Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen murtunut nilkka

Vierailija
15.04.2024 |

Meillä murtui tytöltä nilkka ja käytiin päivystyksessä kipsattavana. Käskivät soittaa omaan tk:n viikon päähän aikaa tarkistus röntgeniin. En kerennyt soittamaan kun lastenpolilta tuli puhelu että röntgen ja kirurgi aika lapselle varattu. Hämmästyin niin etten kerennyt kysymään miksi kirurgi. Osaako kukaan sanoa miksi tuo kirurgi, ei kai se automaattisesti tarkoita että nilkka tarvitsee operaatiota?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nilkka tarvitsee operaation. Hyvä että tuli aika pikaisesti. Aikuisena jouduin odottamaan leikkausta puoli vuotta kun oma nilkka murtui.

Vierailija
2/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex aikoinaan joutui odottamaan rannemurtuman leikkausta viikon. Käsi oli odotusajan jo kipsattuna ettei luut enää pahemmin olisi liikkuneet paikoiltaan. Leikkauksessa laitettiin sitten externifixaatio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus nilkka tarvitsee operaation. Hyvä että tuli aika pikaisesti. Aikuisena jouduin odottamaan leikkausta puoli vuotta kun oma nilkka murtui.

Mun omainen liukastui kevättalvella, oli lauantai-ilta kun tapahtui ja heti sunnuntaina pääsi jo leikkaukseen. Nilkka murtui kolmesta kohdasta, ns. trimalleolaarimurtuma.

Vierailija
4/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun luulin että nilkassa kaikki kunnossa kun se kipsiin saatiin. Ei siis kukaan päivystyksessä maininnut mitään operaation tarpeesta.

Vierailija
5/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiinko siitä kuvat? Mitä kuvissa näkyy.

Vierailija
6/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat ilmeisesti konsultoineet kirurgia ja katsoneet kuvat.

Vierailija
7/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso mitä potilaskirjauksessa ja hoitosuunnitelmassa lukee.

Vierailija
8/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kun luulin että nilkassa kaikki kunnossa kun se kipsiin saatiin. Ei siis kukaan päivystyksessä maininnut mitään operaation tarpeesta.

Kyllähän murtumien hoito ja seuranta ortopedille eli kirurgille kuuluu. Varmaan katsotaan uusilla RTG-kuvilla että onko murtuma pysynyt asennossa ja tarvitseeko leikata vai ei

Vierailija
9/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, mä oon ymmärtäny et rtg kuva otetaan heti kipsauksen jälkeen, et nähdään menikö oikein. Eikä viikon päähän tarkistus kuvaa.? 

Vierailija
10/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirurgi arvoi, että luutuminen on lähtenyt oikein käyntiin. Tsemppiä tyttöselle!

Vierailija
11/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otettiinko siitä kuvat? Mitä kuvissa näkyy.

Otettiin kuvat. Ihan tarkkaan en osaa sanoa muuta kun että oli pystysuuntainen murtuma, hoitaja sitä vain nopeasti näytti kun kaikilla tuntui olevan kova kiire ja lääkäriä en edes kuvauksen jälkeen nähnyt. Kuvien jälkeen haettiin kipsattavaksi ja kotihoito ohjeiden jälkeen heippa.

Vierailija
12/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kirurgi arvioi. Parempi tutkia heti alkuun lähteekö luutumaan oikeaan asentoon.

Vierailija
13/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän murtumien hoito ja seuranta ortopedille eli kirurgille kuuluu. Varmaan katsotaan uusilla RTG-kuvilla että onko murtuma pysynyt asennossa ja tarvitseeko leikata vai ei

Luultavasti näin. Voi olla myös että kipsataan uudestaan jos turvotus on alkanut laskettaa ja kipsi tuntuu väljemmältä.

Vierailija
14/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä voi näkyä suoraan, että esimerkiksi luu on kolmena palana ja pitää leikata. 

Vierailija
15/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo ettei jää lääkkeisiin koukkuun. 

Vierailija
16/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, mä oon ymmärtäny et rtg kuva otetaan heti kipsauksen jälkeen, et nähdään menikö oikein. Eikä viikon päähän tarkistus kuvaa.? 

Ekan kipsauksen jälkeen otetaan aina kuvat että onko asento saatu oikeaksi. Kontrollikuvat ja uudelleenkipsauksen tarve on tapaus- ja murtumakohtaista. Leikattu murtuma vaatii useimmiten tikkien poiston jonka yhteydessä kipsataan tietysti uudestaan.

Vierailija
17/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näkynyt vielä ainakaan mitään kertomuksia. Tämä sattui siis sunnuntaina.

Vierailija
18/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otettiin kuvat myös kipsin jälkeen. Sanottiin että uudet kuvat viikon, kahden ja viiden päästä.

Vierailija
19/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näkynyt vielä ainakaan mitään kertomuksia. Tämä sattui siis sunnuntaina.

Voi kestää muutaman päivän ennen kuin näkyy.

Vierailija
20/21 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti näin. Voi olla myös että kipsataan uudestaan jos turvotus on alkanut laskettaa ja kipsi tuntuu väljemmältä.

Tuo kipsi halkaistiin ja laitettiin tarrat että sitä sää löysättyä jos turpoaa ja kiristettyä jos löystyy

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän