Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin opiskelijoiden pitäisi muuttaa nyt kun asumisen tuki putoaa 260 euroon? Soluja ei enää juurikaan ole

Vierailija
17.04.2024 |

tai jos on, ne on varattu ulkomailta tuleville vaihto-opiskelijoille.

Kommentit (652)

Vierailija
541/652 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa hyvin tuon asenteen, että koska minulla oli asiat kurjasti opiskeluaikana niin kaikilla muillakin pitää olla kurjaa ja mitään parannuksia ja muutoksia ei missään nimessä saa tehdä mihinkään.

No ei se kyllä mitenkään kurjaksi elämää tee, jos pitää luopua yksiöstä kantakaupungissa ja muuttaa esim. jaettuun asuntoon 2km päähän keskustasta. 

Hyvin harvalla opiskelijalla on varaa asua yksiössä minkään kaupungin keskustassa. Yleensä opiskelupaikatkin on kauempana keskustasta ja siksi monet keskustat kuihtuukin, kun opiskelijat asuvat kaukana oppilaitosten vieressä. 

Vähänpä lapsi tietää nykyisten opiskelijoid

KVG. Ei ole edes vaikeaa etsiä tuota tietoa. 

Vierailija
542/652 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää opiskelijat edes siksi aikaa töihin kun täällä ruikutatte niin ei olisi mitään hätää teillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/652 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otaniemijankkajalle: Kuinka kaukana Lahden yliopistokaumpus on Helsingin keskustasta? Entä kuinka kaukana Kuopion musiikkikampus on Jyväskylän keskustasta? Tai Rauman okl Turun keskustasta?

Vierailija
544/652 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin nyt tuntuu että valtaosa ei opiskele musiikkitieteitä tai muita harvinaisempia aloja. Vähän lillukanvarsia tässä keskustelussa. Moni opiskelee kieliä, jotka ovat Jyväskylässä ihan tasokkaita. Tai kauppiksessa, joka on esimerkiksi Vaasassa ihan arvostettu. 

Kerrotko vielä, miten se Jyväskylän tasokkuus ja Vaasan arvostus auttaa opiskelijaa, jolla on opiskelupaikka esimerkiksi Tampereella? Et kai kuvittele, että opiskelupaikkakuntaa voi vaihtaa ihan oman mielen mukaan, miten tahtoo?

Opiskelija hakee paikkaa sieltä missä hänellä on varaa asua. Tampereen ja Helsingin paikat ovat haluttuja, harva niihin vahingossa päätyy.

Tai sitten tyytyy halvempaan asumiseen. Tai sitten nostaa lainaa. Tai sitten menee töihin. Eipä tässä nyt varmaan yksi ratkaisu auta kaikkia, eikä sillä että haluaa opiskella

Ei se nyt ihan noin mene. Kaikissa kaupungeissa ei voi opiskella kaikkia asioita, jos haluaa jollekin tietylle alalle niin ei voi opiskella Lappeenrannassa jos opiskelupaikka on Helsingissä. Ja yhteishaussa haetaan moneen hakukohteeseen, moni pääsee johonkin kolmanteen hakuvaihtoehtoonsa ja voi joutua paikkakunnalle, johon ei varsinaisesti haluaisi mutta opinnot ajaa sen paikkakuntavalinnan ohi. Ei siinä mietitä, onko varaa asua paikkakunnalla, opiskelupaikkoihin on muutenkin niin vaikea päästä.

Vierailija
545/652 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoasilla tälläkin hetkellä heti vapaa solu Espoossa, psoasilla myös tukku asuntoja vapaana, toasilla myös. Jne. Itse muutin aikoinaan niin että hain facebookista itselleni kämppiksen ja vuokrattiin avoimilta markkinoilta. 

Vierailija
546/652 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otaniemestä on Helsingin keskustaan noin 9,5km. Jos tämä nyt jollekin oli elämää tärkeämpi tieto nokittelussa, jossa kuvilla kommunikoiva lapsi ei ymmärrä, että kekustoja on muuallakin kuin Helsingissa. 

Vierailija
547/652 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella täällä on ihmeen vihamielinen suhtautuminen opiskelijoihin ja halutaan tehdä heidän elämästä mahdollisimman köyhää ja kurjaa. Toisekseen moni ei taida oikeasti ymmärtää mitä ne opiskelijan saamat tuet tällä hetkellä ovat, itse opiskelen siis tällä hetkellä ja asun 530€/kk yksiössä, halvempia on täällä vaikea löytää. Se nykyinen asumistuki ei todellakaan kata koko kämppää. Mulla menee opintotuki ja asumistuki kokonaan pelkkään vuokraan, ja käyn viikonloput töissä että saan laskut maksettua ja ruuan pöytään. Mulla kävi tuuri töiden kanssa, mutta moni ei hakemisesta huolimatta niitä saa :/ Oon erittäin kiitollinen ettei mun tartte ottaa lainaa, ja toivon että leikkauksienkin jälkeen tuet+palkka riittää tähän kämppään ja ruokaan. 

Vierailija
548/652 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella täällä on ihmeen vihamielinen suhtautuminen opiskelijoihin ja halutaan tehdä heidän elämästä mahdollisimman köyhää ja kurjaa. Toisekseen moni ei taida oikeasti ymmärtää mitä ne opiskelijan saamat tuet tällä hetkellä ovat, itse opiskelen siis tällä hetkellä ja asun 530€/kk yksiössä, halvempia on täällä vaikea löytää. Se nykyinen asumistuki ei todellakaan kata koko kämppää. Mulla menee opintotuki ja asumistuki kokonaan pelkkään vuokraan, ja käyn viikonloput töissä että saan laskut maksettua ja ruuan pöytään. Mulla kävi tuuri töiden kanssa, mutta moni ei hakemisesta huolimatta niitä saa :/ Oon erittäin kiitollinen ettei mun tartte ottaa lainaa, ja toivon että leikkauksienkin jälkeen tuet+palkka riittää tähän kämppään ja ruokaan. 

Turhaan muna yrittää opettaa kanaa. Katsos, pikkuinen, kun me kanatkin olemme olleet opiskelijoita ja tiedämme tasan tarkkaan, paljonko ne tuet ovat. Varsinkin kun meillä kanoilla on nykyisin sinun iäkäisiäsi munia, jotka ovat opiskelemassa. 

Vierailija
549/652 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä juuri kenelläkään ole vihamielistä asennetta opiskelijoita kohtaan. Kunhan todettu että on ihan normaalia, että asumisessa pitää hieman tinkiä, lainaa käyttää ja töissä käydä. Itse olen valmistunut 2017 ja tein läpi opintojen töitä, silloin kun aloitin opinnot oli tulorajakin matalampi. Ei se vajaa kaksi vuoroa viikossa elämää kaatanut. 

Vierailija
550/652 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei kukaan vihaa opiskelijoita, vaan tätä järjestelmää, missä ihmisistä tehdään täysin avuttomia valtio-uskovaisia, jotka eivät enää selviä omin nokkineen ilman "hyvinvointivaltion" luomaa suojaa.  

Tää yhteiskunta on kohta rikki näitten veronkoronkorotusten takia, mutta ei. Kustannuksia pitäisi vaan nostaa ja karsia muka jostain muualta. Mistään ei kuitenkaan saa karsia. Terveet nuoret ihmiset on ennenkin pystyneet kestämään sen vähän aikaa kestävän opiskelun. Sieltä on tarkoitus valmistua mahdollisimman nopeasti ja se kaikki hyödyttää sitä yksilöä, joka opiskelee. 

Jokainen voi edelleen yksin masentua siihen yksiöönsä, mutta se erotus täytyy sitten kaivaa jonkun muun, kuin yhteiskunnan taskusta 

Vierailija
551/652 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis halutaanko täällä, että opiskelijat lopettavat opiskelut ja jäävät työttömiksi saadakseen edes vähän paremman elintason.  Siitä sitten onkin runsaasti hyötyä yhteiskunnalle, mutta mitäpä siitä kunhan vaan opintotukea vähennetään, (mistä seikasta moni tuntuu saavan suurta nautintoa)

Jos opiskelija ei ymmärrä, miksi opiskelija opiskelee tai että se on hyvin lyhytaikainen vaihe ihmisen elämässä, niin parempi varmaan työttömänä. Miten tuo sitten koulunsa jälkeen muka pärjää, meneekö koulutus täysin hukkaan vai alkaako se opiskelija sitten työeämässään parkumaan korkeita veroja, kun pitäisi ihan yhtäkkiä alkaa huolehtimaan itse omasta taloudestaan ja huomaa miten kallista se elämä näiden verojen kanssa onkaan?

Vierailija
552/652 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis halutaanko täällä, että opiskelijat lopettavat opiskelut ja jäävät työttömiksi saadakseen edes vähän paremman elintason.  Siitä sitten onkin runsaasti hyötyä yhteiskunnalle, mutta mitäpä siitä kunhan vaan opintotukea vähennetään, (mistä seikasta moni tuntuu saavan suurta nautintoa)

Jos opiskelija ei ymmärrä, miksi opiskelija opiskelee tai että se on hyvin lyhytaikainen vaihe ihmisen elämässä, niin parempi varmaan työttömänä. Miten tuo sitten koulunsa jälkeen muka pärjää, meneekö koulutus täysin hukkaan vai alkaako se opiskelija sitten työeämässään parkumaan korkeita veroja, kun pitäisi ihan yhtäkkiä alkaa huolehtimaan itse omasta taloudestaan ja huomaa miten kallista se elämä näiden verojen kanssa onkaan?

Kyllä opiskelijat tuon tajuaa, mutta tajutkaa nyt sekin että tällä hetkellä tukirahoilla ei mitenkään voi selvitä kuten selvittiin kymmenen vuotta sitten kun itse opiskelin. Lainaa on pakko ottaa, jos ei saa töitä tai pysty tekemään töitä opintojen ohessa. Lainakin kanssa voi tehdä tiukkaa, toki kohta vähän helpottaa kun voi elää vielä isommalla lainalla isommin velaksi, mutta pitäähän sen opiskelijan sitäkin miettiä onko lainan ottaminen pakollisiin menoihin koko opintojen ajan sellainen päätös, minkä kanssa pystyy sitten elämään kun valmistumisen jälkeen on 20k velkaa. Kun itse opiskelin kymmenen vuotta sitten, velan määrä ei yltänyt monella edes kymppitonniin vaan puhuttiin jostain 6-8 tonnin lainasta. Töihinkään ei nykyään valmistumisen jälkeen vaan kävellä, vaan paljon on koulutettuja ihmisiä myös työttömänä kun oman alan töitä ei löydy ja ylikouluttautununeita ei muille aloille todellisuudessa palkata kovin paljon. Kyllä kohta tosiaan on niin, että vain rikkaiden lapsilla on varaa opiskella se lyhytaikainen vaihe elämästä, tai siten on pakko yrittää opiskella sellaista alaa mille työllistyy helposti, vaikka ala ei kiinnostaisi ja motivaatiota sille ei ole.

Vierailija
553/652 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä asui iäkkään naisen luona samassa huoneessa 2 veljensä kanssa. Eli kolmisin samassa huoneessa. 

Mun äiti asui toisen iäkkäät naisen luona ennalta tuntemattoman tytön kanssa samassa huoneessa. 

Molemmat siis opiskeluaikaan ja siksi, että omassa suuressa kaupungissa ei ollut oman alan opetusta. (Tampereella ei kauppakorkeakoulua ja Turussa ei oikista)

Minäpä asuin asuin metsässä kuusen alla iäkkään naisen, kummilapsen ja tuntemattoman miehen kanssa. Joka päivä keräsimme sieniä ja marjoja ruuaksi. Talvella säilöimme ne lumen alle. Kouluun rämmittiin metsän läpi 10 kilometriä ja kesäisin järvet piti ylittää uimalla. Vuokran maksoin työllä.

Vierailija
554/652 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän Suomessa ovat rahahanat  kiristyneet 15 vuoden aikana. Varmaan moni osaa päätellä miksi. Suomalaiset ovat kohta EU:n kurjalistoa. Päättäjätkin vedättävät kansaa lausunnoillaan, nytkin ovat rahat loppumassa, vaikka heille rahaa virtaakin. Opiskelijoihin pitäisi satsata enemmän. 

Vierailija
555/652 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoita halutaan rangaista soluasumisella. Eihän kukaan ole pakottamassa yksin asuvaa työtöntäkään asumaan yhdessä muiden (tuntemattomien) kanssa.

Työtön onkin ihan eri asia kuin opiskelija. Opiskelu on vapaaehtoista, työttömyys ei. 

Kommentoin vain tuota "opiskelu on vapaaehtoista" - huono argumentti, koska yhteiskunta ei halua ihmisten jättäytyvän ilman koulutusta. Kouluttamattomilla ja osaamattomilla ihmisillä ei yhteiskunta tee mitään. Eli on yhteiskunnan etu ja intressi, että opiskellaan. 

Opiskella voi myös omalla kotipaikkakunnalla. Ei ole pakko lähteä Helsinkiin 900€/kk asuntoon. 

Pikkukaupungeissa  ei ole yliopistoja. 

Tosin yliopistoja on kyllä myös esim Oulussa ja Jyväskylässä, missä asunnon saa halvemmalla kuin 900€/kk.

Vierailija
556/652 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluja on oikeasti vapaana pilvin pimein.

Teoriassa kyllä, mutta jos kaikki opiskelijat hakisivat soluasuntoa, ne loppuisivat kesken heti ja suurin osa jäisi ilman.

Höpöhöpö. Kimppakämpissä on asuttu kautta aikojen. Ei se ole mikään ongelma nytkään. Kermaperselapset vain ovat tottuneet liian hyvään, kun on ollut millä mällätä. Nyt loppuu mällääminen ja alkaa paluu 20-30 vuoden takaiseen opiskelijaelämään, jossa vain kultalusikka psrseessä syntyneillä oli vara asua yksiössä tai varsinkaan kaksiossa. 

Jos opiskelija-asuntosäätiöllä on vaikkapa 100 solupaikkaa ja hakijoita tulee tuhat, niin eikö se tarkoita että suurin

25 nelön yksiö ei ole koirankoppi. Asuin mieheni ja lapseni kanssa tällaisessa ja meillä oli edeullinen ja viihtyisä koti, mutta erona nykyiseen on se, että silloin ei ollut turhaa krääsää kämppä täynnä. Minä opiskelin ja mies kävi töissä ja jopa säästetiin rahaa.

Vierailija
557/652 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa otti melkein kaikki ennen. Ei muuten pärjätty. Ja hyvin sai maksettua pois kun pääsi töihin.

Vierailija
558/652 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin kolmen kaverin kanssa 4h + keittiö asunnossa (siinä ns. olkkarissakin oli ovi, joten se oli yhden meistä huoneena). Vuokrattiin se kimpassa yksityiseltä. Jos sen saisi esim. 1200e/kk vuokralla, tulisi vain 300e per lärvi. 

Opintotuen saa ja sit vaan vähän jotain osa-aikahommaa, keikkatyötä, kesätöitä tms. siihen kylkeen, niin hyvin menee. Itse jopa pystyin matkustelemaan silloin, toki tein vain todella edullisia halpismatkoja Eurooppaan. 

Vierailija
559/652 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi sitä opintolainaa ei voi ottaa, vaan mieluummin ruikutetaan tukien pienuutta. Jos opiskelee jotain takuuvarmasti työllistävää ja hyväpalkkaista ammattia, se laina on tuskin ongelma. Lääkärit, juristit ja insinöörit esim. saavat muutaman kymppitonnin lainansa maksettua tuosta vain. 

Vierailija
560/652 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa opiskelijoista on niin pirun hienoja, ettei voi tehdä mitään "hanttihommaa" vaikkapa baarissa. Sitten ihmetellään, kun ei palkata suoraan johtajaksi, ainoana työkokemuksena tet-harjoittelu yläasteella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi