Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiologian tutkimus: Miehet hyötyvät työelämässä ulkonäöstä eniten

Vierailija
17.04.2024 |

Toki naistenkin ulkonäöllä on väliä mutta eniten hyvästä ulkonäöstä hyötyvät työelämässä miehet ja ulkonäkö muun muassa vaikuttaa siihen tuleeko työnhakija palkatuksi, paljonko työntekijä saa palkkaa ja tuleeko uransa aikana saamaan ylennyksiä mutta kääntöpuolena ulkonäkö jakaa miehiä kasteihin ja statusryhmiin:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/parempaa-palkkaa-ja-ylennyksia-ulkon…

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvännäköinen kroppa ja ulkonäkö kertoo sen että on elämänhallinta hanskassa, sekä osaa tehdä työt, keskittyä ja pysyä kurissa. Tukka sekaisin, ajamaton parta, vanhat tai rikkinäiset vaatteet, maha pulleana, hampaat miten saattuu ja kaljuuntuva päälaki kertoo siitä että elämänhallinta on hukassa ja on todennäköisesti myös työelämään kykenemätön.

Kaljuuntuva päälaki kertoo, että elämänhallinta on hukassa? Taitaa kommentoijalla olla järki pahasti hukassa

Kaljuuntumiseen on kyllä paljonkin apua olemassa. Miehet koittavat uskotella itselleen ja toisilleen, että on ok olla kalju, koska ei jakseta tehdä asialle mitään. Jos nainen kaljuuntuu, niin sitä pitää peitellä henkensä edestä, ei se ole todellakaan sosiaalisesti hyväksyttävää kulke

Kuten itsekin kirjoitit tuo mainitsemasi Propecia toimii osalle. - Itselleni se ei toiminut. Ainoa toistaiseksi tiemäni keino, jolla tiedän estävän kaljuuntumisen on peruukin hankkiminen. - Tai no. Ei peruukkikaan varsinaisesti estä kelajuuntumista mutta sillä voi peittää kaljuuntuvan päälaen. En vain itse ole koskaan kokenut peuukkia tai tupeeta omaksi jutukseni. Nostan hattua pitkäaikaiselle Mauri Pekkariselle, joka ei ole kiistänyt väitteitä siitä, että hän tapaa käyttää irtotupeeta. Asia josta mm. Paavo lipponen pääministerinä toimiessaan  julkisesti nälvi Pekkarista, osoittaen näin lähinnä oman pienuutensa.

Vierailija
42/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaljuuntuva päälaki taitaa olla ihan perinnöllinen juttu. EI sille mitää voi. Tai no voi laittaa peruukin. 

Kai nyt jokainen tämän tietääkin. Kaljuus on miehellä lähes 100% perimän sanelemaa. Jos mietitte tuleeko pojasta kalju, katsokaa pojan äidin isää. Jos hänellä kalju, tulee tyttärenpojasta luultavasti kalju. Näin olen oppinut. Voi väittää vastaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvännäköinen kroppa ja ulkonäkö kertoo sen että on elämänhallinta hanskassa, sekä osaa tehdä työt, keskittyä ja pysyä kurissa. Tukka sekaisin, ajamaton parta, vanhat tai rikkinäiset vaatteet, maha pulleana, hampaat miten saattuu ja kaljuuntuva päälaki kertoo siitä että elämänhallinta on hukassa ja on todennäköisesti myös työelämään kykenemätön.

Kaljuuntuva päälaki kertoo, että elämänhallinta on hukassa? Taitaa kommentoijalla olla järki pahasti hukassa

Omalla työpaikalla ainakin on suurin osa pomoista jo kaljuuntuneita keski-ikäisiä miehiä. Ei kai sille miestyyppiselle kaljuuntumiselle paljoa voi.

:D :D :D

Naistyyppiselle kaljuuntumiselleko voi? Miestyyppiseen kaljuuntumiseen on tarjolla esim. lääkkeitä j

No ei. Eikä ne lääkkeet ole niin tehokkaita, vaikka hieman voivat auttaakin. Naisille on myös peruukkeja, mutta jostain syystä niihin ei suhtauduta yhtä negatiivisesti kuin miesten vastaaviin.

Vierailija
44/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljujen miesten syrjinnästä pitäisi tehdä oma ketjunsa. Esiimerkiksi kaikki kaljut miehet eivät ole skinejä eivätkä nasuja vaikka osa tekee sellaisia ennakko-oletuksia ulkonäön perusteella. Ennen kuin itse hankin peuurin sain kuulla paljon haukkumista, herjaamista, halveksuntaan, on soitettu poliisia paikalle ja kerran jopa estettiin pääsy baariin kaljun päänahan takia. Nykyisin kun käytän tupeeta niin kohtelu ja ihmisten suhtautuminen on paljon suppeampaa, mutta en tunne olevani oma itseni tekotukkapäässä vaikka koen myös huonoa omatuntoa siitä että olen tahtomattani kalju.

Vierailija
45/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaljuuntuva päälaki taitaa olla ihan perinnöllinen juttu. EI sille mitää voi. Tai no voi laittaa peruukin. 

Kai nyt jokainen tämän tietääkin. Kaljuus on miehellä lähes 100% perimän sanelemaa. Jos mietitte tuleeko pojasta kalju, katsokaa pojan äidin isää. Jos hänellä kalju, tulee tyttärenpojasta luultavasti kalju. Näin olen oppinut. Voi väittää vastaan. 

Jos tyttären poika on kaljuuntumassa jo parikymppisenä mutta äidin isällä on vielä 70-vuotiaana ja kahden syöpähpidon jälkeen tuuheaa tukkaa vaikka muille jakaa, niin missä on mennyt pieleen?

Vierailija
46/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki miehet näyttää hyvältä jos halua. Mies joka ei näytä hyvältä, on laininlyönyt itsestään huolehtimisen tahallaan. Palkkaisitko sellaisen vastuullisiin tehtäviin?

Ai sekin Jabba the Hutin näköinen ay-pomo Turja Lehtonen?

Vierailija
47/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikalla ainakin on suurin osa pomoista jo kaljuuntuneita keski-ikäisiä miehiä. Ei kai sille miestyyppiselle kaljuuntumiselle paljoa voi.

:D :D :D

Naistyyppiselle kaljuuntumiselleko voi? Miestyyppis

Minulle kerran sanottiin sen johtuvan siitä että peruukkia käyttävä mies on häviäjä ja luuseriainesta kun on menettänyt hiuksensakin. Joten en yhtään ihmettele että miesten peruukkeihin suhtaudutaan negatiivisesti jos ilmapiiriin on lähtökohtaisesti tälläinen. Vaatisi isoa asenne muutosta ennen kuin miesten peruukeista tulisi sosiaalisest hyväksyttyjä.

Vierailija
48/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tyttären poika on kaljuuntumassa jo parikymppisenä mutta äidin isällä on vielä 70-vuotiaana ja kahden syöpähpidon jälkeen tuuheaa tukkaa vaikka muille jakaa, niin missä on mennyt pieleen?

Okei, siis tuo mitä kirjoitin, ei tunnu pitävän paikkaansa ainakaan tässä tapauksessa. Täytyy hieman googlailla asiaa. 

Vierailija
49/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla on vapaus palkata yritykseensä juuri sen näköisiä  työntekijöitä kuin itse haluaa. Syrjinnän kielto koskee ainoastaan sukupuolia, ihon väriä ja ikää, mutta ei kenenkään ulkonäköä.

Vierailija
50/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä mikään muu kuin se, että luonto on toisinaan aika arvaamaton ja julma. Itse olin kaljuuntunut, oma isäni eikä äitinio ole kumpikaan kaljuuntunut vielä 80+ vuotiaana. Kaljuuntumsieni voi toki olla perua vanhemmista isovanhemmista, jotka ovat syntyneet ennen 1900 lukua... Voisin tietysti nyt hirttäytyä ja väittää, että syy miksi olen sitä mitä olen johtuisi kaljuuntumiseestani tai siitä, että olen niin lyhyt kuin olen -tosin kuin sisaruskeni tai vanhempani mutta miksi niin tekisin, enkä yrittäsi enempi keskittää tarmoni kiinnostukseni niihin asioihin ja joille uskon voivani ja kykeneväni jotain. -Sille en voi mitään, että joissakin pituuskasvuni ja kaljuuntumiseni aiheuittaa kannaltani ikäviä ennakkoluuloja ja tai tarpeen huomautella näistä piirteistäni.    

Vierailija
51/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, siis tuo mitä kirjoitin, ei tunnu pitävän paikkaansa ainakaan tässä tapauksessa. Täytyy hieman googlailla asiaa. 

Googlailinpa hieman muistini virkistykseksi. Tässä Ylen jutusta pätkä:

"

Enemmistö 4065-vuotiaista miehistä on kaljuuntunut ainakin jonkin verran. Miehillä hiusten lähtöön on monia syitä, mutta pääosa johtuu kuitenkin perinnöllisistä seikoista.

Kaljuuntumisesta ei kannata syyttää isää, sillä tässä asiassa perintötekijät tulevat äidin puolelta. Äidiltä poikalapsi saa x-sukupuolikromosomin, joka sisältää hiusten lähtöön vaikuttavan geenin. Isältä tulee pojalle y-kromosomi, jossa ei ole hiustenlähtögeeniä."

Jos siis äidin isä on kalju, tuo kaljuusgeeni siirtyy äidille x-kromosomissa. Mutta äidillä on kaksi x-kromosomia, joten jos toisessa x-kromosomissa ei ole kaljuusgeeniä, niin sitten osa munasoluista ei kanna "kaljuunnuttavaa" x-kromosomia. Käsitinkö oikein. 

Vierailija
52/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulko näköön voi vaikuttaa. Esimerkkinä liiku ja urheile esimerkiksi lenkkeilemällä sekä käymällä säännöllisesti salilla niin et liho ja kasvata vyötäröä. Syö terveellisesti ja monipuolisesti, niin vältät monia sairauksia, pysyt terveenä sekä ehkäiset kaljuuntumista. Aja parta joka aamu ja käy vähintään kerran kuukaudessa parturilla siistimään tukka niin et näytä ojasta heränneeltä puliukolta. Pese hampaat ja huolehdi hygieniasta niin pysyt puhtaana ja hyväntuoksuisena etkä lemua ja ole yltäpäältä hikinen. Ja lisäksi jos vaatteet alkavat olemaan risaisia, kuluneita tai vanhentuneita niin osta uusia vaatteita.

Vierailija
53/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, siis tuo mitä kirjoitin, ei tunnu pitävän paikkaansa ainakaan tässä tapauksessa. Täytyy hieman

Aika hyvin tuo on käsitetty. Jää silti nyt itselleenkin ihmetyttää että jos äidin isällä ei ole kaljuuntumisen merkkejä edes vanhalla iällä mutta lapsenlapsi kaljuuntuj jo nuorena, niin mistä se geeni on oikein tullut?

Vierailija
54/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmasti sitä tiennytkään, että aivoista kasvavat karvat pään, vain kaljut on täysin järjissään, liika hiustenkasvu tekee susta nuijan...

Vierailija
55/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa otsikointi voi johtaa harhaan; ehkä tahallaankin. Sosiologiassa on mielenkiintoistakin asiaa, mutta siihen kuuluu myös sukupuolentutkimukselle ominainen sukupuolimarxismi eli "tyttö hyvä, poika paha". Olen itse käynyt sosiologian perusopinnot ja lukenut muita kirjoja ja nämä kirjat on tyypillisesti kirjoitettu siten, että saattaa tulla monta sivua faktaa, sitten joku pieni mutu-näpäytys miehiä kohtaan "ja miehet ne aina sortivat naisia hyh ja naisia paheksutaan", ja sitten kun kaivo on myrkytetty, siirrytään taas asialinjalle. 

"Women are wonderful" efekti on tunnettu pitkään ja on tutkimuksia siitä, miten naisten taipumus suosia omaa sisäryhmää on paljon vahvempi kuin miehillä. Toki lisäksi pitää huomioida tilanne- ja kontekstikohtaisuus, jossa asiat sitten monimutkaistuvat, ja kaiketi on olosuhteita, joissa mies voi mennä naisen edelle. Rekrytointi ei muutenkaan ole täysin maalaisjärjellä käsitettävissä; töihin voidaan hakea ihmistä, joka ei ole liian kunnianhimoinen ja lahjakas eikä mieti asioita liian syvällisesti. 

Rekrytoinnissa vastassa on usein naishaastattelija ja moni mies on sanonut, että kun haastattelemassa on nainen, hän ei pääse eteenpäin. Kyselyjen mukaan 80% miehistä on naisten mielestä keskivertoa rumempia ja pitkäkin mies voi vaatia tuhansia Tinder-pyyhkäisyjä saadakseen yhdet treffit. Ruminkin noita-akka taas saa seksiä jo tänä päivänä. 

Miksei tämä sama efekti vaikuttaisi työnhaussa? Ihminen on ihminen töissäkin, ja Jordan Peterson herätti mielenkiintoisen keskustelun ulkonäöstä ja työelämästä. Naisilla voi olla meikkiä ja muuta ulkonäköä vääristävää tavaraa, mutta miehet eivät tule työhaastatteluihin vaimon hakkaajapaidassa lihaksia pullistellen, ja sukka housuissa tai ainakin tuollainen maskuliinisten piirteiden korostaminen ei meidän kulttuurissa jostain syystä näy. 

Muistan muutamia vuosia sitten olleeni ainut mies eräässä koulutuksessa, ja todistin seuraavat asiat:

-vaikka olin paljon nuorempi, keski-ikäiset tätinaiset tekivät pahaa haistaneita ilmeitä minua kohtaan

-yksikään nainen ei kehunut puheenvuorojani

-kukaan ei tullut istumaan viereeni, kun olin ruokalassa ensimmäisenä

-kukaan ei aloittanut keskustelua kanssani

Olen 179cm, kalju ja nostanut painoja todella pitkään. Tuohon aikaan minulla oli hieman ylipainoa. Tuo ei ollut ainoa vastaava kokemus. 

Vierailija
56/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti totta.  Komea, pitkä, hyvin hoidettu, urheileva mies on takuulla etulyöntiasemassa verrattuna lyhyeen, pulskaan tai heiveröiseen kilpailijaansa työmarkkinoilla.  Naisilla saattaa olla joskus liian hyvästä ulkonäöstä jopa haittaa,  voi viedä uskottavuuden. Turha väittää, että ulkonäkö olisi merkityksetön asia, sillä viestii niin paljon ja rekrytoijatkin ovat vain ihmisiä, jotka muodostavat tahtomattaankin mielipiteen ainakin osittain ulkonäön perusteella.  

Vierailija
57/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaljujen miesten syrjinnästä pitäisi tehdä oma ketjunsa. Esiimerkiksi kaikki kaljut miehet eivät ole skinejä eivätkä nasuja vaikka osa tekee sellaisia ennakko-oletuksia ulkonäön perusteella. Ennen kuin itse hankin peuurin sain kuulla paljon haukkumista, herjaamista, halveksuntaan, on soitettu poliisia paikalle ja kerran jopa estettiin pääsy baariin kaljun päänahan takia. Nykyisin kun käytän tupeeta niin kohtelu ja ihmisten suhtautuminen on paljon suppeampaa, mutta en tunne olevani oma itseni tekotukkapäässä vaikka koen myös huonoa omatuntoa siitä että olen tahtomattani kalju.

Mistä sen sitten erottaa kuka on rasistinen skinipää ja kuka ei?

Vierailija
58/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä sektorilla johtotehtävissä on tärkeää, että ihminen on hyvässä kunnossa, jotta jaksaa tehdä töitä tarvittaessa vuorokauden ympäri ja kantaa vastuuta. Patruuna-aikoina johtajat olivat lihavia sikarimiehiä ja duunarit hoikkia. Nykyisin on päinvastoin; johtajat ovat niitä hoikkia maratoonareita tyyliin Stubb ja duunarit ovat lihavia saikuttajia. On täysin itsestään selvää, että jos johtaja - kuten vaikkapa AY-pamppu Turjake Lehtonen - on 100 kiloa ylipainoinen, töistä ei tule juuri mitään tai sitten töitä ei ole tehtäväksi. Turja Lehtonen on ihan oikeasti ollut 100 kiloa ylipainoinen(ei ole vitsi tai kärjistys). Samasta syystä esimerkiksi Timo Soini ei ole voinut olla hyvä ministeri, koska kunto ei yksinkertaisesti riitä pitkien työpäivien tekemiseen edes hätätilassa.

Mitään johtajanpaikkaa ei heru oikeissa töissä, jos on huomattavasti ylipainoa. Katsokaa kaikkia johtajia missä tahansa suuressa firmassa. Edes hieman ylipainoiset ovat todella pienessä vähemmistössä.

Vierailija
59/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ja vyötärö lihavuus on yksi karsintakriteeri työhaastatteluissa vaikka asiaa ei haluta myöntää. Kuvan voi piilottaa työhakemuksesta, mutta ulkonäköään ei saa piiloon työhaastattelusta ja hasstattelu on yllättäen monelle se etappi josta viimein tippuu pois jos ei aiemmin jo tullut karsituksi.

Vierailija
60/100 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino ja vyötärö lihavuus on yksi karsintakriteeri työhaastatteluissa vaikka asiaa ei haluta myöntää. Kuvan voi piilottaa työhakemuksesta, mutta ulkonäköään ei saa piiloon työhaastattelusta ja hasstattelu on yllättäen monelle se etappi josta viimein tippuu pois jos ei aiemmin jo tullut karsituksi.

Tuo on ihan hyvä kriteeri, työpaikkojen tulisi kehottaa ja rohkaista työntekijöitä terveellisempään elämäntapaan, liikuntaan ja laihduttamiseen epäterveellisen ja epäaktiivisen elämäntavan sijaan. Sitä paitsi yritys hyötyy muutenkin jo enemmän siitä että palkkaavat terveitä ja itsensä kunnosta huolehtiviä aktiivisia työntekijöitä. Se palkkaa matta jäänyt työnhakija voi sen sijaan alkaa miettiä että ehkäpä se oma vatsa ja vaakanumero oli syy sille että ei tullut palkatuksi hakemaansa työhön ja alkaa laihduttamaan ja liikkumaan enemmän.