Opiskelijoilla jatkossakin lähes 20% suuremmat tuet kuin 10v sitten
10v sitten opiskeliija sai opintorahaa 260e + asumislisää 200e
Nyt jatkossa opiskelija saa opintorahaa 280e + asumislisää 260e
Kommentit (15)
Kokoomus/persurikkailla taas 2000% suuremmat tulot mitö 10v sitten. Kiitos Sipilä! Kiitos Marin! Kiitos Orpo! Kiitos Purra! Sipilän ja Orpon hallitus antoi näille jättimäiset veroalet ja Marin koronatukiaiset. Silti mikään ei riitä vaan köyhän rahatkin on saatava Suomen oligarkeille.
Ja energian, ruoan ja vuokrien hinnat eivät tietenkään ole nousseet tuona aikana yhtään.
Joopa joo. Kaikki oli paljon halvempaa kymmenen vuotta sitten, esim. HSL:n kuukausilippu (vyöhykettä en muista, mutta ei ollut se halvin ainakaan) oli noin 20 euroa kuussa opiskelijalle. Nykyään taitaa olla yli 40 euroa opiskelija-alennuksella.
Ja ruoka ja vuokrat oli 1000% halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Ja energian, ruoan ja vuokrien hinnat eivät tietenkään ole nousseet tuona aikana yhtään.
Toki ovat nousseet, siki tuo 20% korotus onkin aiheellinen. En vain ymmärrä valitusta.
ap
Bensa maksoi 10v sitten 1,30e/l. Nyt 2e/l vaikka Persut varsinkin hamekangas lupasi halpaa pensaa.
Kun minä lähdin opiskelemaan 2007, jo opintopaikkakuntaa valitessa huomioitiin asumisen kustannukset. Esim pk-seutu ei ollut vaihtoehto ja kesätöitä oli pakko tehdä. Asuin kuitenkin yksiössä koko opsikeluajan vaikka tukia sai yhteensä 460e/kk 9kk vuodessa. usein oli kyllä tili tyhjä toukokuussa kun odotti ekaa kesätyöpalkkaa, mutta selvittiin.
Vierailija kirjoitti:
Kun minä lähdin opiskelemaan 2007, jo opintopaikkakuntaa valitessa huomioitiin asumisen kustannukset. Esim pk-seutu ei ollut vaihtoehto ja kesätöitä oli pakko tehdä. Asuin kuitenkin yksiössä koko opsikeluajan vaikka tukia sai yhteensä 460e/kk 9kk vuodessa. usein oli kyllä tili tyhjä toukokuussa kun odotti ekaa kesätyöpalkkaa, mutta selvittiin.
Kyllä itekin huomioin asumisen kustannukset vielä 10 vuotta sitten. En edes hakenut Helsinkiin (vaikka ois ollut hyvät mahdollisuudet päästä), mutta pohjoisessa oli halvemmat vuokrat. Mietin että mielummin asun pohjoisessa yksiössä, kuin Helsingissä jossain solukämpässä.
Olen itse opiskelija ja harmittaa kun jo yli puolet opiskelija-asunnoissa asuvista on maahan muuttajia jotka ei todellakaan opiskele. Sinne menee se edullinen asuminen opiskelijoille kun käytetään tulijoiden asuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
No hyvin on ollut oltavat ellei opintolainaa tarvinnut ottaa. Itselläni oli pakko opiskella lainarahalla 20+ vuotta sitten kun opintotuki markka-aikaan oli todella mitätön. Ja aina töihin kun mahdollista, onneksi sain töitä heti valmistuttuani, ei se silloinkaan ollut niin varmaa, työttömiä oli paljon.
Hei haiseva ihmispaska. Et sitten älyä ottaa huomioon hintojen nousua? Tuo tämän päivän summa on ostovoimaltaan paljon paljon pienempi.
20% suuremmeat tuet mutta et sitten ajatellut että hinnat on nousseet 21% inflaation myötä?
Hinnat on nousseet enemmän, tilastojen mukaan juuri tuon verran kymmenessä vuodessa mutta kannattaa ottaa huomioon että opiskelijan kulut on varmaan nousseet enemmän kuin perus indeksit.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse opiskelija ja harmittaa kun jo yli puolet opiskelija-asunnoissa asuvista on maahan muuttajia jotka ei todellakaan opiskele. Sinne menee se edullinen asuminen opiskelijoille kun käytetään tulijoiden asuttamiseen.
Jatkossa ei ole puolet vaan kaikissa. Purra, Häkkänen ja Rantanen aikoo pistää vuoden 2015 ennätyksen uusiksi. Kertausharjoituksiakin lisätään koska varusmiehet ei enää riitä laukunkanto-operaatioon.
Toki kokonaistuki nyt vähenee mutta on opiseklijat vielä kymmenen vuotta sitten selvinneet jopa pienemmällä tuella. En oikein ymmärrä valitusta.