Millä kateus pois?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta somen käyttö kokonaan ja sulje tilit.
Sitten menee todella suppeaksi elämä.
No elämä on valintoja joka ikinen hetki. Katsonko sometilejä, vaikka siitä tulee itselle huono olo vai teenkö jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sitä ihmiset ennenkin pärjänneet ilman somea ja kivaa on elämä ollut. Sitä kun laitat sen somen ja kännykän pois, niin pian keksii muuta puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on kateusongelmasi? Voit pohtia miksi sinä kadehdit, pohdi sitä ihan kaikin mahdollisin ajatuksin. Voit jakaa tähänkin ja vastataan sinulle vinkkejä.
Köyhänä ja sairaana kadehdin ihmisiä jotka ovat pärjänneet hyvin elämässään. On upeat kodit ja rahaa vaikka mihin.
Missä sinä tapaat näitä "muita ihmisiä"? Keitä he ovat?
Ihan perhetuttuja ja sukulaisia.
Aina on joku, jolla on hienompi asunto tai kauniimpi puoliso tai uudempi auto. Ei siitä kadehtimista tule koskaan loppua, jos niin kokee. Kuitenkin oma mielenrauha ja jopa ihailu ja iloitseminen toisen menestyksestä on positiivinen voima.
Ala ajatella, että olet itse itsellesi arvokas ja tärkeä. Sinähän se olet, sinä. Olet hieno. Olet arvokas. Hae sitä hyvää tunnetta.
Se kateuden tunne on jostain tuttu ja helppo.
Mieti mitä sinä haluat?
Sitten ala tehdä sen eteen hommia.
Kirjoita paperille, mitä viiden viiden kuluttua haluat ja näet elämässäsi olevan.
Sitten alat toimia niiden eteen.
Kateus vie paljon energiaa. Pistä se energia muuhun.
Ole utelias, ole rohkea- irrottaudu omista kaavoistasi. Sinulla on rutiinia kateus? Sen voi muuttaa- rutiiniksi suopeus.
Ne vanhat aatokset pukkaa pintaan, mutta ne voi lähettää muualle ja ottaa uudet mukavammat esiin.
Hymyä itsellesi myös. Koeta ymmärtää, että kateuskin on ihan ymmärrettävää.
Halaus sinulle.
Suo itse itsellesi hyvää.
Muuttua saa. Olet hyvä omana itsenäsi. Et sinä itseäsi hukkaa, vaikka soisit itsellesi muutoksen. Se on ihan turvallista. 🌸
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on kateusongelmasi? Voit pohtia miksi sinä kadehdit, pohdi sitä ihan kaikin mahdollisin ajatuksin. Voit jakaa tähänkin ja vastataan sinulle vinkkejä.
Köyhänä ja sairaana kadehdin ihmisiä jotka ovat pärjänneet hyvin elämässään. On upeat kodit ja rahaa vaikka mihin.
Joku kadehtii sinuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä kyttäät muitten elämää, kun se aiheuttaa sussa vain negatiivisia tunteita? Miksi et lue vaikka lehtiä tai kirjoja, sen sijaan että roikut instassa stalkkaamassa julkkiksia?
Miksi miksi miksi? Oot niin kuin pikkulapsi jolla on kyselyikä.
Miksi aloittaja itse kyselee tyhmiä? Itsepä roikkuu somessa ja valittaa, eikä siltikään tee mitään muuta. Sairaskin voi harrastaa jotain ja edetä elämässään.
Jos sinulla jalat toimii, mene ulos ja katsele kevättä. Kävely on hyvää lääkettä monenlaisiin ongelemiin, meillä on siihen hyvät mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No elämä on valintoja joka ikinen hetki. Katsonko sometilejä, vaikka siitä tulee itselle huono olo vai teenkö jotain muuta?
Sopii joillekin kun taas toiset kelailevat omia asioita samalla kun selailevat sitä someakin koska se ongelma ei ole se some. Sitten yhtäkkiä voikin saada hyvän ajatuksen tai useammankin ja tunteetkin menevät ohitse. Nuorilla on ollut tätä paljon. Heillä on paha olla ja he vain ovat ja pläräävät esimerkiksi somea samalla. Kaikki eivät ymmärrä ilmeisesti erilaisista ihmisistä ja tilanteista sun muista asioista. Vaarallista jos koko ajan alennetaan vain siksi ettei ymmärrä tai edes halua ymmärtää jotakin ihmistä.
Monet kadehtii työttömiä kun ei tarvitse käydä töissä ja on vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sinä tapaat näitä "muita ihmisiä"? Keitä he ovat?
Ihan perhetuttuja ja sukulaisia.
Niillä perhetutuillakin on omat vaikeutensa ja elämän haasteensa, joten kaikki tasoittuu. Kenelläkään ei ole niin täydellistä minkä kuvan he antaa. Somessa näytetään vain ne parhaimmat asiat. Koko some on ihan hölmö juttu. Ihmeellistä itsen kiillotusta ja narsismia.
Minulla ei ole facea enää, enkä instaan ole mennyt. Facen kun laitoin pois, niin helpotti ihan hetkessä kaikki ahdistukset ja kateudet. Tää vauvis on mun ainoa some ja tämä riittää.
Tai sitä että köyhät ja sairaat saa enemmän huomiota ja sympatiaa.
Kateudessa on kyse jostain syvemmästä omasta tarpeesta, joka ei ole täyttynyt. Jos ei koe saavansa rakkautta riittävästi, niin toisten suhteet aiheuttaa kateutta. Jos ei ole riittävästi rahaa sellaiseen elämään, josta itse nauttii, niin muilla on aina omasta mielestä enemmän. Jos ei ole harrastuksia ja kiinnostuksenkohteita, niin muiden harrastukset aiheuttaa kateutta. Itseensä tutustuminen ja pohdiskelu auttaa, eli mikä sinussa kaipaa lisää huolehtimista? Monet rakentaa elämän, joka perustuu sille, minkä meille on kerrottu tuovan onnea, vaikka omalla kohdalla ei oikeasti toimisi, vaikkapa ostaa talon ja hankkii lapset, mutta oikeasti haluaisi asua eri maissa ja muuttaa usein, ilman lapsia, tai elää yksinkertaista elämää pienessä mökissä. Eli kokemus hyvästä elämästä on oikeasti tosi subjektiivinen, mutta kateus tulee siitä, että itsellä on joku kaipuu, jota ei ole onnistunut tai saanut täyttää. Eli et todennäköisesti oikeasti halua mitä niillä muilla on, vaan haluaisit itse löytää sen oman jutun ja nauttia omanlaisesta elämästä yhtä paljon kuin he omastaan. Se onnistuu vain keskittymällä siihen omaan elämään ja sisäiseen maailmaan, ja päästämällä irti niistä muiden odotuksista ja arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Monet kadehtii työttömiä kun ei tarvitse käydä töissä ja on vapaa-aikaa.
Jokainen saa jättäytyä työttömäksi ja selvittää, onko se oikeasti niin autuasta. Se on yksi niistä jutuista, joka on kaikille mahdollinen vaihtoehto. Monelle olisi varmaan ihan hyvä kokea, saattaisi vähän empatiataidot kehittyä.
Mitä järkeä käyttää aikaa ja energiaa muiden kadehtimiseen kun voisit tehdä jotain kivaa?
Mulle yksi ihailemani ihminen sanoi, että jos eläisit hänen kanssaan viikon, nikn ei olisi enää niin yksioikoisen ihana.
Minulle on myös viisaat kertoneet, että jokaisella on ne omat kommervenkit ja hankaluudet ja haasteet.
Jokaisella on myös ne omat ilonaiheet.
Paljon puhutaan ja on aina puhuttu siitä, miten sitä maailmaa katselee.
Kannattaa varmaan lukea filosofien teoksia ja tommy tabernannia ja Diepak Copran kirja Kaikki se rakkaus, mikä sinulle kuuluu.
Shakespearen näytelmän lukeminen. Se on nimeltään Loppiaisaatto. Se avasi minussa jotakin. Se on hieno.
Lue viisaita.
Kirjastoon.