Kävelytuoli- hyvä vai huono juttu?
Heips!
kyselen muiden mielipiteitä kävelytuolista- omistaako kukaan ja miten toimii?
Meidän neiti, 6,5kk, ei siis ryömi edes vielä, mutta varaa reippaasti jaloilleen ja tykkää seisoskella. Kovasti tyttöä ottaa päähän, kun ei pääse liikkeelle isoveljen perään. Marisee siis vaan, kun laittaa lattialle...
Olen kuullut, ettei kävelytuolea suositeltais ollenkaan, ettei normaali kehitys vaarantuisi, ts. pitäisi odottaa, että lapsi on itse valmis seisomaan/kävelyn opetteluun.
Euroopassa näitä tuoleja käytetään kuulemma lähes poikkeuksetta. Miksei täällä meillä?
Haluaisin kuulla kokemuksia ja tietoa kävelytuolin haitoista/eduista.
Kiitti!
sitruska ja muksut 2v8kk/6,5kk
Kommentit (8)
Ei siitä varmaan suurta haittaa ole, jos silloin tällöin käyttää. Lähinnä riskinä on varvistaminen, josta voi olla vaikea päästä eroon myöhemmin.
Kaksi aikaisempaa aloitti 5kk ja tämä kolmas 4kk iässä. Olen laittanut tuoliin kun ovat pitäneet painon kunnolla jaloillaan ja selkä on hallittu, ryhdikäs ja suorassa. Aloitelimme pienillä tovilla kerrallaan. 2 aikaisempaa lähti 10kk kävelemään. Ei varvistaneet. Jos meinaa alkaa varvistamaan niin nauhalliset ja tukevat kengät jalkaan. Kolmosen kummitäti on toimintaterapeutti ja hän on omien kanssa käyttänyt tuolia. Kun puhuimme aiheesta niin kommentoi että terve järjenkäyttö on sallittua, että eihän missään, niin hyppykiikussa kuin kävelytuolissa, tule lasta pitää jatkuvasti. Välillä lattialla, ja kun äiti tarvii käsiä niin pieni tuoliajelu on kiva juttu kummallekkin. Varoitus: vauva pääsee aikaisempaa paremmin pahantekoon! ;D Meille se on ollut iso helpotus ja pelastus.
Ruotsalaisessa vauvalehdessä oli juttua, joidenkin tutkimusten mukaan saattaa jopa hidastaa kävelyn kehittymistä. Ja toinen pointti se, että maailmalla sattuu tosi paljon vakavia onnettomuuksia kävelytuolien kanssa. Lapsi rullannut portaita alas ym..
Mutta kai kohtuukäyttö on ok silti jos haluaa tuolia käyttää. Lapselle se varmaan on jännää ja uutta.. Kunhan huolehtii turvallisuudesta.
Suunnilleen puolivuotiaana olen siihen laittanut. Kunhan on varannut jaloilleen ja muutenkin hallinnut kehonsa.
Tämä kuopus on nyt 8kk ja tuolissa on silloin, kun minun pitää esimerkiksi tehdä ruokaa, eikä lattialla enää viihdy. On ollut pelastus monessa tilanteessa, kun pitää saada jotain tehtyä. Isojen sisarusten ulkovaatteiden pukeminen onnistuu kivasti, kun vauva saa vierestä katsoa tuolistaan, sensijaan, että huutaa lattialla lahkeessa kiinni...
Meillä esikoinen lähti ilman tukia kävelemään 9kk vanhana, kakkonen 10kk ja kolmonen 11kk.
Eli minun mielestäni on hyvä apuväline. toki liika on liikaa, niinkuin lähes kaikessa muussakin!
Minä olen molemmilla käyttänyt kävelytuolia. Mielestäni oli tosi kätevä paikka pitää lapsi turvallisesti tyytyväisenä tietyssä ikävaiheessa (noin 6-10 kk).
En usko kävelytuolin käytön edistävän kävelyn oppimista, mutta enpä usko siitä haittaakaan olevan, jos sitä käytetään muutama kerta päivässä 5-10 minuuttia kerralla.
Poika on heti pienestä ollut tosi menevää sorttia ja kun ei päässyt yksinään lattialla liikkeelle hermostui. Piti vaan sylissä kannella päivät pitkät. Kävelytuoli kun hänelle hankittiin niin johan elämä rupesi hymyilemään ja poika viihtymään siinä sen aikaa että sain esim ruokaa tehtyä. Poika oli noin 6kk.ta vanha kun kävelytuoli hänelle hankittiin.
Poika aivan onnessaan ympäri asuntoa kävelytuolin kanssa köpötteli menemään.
Poika oppi kävelemään 10kk.ta vanhana. Ei meillä tuo tuoli ainakaan hidastanut kävelemään oppimista.
öttis
tämä on minusta aihe tai asia minkä kukin äiti/vanhempi ratkaisee ihan itse.
onhan se totta että näitä keskusteluja ja lehtiartikkeleita on ollut ja olen itsekin lukenut ettei suositella mutta minusta se on kyllä niinkin että kukin tyylillään tässäkin asiassa ja minä ainakin tunnen ja tiedän niin monta lasta jotka on käyttänyt kävelytuolia ja kuitenkin lapsi on oppinut jo kävelemään 10kk joten..
meillä on käytössä ja tyttö (5.5kk) tykkää kovasti ja kohtuudella käytetään eli pieniä aikoja useita kertoja kyllä päivässä :)
siinä vaiheessa ihan ok juttu kun lapsi seisoo suht hyvin itsekseen. Meidän neiti viihtyi " rollaattorissa" todella hyvin n 6kk iästä. En tiedä oliko tämä vai mikä syynä mutta kävely viivästyi aina tuonna 1v8kk ikään asti.