Toisen loukkaamisella on pitkät vaikutukset
Istuin tuossa parvekkeella kahvilla, kuuntelin linnun laulua ja katselin kaunista päivää. Mieleeni tuli taas kerran ajatus, että voisi käydä kävelyllä näin kauniilla ilmalla. Ei muuta kun kenkiä jalkaan ja takkia päälle, päätin viedä samalla roskiksen. Kävellessäni roskakatokselle ahdistus alkaa taas puristaa rintaa, sydän hakkaa, päässä alkaa humisemaan ja tuntuu painetta. Vien roskapussin ja kiirehdin takaisin kotiin turvaan, piiloon muiden katseilta. Itkettää ja harmittaa, taas kävi näin.
Läski.
Tämän sanan kuulin Seppälän Prisman hevi-osastolla joulukuussa. Aikuinen mies sanoi tämän minulle. Hän oli aivan oikeassa sillä olen läski, ihrakasa, ruma, ällöttävä, sairaalloisen lihava. Minä tiedän olevani läski, tunnen sen ja näen sen peilistä ilman. Olen pahoillani, että tuotan ulkomuodollani ihmisille ällötystä. Hävettää olla minä.
Toivoisin että tuntemattomat jättäisivät sanomatta ja pitäisivät itsellään loukkaavat sanansa, vaikka ne olisikin totta. Vuosia olen kamppaillut painon ja masennuksen kanssa. Olen yrittänyt vakuuttaa itselleni, että olen ihminen muiden joukossa, että olen arvokas ja riittävä tämmöisenä kuin olen. Tämä yksi minulle sanottu sana rikkoi paljon, vielä viisi kuukautta myöhemminkin se vaikuttaa elämääni.
Sanoilla on paljon valtaa, käytä niitä harkiten.
Kommentit (14)
Mitä jos hän meinasi tota osastoa kun hevi voisi viitata siihen?
Kyllä on paljon heikompi tilanne sillä, joka on tyhmä ja ilkeä kuin lihavalla. Lihavat voivat olla vaikka kuinka mukavia ja suosittuja ihmisiä, jotkut miehetkin nimenomaan pitävät lihavista, mutta tyhmistä ja ilkeistä ei pidä kukaan.
Hämmästyttävää, että noin törkeitä tolvanoita on edes olemassa!
Eikös haukkujilla ole yleensä oma auto ojassa, eli heillä on jotain puutteita itsellään ja vielä päästävät ulos kaikenlaista suustaan. Tuskin se sanoja oli kovin komea itse ja vaikka olisi, se on vain ulkoista. Ei mene kovin hyvin jos nimittelee ihmisiä ulkona tietyillä sanoilla, ties mistä stressistä ja alkoholismista sellainen kärsii. Luonne on tärkeä.
Olen pahoillani puolestasi ap. Voitko ajatella niin että tuo "läski" sanan sanoja kertoo miten paha olo ihmisellä on. Kertoo sanojasta kaiken . Tsemppiä , olet arvokas omana itsenäsi!
Muista että niitäkin on, jotka eivät arvota toisia painon mukaan. Ylipainoon voi olla useita syitä ja ne ei muille kuulu. Minulle on tärkeää, että toinen kohtelee mua ystävällisesti ja pyrin niin myös toisille tekemään. Olet arvokas ihminen, älä lannistu!
Me vaikutamme toisiimme. Sinulla on merkitystä. Jätetään kohtaamisiimme ihmisiin positiivinen vaikutus. On tärkeää muistaa tämä 💛
Aurinkoista ja hyvää kevättä ap ja kansalaiset 🥰
Ikävää ja moukkamaista tuollainen möläyttely liittyen ulkonäköön. Ymmärrän mielipahan.
Osallistu vaan kaikkeen mistä itse pidät ja mitä haluat tehdä. Älä anna idioottien määritellä sitä mitä voit tehdä.
Läski on vaan sana, sinä annat sille arvon. Olen 170 cm ja 70kg. Yksi poikaystävä halusi, että laihdutan, kun ei tykännyt läskeistä. Lähti vaihtoon, en itse tykkää idiooteista. Mitä sitten, jos olet läski? Ei se muuta arvoasi. Olisit sanonut, että niin olenkin, mitä väliä? Sinä teet elämäsi ja itsetuntosi. Niin kauan, kuin välität muiden sanomisista, olet heikoilla ja kerjäät hyväksyntää. Päätä itse pitää itsestäsi nyt, ei sitten kun. Et tarvitse kenenkääm hyväksyntää tai lupaa mihinkään. Nouse itsesäälin suosta ja ala elää!
Tuntuu todella käsittämättömältä että noin mentäisiin sanomaan tuntemattomalle ihmiselle. Jotkun ns. leikillä tutuille heitetyt "läpät" jotenkin ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu todella käsittämättömältä että noin mentäisiin sanomaan tuntemattomalle ihmiselle. Jotkun ns. leikillä tutuille heitetyt "läpät" jotenkin ymmärtäisi.
Taidat olla mies. Tuo kommentointi on sellaista jota joka ikinen nainen joutuu sietämään. Monet jopa päivittäin.
Itse saan kuulla varsinkin esiteini-ikäisiltä pojilta hu0rittelua ja läskittelyä. Aikuiset miehet sitten "kehuvat": hyvät tissit ja perc... Näitä naiseuteeni meneviä, juuri minuun kohdistettuja kommentteja kuulen ainakin kerran kuussa.
Itse olen normaalipainoinen. Naisen asema on Suomessa vaan niin huono, ja onhan se jo todistettu että suomi on Euroopan toiseksi vaarallisin maa naisille.
Älä ikinä sisäistä päästään sairaan ihmisen häpäisemisyritystä, häpeä ei kuulu sinulle vaan sille toiselle. Näitä pershäröisiä tulee vastaan kaikenkokoisilla -ja näköisillä. He kokevat niin suurta vihaa ja häpeää itse että yrittävät alentaa muita. Heidän ainoa keinonsa kokea olevansa jotenkin kelpaava. Eivät osaa käsitellä patoumiaan muuten. Älä ota sitä henkilökohtaisesti, sillä on kyse sen törkyturvan psyykeongelmista, ei sinusta. Kuka tahansa normaalilla empatiakyvyllä ja käytöstavoilla varustettu tuomitsee tuollaisen käytöksen mitä kuvasit. Tsemppiä, älä anna nujertaa itseäsi
Miksi annat jonkun randomkusipään määritellä sinun arvosi? Ymmärrän kyllä että tuntuu pahalta mutta haluan vähän herätellä. Näitä sekopäitä mitä palstallakin paljon on vaan valitettavasti on olemassa ja sen hyväksyminen helpottaa elämää. Ei se ole henkilökohtaista kuten joku sanoikin. Mieti jatkossa mitä voisit sanoa tuollaiselle törpölle koska usein on siitäkin kyse että jos ei siinä tilanteessa pysty puolustautumaan niin jää kaivelemaan
Te loukkaatte joka puolella kaikkia jatkuvasti tahallanne joten sitä joutuu sitten itsekin kestämään elämässä. Toisia loukataan verisesti tämän yhteiskunnankin toimesta ja se on rikollista sekin. Muista elää kuten opetat.
Miten totta. Vaikka tajuaisikin että tuolla ukolla joka sinua loukkasi on paljon suurempia ongelmia kuin sinulla itselläsi niin sanat jäävät silti mieleen. Joskus auttaa se kun ymmärtää että loukkaaja vaan paljastaa oman henkisen pienuutensa. Kaunista kevättä ap:lle.