Autosta luopuminen
Kommentit (46)
Mä luovuin välillä autosta, koska ajattelin että kun asun Helsingissä ja teen 100% etätyötä, niin en sitä oikeastaan tarvi. Joten kun autoni oli muutenkin ns. vanha paska jonka kanssa oli esim. kovilla pakkasilla ongelmia, myin pois ja ajattelin että lähinnä huolia poistuu ja rahanmenoa.
Mutta enpä jaksanut kuin alle puoli vuotta olla autottomana. Huomasin että inhoan julkisia kulkuneuvoja, sitä että siellä yleensä on muita ihmisiä. Sitä että aina joutuu kävelemään jonkin verran päästäkseen bussipysäkille, ja niillä busseilla pääsee lähinnä keskustaan, josta sitten täytyisi mennä sinne mihin haluaa. Sitä ettei pääse marjametsiin, ympäristökuntien luontokävelyreiteille yms niin vaan helposti. Vanhempien luokin joutui menemään aika hankalasti, ensin bussi keskustaan, juna, sitten 3.5 km kävely heille (paikkakunnalla ei julkista liikennettä sinne missä he asuvat).
Ostin sitten ensimmäistä kertaa elämässäni ihan uuden auton, ja on se kyllä ihana. Osaa arvostaa auton tuomaa vapautta ja mukavuutta ihan eri tavalla, kun oli hetken ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkälaisia kokemuksia? Myynnistä, romutuksesta ja siihen liittyvistä käytännöistä vai pärjäämisestä ilman autoa paikassa x ja elämäntilanteessa y?
Siis kokemuksia auton myymisestä ja jatkossa liikkuminen julkisilla/pyörällä/kävellen. Olen itse pohtinut asiaa ja olisi kiva kuulla onko muita ketkä tehneet näin.
Meillä siirryttiin yhden auton talouteen pari vuotta sitten kun polttoaineiden hinnat kohosivat huomattavasti. Puoliso ei enää lähtenyt osa- aikatöihin jonne pääsi vain omalla autolla. Nyt kulkee bussilla minne tarvii, tuttujen luo ym. Ihan hyvin on sujunut. Työharjoitteluita on vain omalla kylällä, jos on, niin harvoin tarvii edes kulkea mihinkään. Myynti sujui hyvin, hinta oli alhainen. On romutettukin muutamia autoja ja saatu jopa ne romutuspalkkiot joku vuosi sitten. Romufirma on hakenut autot kotipihasta. Ihan kokonaan ilman autoa ei voi olla täällä pikkukaupungissa koska mahdolliset työt on aina muualla.
Helpoin tapa vähentää verojen maksua tonneja vuodessa on luopua autosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä luovuin välillä autosta, koska ajattelin että kun asun Helsingissä ja teen 100% etätyötä, niin en sitä oikeastaan tarvi. Joten kun autoni oli muutenkin ns. vanha paska jonka kanssa oli esim. kovilla pakkasilla ongelmia, myin pois ja ajattelin että lähinnä huolia poistuu ja rahanmenoa.
Mutta enpä jaksanut kuin alle puoli vuotta olla autottomana. Huomasin että inhoan julkisia kulkuneuvoja, sitä että siellä yleensä on muita ihmisiä. Sitä että aina joutuu kävelemään jonkin verran päästäkseen bussipysäkille, ja niillä busseilla pääsee lähinnä keskustaan, josta sitten täytyisi mennä sinne mihin haluaa. Sitä ettei pääse marjametsiin, ympäristökuntien luontokävelyreiteille yms niin vaan helposti. Vanhempien luokin joutui menemään aika hankalasti, ensin bussi keskustaan, juna, sitten 3.5 km kävely heille (paikkakunnalla ei julkista liikennettä sinne missä he asuvat).
Ostin sitten ensimmäistä kertaa elämässäni iha
autojobbari?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut innokas ja rohkea naiskuski ja autollekaan en osaa mitään itse tehdä, joten autosta luopuminen oli hyvä vaihtoehto minulle. Tottakai se ketuttaakin välillä, ettei ole omaa autoa, mutta tuskin sen kanssa kumminkaan pärjäisin yksin, joten faktojen tietäminen lohduttaa. Nyt on sitten mentävä kaikkialle jalan, pyörällä tai julkisilla. Niin olen jo yli 10 vuotta tehnyt. Tarttisin jokun hovikuskin elämääni, että saisin joskus ajella ympäriinsä oman mieleni mukaan. Sitä odotellessa.
Ärsyttävintä siis on se, ettei pääse sinne, minne haluaa, silloin kun haluaa, koska jalan ja pyörällä ei jaksa mennä kaikkialle, eikä julkiset vie milloin vain, mihin vain.
Myös talvella on rankempaa. Ja ylipäänsä pakolliset menot, koska aikaa ja lihasvoimaa tarvitaan aina paikasta toiseen siirtymiseen.
Mä hommasin sähköpyörän ja kyllä nyt kulkee!
Aamun ensimmäinen/viimeinen vuoro saattaa mennä jo klo.7 paikkeilla ja iltapäivän viimeinen klo.14 maissa 😃