Kuinka paljon vauvanne potkii/liikkuu?
Tämä on varmaan välillä meidän jokaisen äidin mielessä; kuinka paljon vauvan pitäisi potkia tai liikkua masussa? Olen rv 26 ja lauantaina oli hyvin hiljaista masussa. Paniikkihan siitä ihan iski! Mutta onneksi sunnuntaina vauva olikin sitten erityisen vilkkaalla tuulella...
Kysymykseni kuuluukin: Kuinka paljon teille on sanottu esim. neuvolassa, että vauvan tulisi liikkua tai potkia? Sain itse aika epämääräisen vastauksen, kun kysyin...
Mukavia odotuspäiviä!
Ohranjyvä + pikku-Pyry masussa
Kommentit (11)
Vaihtelee päivän mittaan kovasti. Välillä huomaan, etten ole rekisteröinyt potkuja moneen tuntiin Sitten kun alan tarkkailla ja vähän tönin masua, tulee kauhea sarjatuli. Yleensä illalla kun asettuu nukkumaan, alkaa kunnon jalkojen järjestely. Samoin aamulla kun herään, vaikka en liikahtaisi vaan avaisin vaan silmät -> vauva varmaan huomaa mun verenpaineesta tai jotain?? Aivan ihme homma :)
Muistaakseni just tuolloin 26. vkolla mullakin oli sellainen yksi aivan hiljainen päivä ja vähän säikähdin. Taitaa olla noilla viikolla aika yleinen ilmiö.
t. Niinu 30+1
että, kun käy selälleen makaamaan ihan rauhassa ja laskee kaikki potkut tunnin ajalta, ni niitä pitäis tulla n.10
kristiina87 rv 30+1
noilla vkoilla mullakin oli muutama tosi hiljanen pvä, sitten taas hirmunen meno päällä.
Liikeseurannasta; oon ymmärtäny että ennen 28-30vkoa on vähän turha seurailla kauheen tarkasti, kun muksu liikkuu paljon niin ettet välttämättä itse edes tunne sitä. Myöhemmin tunnet paremmin hiljaisemmatkin liikkeet. Tunnin aikana pitäs saada se 10 liikettä, jos ei niin seurata vielä toinen tunti. Jotkut ohjeet sanoo että kahden tunnin kuluttua tulee soittaa nlaan/synnärille (jos siis ei tuota 10 liikettä löydy), toiset ohjeet kehottaa juomaan pari lasia makeaa mehua tms, ja kokeilemaan sitten taas tunnin verran..jos ei vieläkään mitään niin sitten soittoa kehiin.
Tappert ja Puksu 33+1
vielä sekin, miten päin se vauva mahassa on. Rv 34 ja alle vauvat yleensä pääsee vielä pyörimään aika paljon ja jos sattuu olemaan niin päin, että selkä on sun mahaasi vasten ja jalat sun selkärankaa kohden, niin liikkeet ei tunnu samalla tapaa kuin silloin kun potkut tulee suoraan mahanahkaa vasten.
Ja kyllä niitä hiljaisia päiviä muutenkin on välillä aina. Jos tulee pari kolme hiljaista päivää peräkkäin, niin ottaisin kyllä yhteyttä neuvolaan ja menisin kuuntelemaan sydänäänet. Sitten ihan loppuraskaudesta kannattaa kyllä mun mielestäni yksittäisiinkin hiljaisiin päiviin reagoida.
A.A. rv 28+4 ja esikko 2v.
neuvolantäti jutteli jo kun liikkeet olivat tuntuneet pari viikkoa (eli joskus ehkä rv 21 tienoilla), että liikkeitä tulisi tuntea joka päivä. Ja jos ei tunne, niin jotain makeaa nassuun ja uudemman kerran tunnustelemaan.
Kahteen otteeseen on kuitenkin ollut noita päiviä, jolloin liikkeitä ei tuntunut. Yöunethan siinä meni, mutta onneksi kotoa löytyy tuommoinen kotidoppleri, jolla saa pahimmalta hermoromahdukselta niskat nurin. Hiljaisen päivän (x2) jälkeen liikkeet taas tuntui normaalisti. Eli mukelo oli vaan jossain " epänormaalissa" asennossa.
Meillä mahassa on suht rauhallinen kaveri. Välillä tuntuu, että liekköhän liikkeiden pitäisi olla jo voimaakkaampiakin. Aamuviideltä meillä on jumppatuokio, ainakin arkisin (siipalla soi silloin kello, johon yleensä herään, sitten ollaan jumpan ajan hereillä ja jatketaan unia vähän yli kuuteen). Päivällä on muutamia satunnaisia spurtteja ja sitten illalla kun olen mennyt sänkyyn maaten, niin alkaa iltavenyttelyt.
COltsfoot ja Elsa rv30
neuvolassa sanottiin tuosta liikkeiden laskemisesta vasta joskus rv 35 (kymmenen liikettä per tunti). Tosin eipä ole paljon tarvinnut laskeskella, kun tuo vauva on sen verran eläväinen epeli :) Ollut siitä asti, kun liikkeitä on kunnolla alkanut tuntumaan.
Mutta vauvat ovat erilaisia ja myös vilkkailla vauvoilla on hiljaisia päiviä. Ei meidänkään vauva jatkuvalla syötöllä ryskää mahassa, saattaapa mennä jopa tunteja, että vain muutama muljahdus tuntuu, mutta sitten kun piristyy, niin aivan kipeää tekee, kun heiluu, potkii ja meuhkaa niin kovasti :)
Tuskin kannattaa huolestua, vaikka jonain päivänä liikkeitä ei niin kovasti tuntuisi. Jos tilanne jatkuu samana pidempään, on syytä ottaa yhteyttä neuvolaan tms. mutta jos vauva alkaa taas liikkua normaalisti, niin silloin tuskin kannattaa hätääntyä :) Ja se mikä on normaalia, riippuu varmasti vauvasta; eivät kaikki muutenkaan liiku niin kovasti mahassa.
Kovasti lohdutti ja valaisi asiaa....
t. Ohris
Vauva on todella vilkas ja riehuu välillä ihan kamalasti, kun sattuu itseäni ihan kamalasti.
Tuosta että pitäisi mennä makaamaan selälleen tunniksi ja laskea liikkeet. Kuinka moni pystyy tämän tekemään vielä kun maha on iso? Itse olen maannut sairaalassa viime raskaudessa selällään n.20min ja olin lähellä tajun lähtemistä, olin jo aivan valkoinen, omat ja vauvan sydänäänet alkoi jo laskemaan. Enää en sitä uskalla kokeilla.
Mutta jos mulla on vauva ollut pidempään hissukseen, syön jotain niin johan taas alkaa riehuminen. Ja jostain syystä suklaa saa vauvan heittämään kymmenen volttia supernopeaan vauhtiin :D:D
kummastakaan en ole saanut niitä " vaadittuja" liikemääriä täyteen, en lähellekään. Vauvat kyllä liikkuivat päivittäin usein, mutta hyvin rauhallisia olivat. Ja niin ovat olleet syntymänsäkin jälkeen :) Nyt neidoilla ikää 11kk ja pian 3v ja rauhallisina ovat pysyneetkin.
että mulla oli molemmissa raskauksissa istukka etuseinässä, eli sekin vaimensi potkuja. Mutta niitä sitten sateli kyllä sisuskaluihin senkin edestä, mutta päällepäin alkoivat näkymään ja tuntumaan vasta aika myöhään.
Kyllähän tuo välillä mietityttää.. Varsinkin kun on välillä ollut niitä hiljaisempia päiviä. Jos ei ole päivän mittaan mitään kuulunut, olen illalla mutustanut vähän esim suklaata ja köllötellyt kyljelläni, niin yleensä aina on tullut muutama liike. Eilen illalla oli sitten joku kunnon iltajumppa Tiitiäisellä menossa, koska hän valvotti mua ainakin 1,5h klo 23 jälkeen kikkailemalla ihan hirmusti. Neuvolasta sanottiin vain että joka päivä pitäisi tuntea niitä liikkeitä, mutta ei kyllä mitään määrää..
Mukavaa viikkoa!
Mammis + Tiitiäinen 29+3