Keski-ikäinen: mistä asioista, tekemisistä, ajatustavoista saat energiaa ja virtaa arkeesi?
Olisi hyvä kuulla ja saada ehkä ideoita. Liikunta varmaan ainakin, mutta mikä energisoisi eniten, ja mitä muuta?
Kommentit (27)
Liikunta, riittävä lepo. Ystävien tapaaminen ja omat harrastukset, mutta ei liikaa puuhaa vaan laiskotteluaikaakin. Alkoholittomuus ja terveellinen ruokavalio mutta joustavasti, välillä herkutellen mutta kohtuudella.
kirjojen lukemisesta, mitä vähemmän viettää aikaa laitteilla, sitä rauhallisempi olotila.
Kuntosali viikolla henkireikä. Viikonloppuja piristää kivat menot ystävien kanssa, nyt kun se on taas mahdollista lasten kasvettua, että pääsee ilman heitä ulos. Enkä tarkoita dokaamista.
Ehkä elämisen tapa on vähän toisenlainen. Elän kuin minä ja tekemiseni olisimme yhtä kokonaisuutta. En hae erikseen piristysruiskeita, henkireikiä, niksejä, enkä erottele mitenkään vahvasti elämän kohohtia ja arkea joka olisi jotenkin sellaista puurtamista jonka kestämiseen tarvitaan jippoja. Eli ehkäpä 1 tapa on elää kokonaisvaltaisemmin niin ettei arki ole ikävää jonka jaksamiseen tarvitsee erikseen keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä elämisen tapa on vähän toisenlainen. Elän kuin minä ja tekemiseni olisimme yhtä kokonaisuutta. En hae erikseen piristysruiskeita, henkireikiä, niksejä, enkä erottele mitenkään vahvasti elämän kohohtia ja arkea joka olisi jotenkin sellaista puurtamista jonka kestämiseen tarvitaan jippoja. Eli ehkäpä 1 tapa on elää kokonaisvaltaisemmin niin ettei arki ole ikävää jonka jaksamiseen tarvitsee erikseen keinoja.
Kiitos, hyviä näkökulmia. Vierastan myös sitä, että eletään aina seuraavaa viikonloppua ja lomaa odottaen. Suurin osa elämästä on arkea mutta se voi olla hyvää arkea.
Urheilulaji, joka on intohimoni. Siellä tulee koko ajan tavattua uusia ihmisiä.
Opiskelu. Opiskelen vähintään kerran vuodessa jotain, plus kieliä koko ajan. Huvikseni, en usko että teen niillä koskaan mitään, vaikka eihän sitä tiedä. Pidän sitä aivojumppana, eli estää muistisairautta vanhempana.
Minun moottorina toimii lapset, puoliso ja yhteinen kotimme. Lasten kanssa on ihana viettää aikaa ja samoin tietysti puolison. Rempataan ja sisustetaan kotia aina tarpeiden mukaan. Kotipihatossa on lapsuudesta saakka haaveilemani poni ja lisäksi kilpailen omassa lajissani harrastajatasolla. Tykkään opiskella uutta ja osaan auttavasti kahdeksaa kieltä.
En oikein tiedä onko minulla sen kummempia ajatusmalleja. Iltaisin lausun lyhyen kiitosrukouksen päivän kulusta ja läheisistäni. Aamulla meditoin hetken ja päätän missä mielentilassa haluan päivän viettää ja miten siinä onnistun. Se kyllä tepsii. Yleensähän sitä haluaa viettää toimeliaan päivän, olla sovussa itsensä ja muiden kanssa. Olla paras versio itsestäni.
Nukkumisesta kai. En minä tarvi mitään erityistä tekemistä, että virtaa on riittävästi normaaliin elämääni. Nukun, teen töitä, pelaan tietokoneella, juon kaljaa lähinnä. Se on mukavaa elämää eikä koskaan väsytä.
Just nyt viime aikoina se on ollut oman mökin remontointi ja sisustaminen. Mukavaa puuhaa yhdessä miehen ja lapsenkin kanssa. Seuraavaksi vuorossa pihasuunnitelmien teko ja pihan laitossa meneekin sitten vuosia,vuosia.
Muuten lukeminen ja matkustelu ja kaikenlaisten uusien asioiden opiskelu on ihan parasta. Työkin innostaa ja piristää, ainakin useimmiten.
Mietin tässä, että miten kauan tätä väsymystä on jatkunut. Kuukausia ainakin, mutta ehkä jo vuosia...? Kun jostakin asiasta on tullut pysyvä olotila ei enää osaa sanoa. Väsymys taitaa olla väärä sanakin, kun ei tämä ole sellaista haukottaa ja nukahdan istualleni väsymystä, ja joka korjautuu nukkumalla, vaan jotain muuta.
Tässä taannoin oli ihan superkiva päivä. Oli niin kivaa, että olin kuin nousuhumalassa sillä tavalla hyvällä tavalla. (EN käytä alkoholia! Nousuhumalamuisto nuoruudesta.) Vielä seuraavanakin päivänä olin superpirteä, mutta sen jälkeen on taas ollut ihan todella ankeaa.
Ihan kuin elimistölläni olisi joku häiriö. Kun on kivaa, se lyö ihan yli, ja sitten romahdus. Ei mitään järkevää siltä väliltä. Ja enimmäkseen se on tätä ankeaa jaksamattomuutta. Työpäivät klaaraan, mutta kotona en jaksa mitään. Päivän päätteeksi muistelen pieniäkin asioita ja lohduttelen itseäni, että hei, teinhän minä sitä ja tätä, vaikka tunnen maanneeni koko vapaapäivän.
Aamupäivällä kävin yhdessä tapahtumassa. Näin muutamat tutut kasvot. Yritin moikata, mutta minusta katsottiin yli ja ohi huomaamatta, vaikka kohdattiin. Harmitti. Vietin aikaa yksin ja lähdin kesken pois. Tulin kotiin ja väsymys vei taas vallan. Aurinkoinen sää ilkkuu ikkunan takana.
Kaikki on periaatteessa kunnossa: nukkuminen, liikkuminen, syöminen. Harrastuskin on, mutta en jaksa sitäkään. Perhe on, mutta ei ystäviä. Tuntuu kaukaiselta, että joku asia tuottaisi mielihyvää ja toisi energiaa.
Kuuntelen äänikirjoja niin ei tarvitse kuunnella omia ajatuksiani.
Hyviä keski-ikäisiä hahmoja ainakin
J'em appelle Agneta
Räjähdysvaara
Liikunta antaa henkisesti ja fyysisesti voimia vaikka puunata koti kuntoon. Hyvä ja monipuolinen ravinto. Nyt olen innostunut tekemään syksyn sadosta hedelmäsalaattia, aina eri kokoonpanolla. Joskus kaadan mukaan purkillisen valmista hedelmäsalaattia, siitä saa sokeria.
Lihomista vältän ja se on helppoa tässä iässä, kun on ikänsä ollut hoikka, niin ei tule mielitekoja. Pizzan tilaan joskus ja siitä syön 2-3 kertaa.
Hyväå mieltä tulee siitä, ettei tarvitse hypätä puntarilla aivan stressaantuneena ja peloissaan, mitä se nyt näyttää. Vaatteita on liikaakin, koska olen huono heittämään niitä pois eivätkä ne kulu rikki. Keräilen juuri jouluksi vaatteita, jos vaikka diakoni ottaisi niitä vastaan. Sydämeni on heikosti toimeentulevien luona. En itsekään tykkää tuhlata rahaa turhuuksiin.
Niistä samoista asioista kuin silloin nuorena.
Kyllä se on ehdottomasti viikonloppujuopottelu. Pe kun pitkän työviikon päätteeksi korkkaa oluen ja siitä lähtee kolmen päivän ränni päälle niin kyl tekee höpötitiä. Tietenkin alkuviikko menee krapulassa mut kyl sen jaksaa kun tietää et taas pe pääsee dokaa
M40
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmasta naisesta.
Onko tiukka pimputin?
En juuri mistään. Joskus tulee ok mieli että sai raahauduttua jumppaan tms mutta liikuntakin väsyttää vaikka sen kai pitäisi piristää.
Yksinäinen ja uupunut.
En mistään, ei mikään