Valma eivät viihtyneet Myyn seurassa. Eivät he häntä h
Olen tekmisessä käsitteen kanssa käytännön tasolla, sekä parin tutkimuksen myötä. Toiseuttaminen todellakin näyttää toteutuvan tässä ihan käytännössä. Sen mukaan, mitä tv: ssä näytettiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että jotkut käsittelevät omia traumojaan tämän ohjelman kautta ja kokevat siten kiusaamista tapahtuneen.
Kyseessä ei kuitenkaan ollut joukkue, työyhteisö tai luokka joilta voi odottaa ryhmäytymistä.
Tytöt työskentelivät kukin omissa perheissään ja valitsivat itselleen sopivimman seuran vapaa-ajalleen.
Ei tarvitse olla omia kokemuksia, kun ihan vaan katsoo, mitä tapahtuu ja kuuntelee, miten Myy on tämän kokenut. Myyn kokemus on olennaisin. Ei meidän katsojien tulkinta siitä. Nythän ei tarvitse edes tulkita...
Vierailija kirjoitti:
Opetussuunnitelmaan vetoaminen on siinäkin mielessä ontuvaa au pairien tapauksessa, että lapsilla ei ole välttämättä vielä samanlaisia edellytyksiä ymmärtää maailman, tilanteiden ja ihmissuhteiden kompleksisuutta kuin aikuisilla. Aikuisen pitäisi sen sijaan ymmärtää, ettei porukasta pois jättäminen vapaa-ajalla ole automaattisesti kiusaamista tai syrjimistä.
Opsiin vedottiin liittyen Valman opettejana toimimiseen.
Ei oo totta, voiko moista edes kuvata. Soopaa, todella soopaa koko juttu. Nämä syttyrät lähtivät mukaan, en edes katsonut olivatko perheet jotenkin mukana. Tuskin, juttu on vain näiden syttyröiden Maltan matka.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani on rva X, jonka kanssa olen töissä asiallisesti tekemisissä, vaikka en hänestä pidä.
Kysyn joskus jotain muuta työkaveria töiden jälkeen kahville tai jäätelölle, mutta en tätä rva X:ää.
Olenko nyt kiusaajahirviö ja traumatisoinut rva X:n ?
Et todennäköisesti. Mutta jos lähtisitte porukalla viettämään vapaa-aikaa, kutsumatta tätä yhtä rouva Xää paikalle, olisi tilanne eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri neljä ensimmäistä jaksoa. Valma kertoo esittelyssään kärsivänsä nälkäkiukusta ja toivoo, että muut au pairit ymmärtävät häntä. Ei sitten kuitenkaan itsellään riittänyt ymmärrystä Myytä kohtaan samasta asiasta.
Sinna on korostetun mukava Valmalle ja Liisalle heti alussa ja tapaa heitä kahden kesken. Näin nämä kaksi muuta oli helpompi saada mukaan, kun Myy suljettiin porukan ulkopuolella. Heti kun Myy lähti ensimmäisenä oman perheensä luo, sanoi sinne, että jatkossa on hyvä jakaa tällä porukalla viitaten itseensä, Valmaan ja Liisaan. Vaikutti siis siltä, että Sinnan agendalla oli heti alkuunsa jättää Myy pois porukasta.
Myy oli suorapuheinen ja näytti tunteensa suoraan. Jos negatiivisuus tai nälkäkiukku harmitti muita, olisi siitä voinut mainita suoraan Myylle. Uskon, että suurempi ongelma oli Myyn itsevarmuus. Se oli liikaa Sinnalle, joka vaikuttaisi näi
Jos Sinna on epävarma, se ei itsessään ole hänen syynsä. Voi vain toivoa, että löytää toisenlaisen tavan toimia tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
"Juu ei, kaikkien ei tarvi olla kaikkien kanssa koko ajan, jos ei halua. Nyt kyse ei ollutkaan siitä. Ihan vaan toisen ottaminen seuraan ja huomioon ottaminen muutaman viikon, eli kahdeksan viikon ajan. Ei joka päivä. Vaikka kerran kaks viikossa. Aika herkkiksiä olivat nää muut, kun sen vertaa eivät kestäneet. Tuntematta kunnolla.
Kyllä koulun kasvatusperiaatteet on tarkoitettu elämää varten. Ei vain koulutunteja varten."
Mietitkö yhtään, mitä vaadit? Kerran tai kaksi viikossa kahdeksan viikon ajan on todella usein. Harva jaksaa nähdä työpäivän jälkeen, varsinkaan stressaantuneena kivojakaan ihmisiä niin usein, saati sitten epämiellyttäviä. Tuossa tilanteessa, missä tytöt olivat, vapaa-aika varataan ihmisille, joiden seura on oletusarvoltaan palauttavaa eikä kuormittavaa.
Minä en edelleenkään hahmota, millä perusteella tyttöjen olisi pitänyt tavata Myytä lainkaan vapaa-ajallaan, siis kertaakaan tu
En jaksa edes lukea tätä pitkää vuodatustasi (eikä näköjään lainaus toimintokaan jaksa sitä kokonaan kopioida), enkä ole tuo kenelle vastasit. Mutta enkö siedä itseäni herkempiä? En, jos sillä perustellaan kiusaamista. Ihan vaan esimerkkinä. "Herkät" perustelevat muitakin omia törkeyksiään muita kohtaan, koska herkkyys. En hyväksy. Ei kukaan muukaan voi sanoa, että en vaan voi sille mitään, että olen muita aggressiivisempi, niin pitää ymmärtää, että lyön ohikulkijoita kadulla. Ei, vaan se menee niin, että oli mitä vaan " erityisyyttä", niin se on silti sun tehtävä sopeutua yhteiskunnan sääntöihin. Tai voit pysyä yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani on rva X, jonka kanssa olen töissä asiallisesti tekemisissä, vaikka en hänestä pidä.
Kysyn joskus jotain muuta työkaveria töiden jälkeen kahville tai jäätelölle, mutta en tätä rva X:ää.
Olenko nyt kiusaajahirviö ja traumatisoinut rva X:n ?
Et todennäköisesti. Mutta jos lähtisitte porukalla viettämään vapaa-aikaa, kutsumatta tätä yhtä rouva Xää paikalle, olisi tilanne eri.
Varsinkin, kun Rouva x on tuonut esiin yksinäisyyttään ja toivonut tapaamisia.
Ihmetyttää se, että Liisa, Sinna ja Valma eivät halunneet kerto Myylle suoraan, että viettävät aikaa kolmistaan ettei Myylle tule paha mieli. Kuitenkin Sisiliassa olivat puhuneet avoimesti asioista, joita olivat tehneet ilman Myytä. Eli asia oli kuitenkin hierottu Myyn naamaan epäsuorasti. Oli myös aika ikävä teko jättää Myy pois Valman yhteislahjasta. Huomasi miten hämmästynyt Myy oli tilanteessa. Miksi Myytä ei voitu ottaa mukaan? Luultavasti Sinna organisoi tämän lahjan. Sanoi Valmalle, että ansaitset tämän. Sinna osaa olla tosi mukava niille, joille haluaa. Kun Myy sairastui matjalla, Sinna sanoi muille, että JOS Myy on oikeasti sairas, niin tuleekohan mukaan illalla. Hän siis kyseenalaisti Myyn rehellisyyden. Samoin kuin alussa epäili Myyn liioittelevan ensimmäisen perheen tilannetta. "Anteeksipyynnössään" Sinna myös sanoi, että oma totuus ei ole koko totuus. Eli jos Myy koki tulleensa kiusauksi, niin se ei ole oikeasti totta. Vain Liisa tuntui haluavan aidosti viettää aikaa Myyn kanssa. Sanoi Sisilian jälkeen, että toivottavasti nyt voivat viettää aikaa nelistään. Ja Liisa kutsui Myytä kylään omaan asuntoonsa. Liisan anteeksipyyntö oli ainoa oikea anteeksipyyntö. Myönsi käyttäytyneensä lapsellisesti.
Pitääkö vääntää rautalangasta.
Ihmisten ei ole pakko tai velvollisuus olla tekemisissä toistensa kanssa, jos eivät ole koulussa, työpaikalla, armeijassa, harrastuspiireissä tai vastaavissa.
Yhdessä viihtymisen edellytys vapaa-aikana on nimenomaan yhdessä viihtyminen.
Tätä tilannetta voisi verrata työyhteisöön. Oli ainakin hyvin poikkeava tilanne normiarjesta.
Uskon että Sinnan käsitys Myystä muodostui jo ennen kuin olivat tavanneet Valman ja Liisan. Sinnahan sanoi jotain että heidän tavatessaan ekaa kertaa Myy ei ollut hymyillyt. Sinna myös sanoi jo lentomatkan jälkeen Myyn kertoneen olevansa introvertti ja toivoi löytävänsä omanlaisempaa "ilopilleri" seuraa. Uskon että Sinna ei vaan tykkää varautuneemmista/introverttipersoonista, vaan odottaa kaikkien olevan todella ulospäinsuuntautuneita.
On raskasta olla Myyn kaltainen ihminen. Itse koen olevani kohtelias, kuunteleva, keskusteleva ja huumorintajuinen. Samaan olen pohtija ja tarkkailija, joka pitää säännöistä ja käytöstavoista.
Olen koko elämäni aikana monessa tilanteessa saanut kuulla siitä kuinka hiljainen, pidättyväinen yms olen. Ihmettelen sitä, miksi siitä pitää aina mainita. Olen kuka olen. Myös mitä enemmän olemistani spekuloidaan ja kommentoidaan, sitä enemmän käännyn sisäänpäin.
Vierailija kirjoitti:
On raskasta olla Myyn kaltainen ihminen. Itse koen olevani kohtelias, kuunteleva, keskusteleva ja huumorintajuinen. Samaan olen pohtija ja tarkkailija, joka pitää säännöistä ja käytöstavoista.
Olen koko elämäni aikana monessa tilanteessa saanut kuulla siitä kuinka hiljainen, pidättyväinen yms olen. Ihmettelen sitä, miksi siitä pitää aina mainita. Olen kuka olen. Myös mitä enemmän olemistani spekuloidaan ja kommentoidaan, sitä enemmän käännyn sisäänpäin.
Tosi tyhmää moitiskella toisen käyttäytymistä, kun se ei kuitenkaan ole millään tavalla pahantahtoista tai toisia vahingoittavaa. Toisessa yhteydessä mainitsinkin, kuinka ikävältä tuntui kerran nuorena tuntemattomalta tullut morkkaus. Istuin tuttujen kanssa iltaa, kun viereisen pöydän nainen tokaisi: "Miksi olet tullut kapakkaan murjottamaan?" Silmät ja suu selällään minua ihmetteli.
Maalaustuokiossa Sinnan ilme näytti pettyneeltä, kun Myy kertoi, että hänelle kuuluu hyvää ja uusi perhe on ihana. Aivan kuin olisi odottanut jotain negatiivista, jota olisi sitten voinut kääntää Myytä vastaan. Sinna alotti kesken kertomuksen jonkun oman säädön ja Myyn kuulumiset jäi kesken. Toki voi olla että oli editoinnilla saatu näyttämään tältä.
Myy on hyvin itsenäinen ihminen, joka tavallaan haastaa näkemyksillään ja mielipiteillään. Tuli Sinnasta vaikutelma, että hänellä on ympärillään itsensä kaltaisia ihmisiä, jotka jaksavat tsempata, myötäillä ja ihailla häntä. Au pair perheen kohtelu oli Sinnan sanoin, kuin pidettäisi kukkaa kämmenellä ja se varmasti hänelle sopii tosielämässäkin. Kaunis kuin mikä, mikä edesauttaa kaikkea edellämainittua.
Ei mikään ihme jos ei halua tuohon omaan kuplaansa ketään erilaista luonnetta aiheuttamaan itselle epämukavia tunteita.
En ymmärrä miksi myytä syrjittiin. Myy on selkeästi oli porukan fiksuin, ehkä se ärsytti tyhjäpäitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos Sinna on epävarma, se ei itsessään ole hänen syynsä. Voi vain toivoa, että löytää toisenlaisen tavan toimia tulevaisuudessa.
Niin eihän nykyään mikään ole koskaan henkilön omaa syytä vaan aina syyllinen on joku muu.
Pelottavat asenteet tällä "oikealla opettajalla".