Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auton katsastus - kysymyksiä

Vierailija
15.04.2024 |

Onko väliä, missä katsastuttaa auton?

Näkyykö auton tiedoissa kotikunta?

Pääseekö jossain "helpommin" läpi? 

Muinoin sanottiin, että kuukauden lopussa menee paremmin läpi, kun hylkäyskiintiö(?) on jo täynnä. Onko näin?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi autoja muka pitäisi katsastaa? Eikö se ole vain ikivanhoille louskuille se homma?

Vierailija
22/54 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sujauttaa viidenkympin seteli siihen rekisteriotteen oheen minkä ojentaa katsastusukolle.

Aina on mennyt autoni läpi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sujauttaa viidenkympin seteli siihen rekisteriotteen oheen minkä ojentaa katsastusukolle.

Kuulostaa aika epätoivoiselta. Ikinä en ole lahjonut katsastusmiestä ja silti on auto mennyt läpi.

Vierailija
24/54 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene ikinä ison ketjun liikkeeseen.

Älä mene katsomaan katsastustilannetta, vaan anna työrauha. 

Siivoa auto ja jos on lamppuja palanut tms pikkuhommaa, niin vaihda ne. 

Monet katsastusfirmat antaa vähän armoa, jos autossa ei ole selkeitä vikoja ja apparin penkiltä löytyy vaikkapa avattu polttimopaketti. 

Jos on päästöjen kanssa ongelmia, niin aja tankki lähes tyhjäksi, kaada sinne pullo sinolia (viinaa) ja aja sitten katsastukseen. Huom. Heti tankille katsastuksen jälkeen.

Ja kyllä. Niitä ns hyviä paikkoja on, mutta ei niistä netissä huudella. Kysele kavereilta.

Olen ollut aina mukana seuraamassa katsastusta, samalla on keskusteltu siitä autosta ja välillä muustakin.  Ei ole yhtään turhaa hylkyä tullut.  Samalla näkee miten tutkitaan.

Vierailija
25/54 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajelen aina vanhoilla juuri katsastetuilla. Tonnia enempää en ole maksanut koskaan. Usein jotain 300-600e. 

Jos tulee isompaa remppaa katsastukseen, niin auto romuttamolle ja "uutta" tilalle. 

Nettiautosta ja torista löytyy kyllä edullisia jos siellä malttaa päivystää ja soittaa heti kun joku edullinen tulee myyntiin. 

Merkkinä vw, nissan, toyota ollut niitä mitkä ei jätä tielle.

Vierailija
26/54 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muista ajaa moottori lämpimäksi. Minä kruisailen ennen katsastusta jonkun aikaa, ja "poltan" moottorista pahimmat karstat. 

Vierailija
27/54 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika epätoivoiselta. Ikinä en ole lahjonut katsastusmiestä ja silti on auto mennyt läpi.

Minun autoni ovat huonompia ja vanhempia. Tällä hetkellä ajan Renault Meganella vm. -03.

Et voi panna paremmaksi, veikkaan.

Vierailija
28/54 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on niitä harrastelijoiden kysymyksiä miten saada romunsa helpoiten katsastettua. Ammattilainen pitää autonsa aina kunnossa ja harrastelijat maksakoon mitä se auton pito vaatii ja pitäköön turpansa tukossa...

Joo sä oot näitä jotka maksaa merkkikorjaamolle perushuollosta 1000€ kun niillä on ihan LISTA mitä kaikkea ovat tarkastaneet vaikka tosiasiassa eivät tee mitään muuta kuin vaihtavat öjyt. Ja sekin menee pieleen usein.

No nyt on taas niitä Esson baarin totuuksia :D

Vierailija
29/54 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommin pääsee läpi kun ei vie autoa katsastukseen sille kaikkein halvimmalle asemalle. Niiden ansaintalogiikkaan kuuluu antaa paljon hylsyjä että tulee jälkitarkastuksia joista rahaa myös.

Vierailija
30/54 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muista ajaa moottori lämpimäksi. Minä kruisailen ennen katsastusta jonkun aikaa, ja "poltan" moottorista pahimmat karstat. 

Ja jarrut kirkkaaksi. Jos vähän ajoa niin helposti antavat hylsyn ruosteessa olevista jarrulevyistä, joissa ei sinänsä mitään vikaa. Hylsy tulee jos ei koko jarrupalan alue ole kirkas levyssä. Ajelee vähän kaasu ja jarru pohjassa niin kyllä se kirkastuu.

Vierailija
31/54 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seinäjoella on Lännen läpiajo oy

Pahin mahdollinen mitä voi vaan olla. Tämä konttori sietäisi sulkea. Äijät purkaa pahaa oloaan suoraan asiakkaisiin. Mutta tämän kirjoittaja varmaan tiesikin. 

Vierailija
32/54 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajelen aina vanhoilla juuri katsastetuilla. Tonnia enempää en ole maksanut koskaan. Usein jotain 300-600e. 

Jos tulee isompaa remppaa katsastukseen, niin auto romuttamolle ja "uutta" tilalle. 

Nettiautosta ja torista löytyy kyllä edullisia jos siellä malttaa päivystää ja soittaa heti kun joku edullinen tulee myyntiin. 

Merkkinä vw, nissan, toyota ollut niitä mitkä ei jätä tielle.

Vastaavilla kotteroilla olen ajanut, listaan lisäyksenä vielä Citroen, Peugeot, Ford, Fiat.  Kolme kertaa on auto tielle jättänyt autoilu-urani aikana joka alkoi vuonna 1980

Vierailija
33/54 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi autoja muka pitäisi katsastaa? Eikö se ole vain ikivanhoille louskuille se homma?

Afrikassa ne taas pääsee helpolla. Ei ole mitään katsastuksia. 

Vierailija
34/54 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-Katsastus Vaasa ehdoton ei, sieltä lähetellään autosta raporttia trafille ja saat 50 kertaisena katsastusmaksut puolen vuoden päästä. Matkailuautoksi muutettu Crafter pomppasi puutteellisen varustuksen vuoksi, vaikka alunperin muutoskatsastettu samoilla varusteilla ja tähän asti moitteetta katsastettu. Nyt sitten pitäisi maksella 2500€ autoveroa A-katsastuksen tekemän kantelun vuoksi. Katotaan kuka tämän laskun lopulta maksaa. Oli viimeinen kerta, kun katsastan yhtäkään ajoneuvoa A-Katsastuksessa. Vaasa nyt on muutenkin erikoinen paikka, en asioi kyseisessä kaupungissa kuin äärimmäisestä pakosta.

Vierailija
35/54 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua se ei oma tai muiden turvallisuus kiinnosta. Mieti hetki peilin edessä.  Oliko sulla muuten etu hampaitakaan?

Vierailija
36/54 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun autoni ovat huonompia ja vanhempia. Tällä hetkellä ajan Renault Meganella vm. -03.

Et voi panna paremmaksi, veikkaan.

Mulla neljä katsastettua autoa, uusin niistä vm. -99. Yhdessä on hienoutena airbac ja abs jarrut.

Vierailija
37/54 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosimies ei autojaan katsastele.

Näin. Harmittavasti nuo poliisiautojen kilpiskannerit haittaavat harrastusta...

Vierailija
38/54 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, pääseekö jossain joku helpommin läpi kuin toisaalla, riippuu katsastajasta, automerkistä, auton iästä, ja siitä, miltä se henkilöä näyttää, joka vie auton katsastettavaksi (sukupuoli, ikä, vaatetus yms.). Ja se, mitkä ominaisuudet henkilössä tai autossa ovat eduksi, riippuu katsastajan ajatusmaailmasta.

Näin keski-ikäisenä naisena sanoisin, että minun kannattaa pukeutua mieluummin pajakamppeisiin kuin bilemekkoon, kun vien autoani katsastettavaksi. Ja ainakin Hirvaskankaalle kannattaa ottaa kynä ja paperi mukaan, jotta voi kirjoittaa ylös asiat, joita autoon on syytä tehdä ennen seuraavaa katsastusta.

Vierailija
39/54 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katsastan auton aina niin, että menen vain kuukauden lopussa asemalle ja kehun katsastusukon ammattitaitoa miten hän rassaa autoani. Lopuksi muistan katsuria viidenkympin setelillä, joka on muka vahingossa rekusteriotteen muovin sisällä.

Näin olen saanut katsastettua aina karmeimmatkin romut.

Vierailija
40/54 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi (kk sitten) huollossa mekaanikko sanoi, että kaikki on kunnossa.

Paitsi se sama kirottu vikakoodi, joka nollattiin ja syttyi taas 60km ajon jälkeen. Autossa ei ole vikaa, mutta vikavalo/koodi herjaa, eikä sitä ole pystytty "vaimentamaan". Auttaisiko, jos pyytää kirjallisena selvityksen asiasta katsastukseen?

Epäilen...

Huom. Kun ostin tämän auton, se katsastettiin minua varten samana päivänä. Vikavalo syttyi, ennen kuin pääsin kotiin. Sen jälkeen k.o. "vika" on osa/osia vaihtamalla "korjattu" pätevillä korjaamoilla 3-4 kertaa. Vikavalo syttynyt uudelleen parhaimmillaan jo 3 km ajon jälkeen.

No onhan siinä autossa vikaa jos vikakoodi hyppää päälle. Vähintäänkin tietokoneessa joka sen vian "sytyttää". Elämä on.

Koodin voi toki nollata itsekin vaikka juuri ennen katsastusasemaa halvalla skannerilla, tai irrottamalla akun hetkeksi (näkevät konttorilla, jos irrotettu liian vähän aikaa sitten).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi