Voiko teinin koira kulkea hänen mukanaan vuoroviikoin?
Olen siis eronnut teinin isästä nyt tässä lähiaikoina, ja olemme sopineet viikko-viikko systeemistä. Tämä oli myös teinin (13v) toive ja järjestely sopisi kaikille, mutta koirasta emme ole varmoja. Koira on eniten kiintynyt teiniin ja hän sen pelkästään hoitaakin. Koira ei voisi jäädä minulle eikä exälleni, sillä olemme hyvin kiireisiä eikä meillä ole aikaa koiralle. Teini itse alunperinkin hommasi koiran ja on hoitanut sen tosi hyvin. Nyt mietimme että olisiko koiralle liian stressaavaa vaihtaa teinin kanssa joka viikko kotia. Teini ei todellakaan halua luopua koirasta sillä se on hänelle hyvin rakas. Tietysti meidän pitää miettiä koiran parasta.
Kommentit (21)
Kyllä koira reissaa oman ihmisen mukana ihan mielellään. Eivät ole kovin paikkakohtaisia eläimiä, vaan lauma on tärkeämpi kuin sijainti. Antakaa kulkea teinin mukana.
Kyllä voi. Koira kiintyy ihmisiin, ei paikkoihin
Kyllä voi. Meillä koira vaihtaa jatkuvasti meidän mukana olinpaikka mökin ja kaupunkikodin väliä ja toisinaan on toimistollakin. Sille tärkeintä on se oma teini. Kannattaa pakata sille omia tavaroita mukaan. Meillä kulkee mm. tuttu talja aina mukana.
No totta kai voi, en tuossa tilanteessa edes harkitsisi koirasta luopumista.
Ei koirat ole kissoja, vaan hengailijoita, eli menevät sinne missä lauma on. Ja sehän on koirallekkin virikkeellistä. Riippuen tietysti yksilöstä.
Koira leimautuu ennen kaikkea omaan laumaansa eli omiin ihmisiinsä. Tässä tapauksessa vielä ilmeisesti nimenomaan siihen teiniin. En usko että tuossa tulee mitään ongelmia.
Ei ongelmaa: rutiinit on hyvä pitää; sama ruoka molemmissa kodeissa, ehkä sama paikka koiralla, esim: sängyn jalkopäässä jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei koirat ole kissoja, vaan hengailijoita, eli menevät sinne missä lauma on. Ja sehän on koirallekkin virikkeellistä. Riippuen tietysti yksilöstä.
Minulla on kissat aina kulkeneet mukana mökille. Jokaista on eniten rassannut kuljetuskaatikkoon pakkaaminen, mutta parin käyntikerran jälkeen mökillä on oltu tyytyväisenä. Jos tämä toimii kissojen kanssa, niin varmasti toimii koirienkin kanssa.
Meillä kulki kyllä, kunnes lapset muutti omilleen ja sitten jäi miehelle. Oli kyllä miehen koirakin, mutta hän oli niin paljon poissa että kätevämpää että koiralla oli aina hoitajakin sitten.
Meillä oli aikoinaan koira joka tykkäsi reissata. Kun avasi auton oven, koira oli aina ensimmäisenä autossa. Pääasia, että tutut ihmiset mukana.
Kyllä mullakin kulki kissa mukana, kun opiskelin viikot toisella paikkakunnalla ja tulin kotiin viikonloppuna. Vuoden reissattiin kahden kämpän väliä ja mies sai keskittyä töihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Koira kiintyy ihmisiin, ei paikkoihin
Niin jos vain saavat ruokaa. Sehän on se syy miksi koirat ovat ihmisten kanssa.
Kyllä voi, meillä oli siskon kanssa teininä aikoinaan samojedi joka kulki mukana, kun olin aikuinen, oli välillä äidillä ja välillä minulla, ei stressannut yhtään.
Kauheeta teinille jos eron lisäksi pitäisi luopua koirastakin. Tietysti kulkee teinin kaverina, ei kahta sanaa. Kuten joku tuossa sanoikin, tutut lelut, peitto, ehkä Pentikin. Sama ruoka, ruoka-ajqt, kyllä luulisi, että tottuu, jos leimautunut siihen teiniin.
Kiire on keinotekoista ja itse aiheutettua. Lopeta kiire niin on aikaa koiralle.
Tietysti erossa pitää miettiä koiran parasta. Kannattaa nyt vielä harkita sitä eroa, koira saattaa kärsiä.
Ihanaa että joku miettii koiran stressiä. Monet muut ei mieti edes lasten.
Vierailija kirjoitti:
Kiire on keinotekoista ja itse aiheutettua. Lopeta kiire niin on aikaa koiralle.
Ja lapselle?
Minkä v#tun TEININ? Mene hoitoon jo, m#elisairas.
Tietysti voi kulkea mukana, jos teini on koiran tärkein ihminen.