Miksi pyykkiem viikkaus on monen mielestä työläs kotityö?
Mitä työlästä siinä on? Koneellisen viikkaa 5 minuutissa
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle se on työläs koska ei ole kunnolla tilaa viikkailla siististi. En taita esimerkiksi t-paitoja pystysuuntaan puoliksi, vaan haluan levittää sen tasolle, kääntää hihat selkäpuolelle js osittain paidan, saman verran molemmin puolin. Sitten kahteen osaan niin, että kaulus ja etumus on siististi. Sängyn päällä istuessa yllättävän hankalaa.
Mikset taita vaan ilmassa paitaa näin? Vai pitääkö mennä millilleen?
Olen kyllä kokeillut eri metodeja. En osaa sitä ilmassa tehdä. Ja juu, perfektionistin vikaa...
Kun mitään ei viittitä enää tehdä kuin nuokkua netissä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni mielestä se on erittäin työlästä, samoin kuin ripustaminen. Itse jopa tykkään puhtaan pyykin käsittelystä ja hyvästä tuoksusta. Olenko masokisti?
Pyykinpesu mankelointineen on mukavaa mutta kuka tulisi minulle imuroimaan ?
Minä asun yksin, joten ei ole sitä lakananvetokaveria. Mutta on ihan kivaa hommaa silittää lakanat silitysraudalla ja saa hyväntuoksuiset puhtaat liinavaatteet kaappiin ja petiin.
Ilman kuivuria en suostuisi olemaan, tekee elämästä helppoa ja vaatteista tulee sileitä ja pyykkäys on vain pari napinpainallusta.
Vierailija kirjoitti:
Ilman kuivuria en suostuisi olemaan, tekee elämästä helppoa ja vaatteista tulee sileitä ja pyykkäys on vain pari napinpainallusta.
Mutta lukea et osaa?
Vierailija kirjoitti:
Jatkan. La aamuna laitettiin kaikkien farkut ja pari farkkutakkia koneeseen. Lähdettiin n.10.30 brunssille -pestyt ja kuivatut farkut päällä.
Meillä ei siis juuri tarvitse viikkailla vaatteita, kun käytetään tätä -takaisin käyttöön metodia.
Aika samalla tavalla toimin. Päiväkodin ja koulupäivän vaatteet meni koneeseen, kohta rumpuun.. Huomenna aamulla ovat taas käytössä.
Paitoja en ainakaan viikkaa, laitan kuivumaan henkarilla, ja sitten kuivana nostan suoraan vaatekaappiin tangolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni mielestä se on erittäin työlästä, samoin kuin ripustaminen. Itse jopa tykkään puhtaan pyykin käsittelystä ja hyvästä tuoksusta. Olenko masokisti?
Pyykinpesu mankelointineen on mukavaa mutta kuka tulisi minulle imuroimaan ?
Robotti imuroi.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan. La aamuna laitettiin kaikkien farkut ja pari farkkutakkia koneeseen. Lähdettiin n.10.30 brunssille -pestyt ja kuivatut farkut päällä.
Meillä ei siis juuri tarvitse viikkailla vaatteita, kun käytetään tätä -takaisin käyttöön metodia.
Hyi. Lauantaina aamuna nukutaan vielä 10.30 tai käännetään kylkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni kone, jos 5min saa viikattua kaiken. Meillä on sen verran iso kone ja perhe, että viikkamiseen menee enemmän aikaa. Pelkkä lajittelu vie useamman minuutin.
Mikä lajittelu? Otan telineeltä vaatteen kertallaan ja laitan jokaiselle perheenjäsenelle omaan pinoon.
No juuri tuo lajittelu. Kun sukkia on pesussa vaikkapa 40 paria, ei se ihan sekunnissa tapahdu, että löytyy oikeat parit. Noin esimerkiksi.
Omat pesupussit. Kukin laittaa omat sukkaparinsa omaan nimikoituun pesupussiin ja pussi koneeseen. Koneen jälkeen mahdolliseen kuivuriin ja sen jälkeen saa avata ja etsiä parit. Jos ei ole kuivuria, niin sitten omaan huoneeseen kuivumaan, että minimoidaan parittomat.
Tämä oppivat ihan pienestä, niin kouluikään mennessä ovat jo ehdollistuneet. ;)
Meillä tulee aina 4-5 isoa koneellista kerralla kun pyykkäykseen aletaan. Kuivuri on ja lopuksi kipataan kaikki puhtaat pyykit kulmasohvalle. Siitä sitten miehen kanssa istutaan soffalla, katotaan sarjaa ja samalla viikkaillaan vaatteita pinoihin. Menee helpommin noin ja on aikuisten ns.luvallista vapaa-aikaa istua rauhassa sohvalla eikä lapset pyydä silloin muuta. Siitä sitten jokainen vie omat kasansa kaappeihinsa.
54 jatkaa. Sinkkuna omien pyykkien ripustaminen ja viikkaaminen vei pari minuuttia. Nyt on vähintään sellanen puolen tunnin - 45min rupeama kun saa kaiken pinoihin. Erikseen sitten vielä lakanat ja pyyhkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan sitä ikisinkkuna, että voi toisen kanssa vetää lakanaa eri päistä ja nauraa. Mutta voisi olla siihen erikseen joku vetolakana, ettei muut hajoa.
Laita toinen pää oven saranapuolen väliin niin saat yksinäsi vedettyä lakanat.
Tai sitten ostaa seinään kiinnitettävän lakananvetolaitteen.
Ovi on ilmainen
Tai sitten on vetämättä.
Elämämkoulun käyneenä pyykkiem vikkaus on todella haastavaa, tiedäm omasta kokemuksesta
Vierailija kirjoitti:
Näppärähän se rumpu/kaappi on jos sellaiselle on tilaa, ilman muuta. Meillä jos vaatteen haluaa nopeasti kuivaksi, pitää laittaa sauna päälle. Muutamassa tunnissa saattaa kuivua, vaatteesta riippyen
Viikkaus on kivaa, kaappiin vieminen on ikävä homma. Meillä on 4:ssä eri huoneessa vaate ja liinavaate kaapit