Mitä kasveja laitatte parvekkeelle tänä kesänä?
Yritän itse saada vain jotain selviytymään kirvoista, niin ehkä tomaatteja ja pelargoneja.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
En mitään ettei tulisi ampiaisia.
Ei mun parvekkeelle ole koskaan tullut ampiaisia ja kukkia ja yrttejä täynnä. Kimalaisia on joskus näkynyt, onneksi.
Fiksu kasvattaa itse eikä osta kalliita taimia.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu kasvattaa itse eikä osta kalliita taimia.
Ainakin kurkun, paprikan ja kaalien taimien mukana on tullut tuhoötököitä.
Vierailija kirjoitti:
Teen vastakysymyksen onko kesäkauden parvekekasveihin ekologista ratkaisua? En halua kasvattaa taimia, mutta en myöskään ostaa kasvihuoneessa kasvatettuja kesäkukkia. Mietin kasvihuoneen lämmitystapaa, lannoitteita ja sen sellaisia, jotka saavat yhden soman pelargonian melkoiseksi maapallon ilmastohirviöksi ennen kuin se on kukkiva.
Kylvät itse siemenestä sellaista, joka ei vaadi esikasvatusta. Krassia, kehäkukkaa, persiljaa, tilliä, hernettä, salaatteja, auringonkukkia....
Pelargonioita laitan. Mutta ensin orvokkeja.
Aion laittaa peräsuolen laskeuman parveketta koristamaan.
Moni ei ymmärrä että kasvihuoneissa tuotetut kasvit ovat vaatineet paljon kemiallisia aineita ja niiden kasvatus tuottaa hyvin paljon päästöjä ympäristöön.
Kukat eivät houkuttele ampiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Pelargonioita laitan. Mutta ensin orvokkeja.
Samoin.
Katsokaa kasvihuoneilla ja taimimyymälöissä tarkkaan kaikkien kasvien lehtien alapinnat, sillä niissä voi olla kirvoja ja pahimmillaan minikokoisia punkkeja. Lehtien muoto ja väritys voi myös viestittää tuhohyönteisistä ja kasvitaudeista. T. "sain punkkiarmeijan amppelikurkusta"
En mitään koska asun omakotitalossa eikä minulla ole parveketta lainkaan. Joudun laittamaan kasvihuoneeseeni..😢
Itselläni on aika paljon monivuotisia kasveja parvekkeella, mutta jos saan aikaiseksi niin voisin tänä vuonna lopultakin ostaa pelargoneja.
Mitä järkeä on kasvattaa kukkien ja hyötykasvien taimia kasvihuoneissa keskellä kylmintä tai tuoda niitä ulkomailta kun kotikasvatus siemenestä tai pikkutaimesta onnistuu. Lento- ja maakuljetukset, öljylämmitys, myrkyt jne. ovat haitallisia maapallolle.
Voisin lähteä katsomaan joko orvokkeja on myynnissä. Niitä ja pelargoneja ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Voisin lähteä katsomaan joko orvokkeja on myynnissä. Niitä ja pelargoneja ainakin.
Minäkin kävin. Kasvihuoneessa haisi myrkylle. Kuulemma oli pitänyt myrkyttää kun kirvoja oli tullut ulkoa. Kirvoja talvisäällä, ei varmasti. Eiköhän kyseessä punkki tai ansarijauhiainen. 🙁
Orvokkeja. Ne ainakin kestää pakkasta.
En oo vielä miettinyt mutta tuli mieleen että oisko jotain tosi pahanhajuisia kasveja? Nim. kyrpänaapurit kielsi mua tupakoimasta parvekkeellani.
No kuule, kiva kun kysyit: en ehkä itse olisi ottanut puheeksi !
Laitan sinne 3 kuusta, 2 haapaa ja pari pajua: saas nähdä, näkeekö naapuri enää asuntoon?
Persiljaa ja basilikaa siemenistä, ovat jo hyvässä alussa ikkunalaudalla, siirrän ne parvekkeelle toukokuun lopussa. Lisäksi petunioita tai samettikukkia.
Sama täällä. Ja kukkivat koko kesän. Kestävät myös kuumuutta. Niiden kanssa laitan näyttäviä petunioita jotka myös kukkivat syksyyn saakka.