Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

P krea huitelee ylärajoilla, pissaan harvoin, siltikään ei muka munuaisissa vikaa. M30

Vierailija
17.04.2024 |

P krea jotain 80 yleensä ja yläraja viitteissä 90.

Munuaisten suodatin nopeus jotain 100 ja risat jos oikein muistan.

Minimi 89 joka vaaditaan.

Mielestäni pissaan siinä suhteessa vähän, vaikka juon n. 3 litraa päivä, pissaa tulee n. 1-2 litraa vaihdellen päivästä.

Olen myös käynnyt p krea kokeessa ryypiskelyn jälkeen, silloin se oli vain 60-70, silloin pissaakin tuli enempi luonnollisesti.

Mietinkin, että voiko tämä olla kuitenkin alkavaa vajaatoimintaa. Lääkärien mielestä arvot normaalit ja hyvät.

M30

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat pitää munuaisistasi huolta, käytä proteiinia maltillisesti. Iso osa suomalaisista vetää liikaa proteiinia ja rasittaa munuaisiaan turhaan.

Vierailija
22/27 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön vähemmän ja erilaista proteiinia kuin mikä määrä ja millainen on ollut noiden viitearvojen perustana, ja mulla tuo krea usein alle viitteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos munuaisissa olisi edes lievää vajaatoimintaa niin arvo olisi paljon yli 90.

Olen huoletta. 

-hoitsu

Sekä suodatin nopeus olisi selvästi alle 89.

Tuo yli 100 on erinomainen.

Ai erinomaiset. Aika suolasilta arvoilta minusta kuulostaa. Ei mene pitkään, kun kroppa alkaa krakaa?

En kylläkään ole ammattilainen.

No mä olen ammattilainen ja kertomasi arvot kuulostavat ihan hyviltä ja normaaleilta. 

Vierailija
24/27 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn arvot on loistavat! Jos munuaisista toimii sata prosenttia. Gfr arvoissa HUS labin mukaan gfr eli 77 prosenttia huonompi on lievä vajaatoiminta.

Kun munuaisten vajaatoiminta todetaan, se ei enää parane. Ruokavaliota pitää muuttaa, ei liikaa suolaa ainakaan joka päivä. Eläin rasvojen sijaan kasvirasvoja ym. Munuaisten vajaatoiminnasta löytyy tietoa googlaten. Myös kuivuminen esim buranan kanssa voi laukaista sairauden, tai jos laittaa oudot oireet esim vaihdevuosien piikkiin. Vaihdevuosi-ikäisen kannattaa mittauttaa munuaisarvot vaikka synlabissa. Arvauskeskuksen arvaajasta ei aina ole apua.

Liikunta ja terveet elämäntavat, jos ei kiinnosta, juo lasillisen vettä parin tunnin välein.

Vierailija
25/27 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat pitää munuaisistasi huolta, käytä proteiinia maltillisesti. Iso osa suomalaisista vetää liikaa proteiinia ja rasittaa munuaisiaan turhaan.

Tämähän on ihan täyttä roskaa. Suurin osa suomalaisista ei saa riittävästi proteiinia ravinnosta.

Vierailija
26/27 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P-krea-arvot voivat vaihdella paljon jo saman päivän aikana. Riippuu esim. siitä kauan virtsa on ollut rakossa. Jos teet testejä ns. stickseillä, oleellisempaa munuaisten kannalta on seurata proteiinia, veren pitoituutta virtsassa ja lisäksi verenpainetta. Mutta perusterveellä ei ole syytä niidenkään vahtaamiseen. 

Tyypillisesti, vajaatoiminta liittyy diabetekseen ja verenpaineeseen, mutta jos niitä ongelmia ei ole, joissain tapauksissa voi silti olla vajaatoiminta. Aina ei ole oireita. Sitten satunnaistutkimuksessa räjähtää koko potti, kaikki muuttuu, luet että äkkikuolema riski on monikymmenkertaisesti todennäköisempi. Eikä tule edes sydänkohtaus jonka voi elvyttää, vaan henki voi lähteä lopullisesti rytmihäiriöstä. Tuli aivan puskista. Jos joku labra pitäisi ottaa, niin juuri munuaiskoe. Toivotan tässä terveyskeskuslääkärit h********n.

Vierailija
27/27 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ihan täyttä roskaa. Suurin osa suomalaisista ei saa riittävästi proteiinia ravinnosta.

Miksi helvetissä levität disinformaatiota? Tuo ei pidä paikkaansa. Myös viesti johon viittaat, on totta. Liiallinen proteiini rasittaa munuaisia. Tämä näkyy siinäkin, että jos sulla on munuaisten vajaatoiminta, protiinin saantia rajoitetaan. Lääkäri siis kertoo sinulle, mitkä ruoat on sen jälkeen rajoitettavia.

olen eri kuin kenelle vastasit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi