Antakaa esimerkkejä passiivis-aggressiivisesta työkaverista
Mietin tässä, onko työkaveri passiivis-aggressiivinen vai jotain muuta. Mitään ei varmisteta, vaan tehdään jos kyseessä on oma etu. Muut työt tehdään laiskasti. Apua ei ikinä tarjota. Mitään varmistavia kysymyksiä ei tehdä. Tosi hankalaa välillä, kun haluaisi itse keskustella jonkin asian edes yleisesti läpi, mutta kaikki kommunikaatiovastuu jää itselle. Kannan saa lähinnä silloin, kun tulee tehtävänanto tehdä jotain. Silloin todetaan, että tartteeks nyt. Vähän turhauttaa, koska onhan se myös jäätävää edes yrittää avata kommunikaatiota tällaisen tyypin kanssa ja samassa tiimissä pitäisi toimia.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä huolehdit miten hän työnsä tekee? Eikö se ole pomon tehtävä?
Sama tiimi ja hommat jää mulle.
Ja miksi sinä teet sitten ilman valitusta pomolle? Ettekö voi jakaa työtehtävät vastuualueisiin? Kumpikin hoitaa sitten omat työnsä.
Yritetty. Myös työnjaon tekeminen vaikuttaa häneen selvästi stressaavasti. Tosiaan korostaa myös hyviä suhteita pomoon ja sitä, että viettää vapaa-aikaa pomon kanssa. En nyt oikein tiedä, mitenkä tuossa käy, jos nostaa asian esille pomon kanssa. Useinhan kavereiden asioihin ei haluta puuttua.
Melko varmasti mustamaalaa pomolle teitä muita ja itse esittää olevansa hyvä.
minulla oli kerran passiivis-aggressivinen sijainen kesälomalla. Tuotanto oli seis. Kirjoitin mummo-ohjeet ja myös käytännössä opastin mitä pitää tehdä. Sijaisen piti kirjautua serverille ja kirjoittaa yksi käsky konsoliin, olin kaiken pedannut valmiiksi. Mutta ei ymmärtänyt kun paikka iski. Piti mennä tekemään itse. Kummaa porukkaa nuo akateemisesti koulutetut.
Vierailija kirjoitti:
minulla oli kerran passiivis-aggressivinen sijainen kesälomalla. Tuotanto oli seis. Kirjoitin mummo-ohjeet ja myös käytännössä opastin mitä pitää tehdä. Sijaisen piti kirjautua serverille ja kirjoittaa yksi käsky konsoliin, olin kaiken pedannut valmiiksi. Mutta ei ymmärtänyt kun paikka iski. Piti mennä tekemään itse. Kummaa porukkaa nuo akateemisesti koulutetut.
Jos hän jähmettyi paniikissa.
Passiivis-aggressiivista on tehdä aloitus av:lle ja kiukutella "kai mä tämänkin sitten hoidan taas itse".
Passiivis-aggressiivista on sanoa että ei tarvitse apua, pärjää itse ja sitten myöhemmin valittaa että ei saanut apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän jähmettyi paniikissa.
Tai oli huonot ohjeet. Meillä on paljon eri ohjelmistoja (sovelluksia ja purukumiviritelmiä) - välillä ei ohjeissa ole mainittu mistä ohjelmiston löytää (avataanko terminaalista, selainpohjaisia jne.) tai niistä on unohtunut jotain. Sitten kiukutellaan kun kysellään asiasta.
Itse ollut tilanteessa missä ohjeista puuttui kokonainen sivu. Siinä on aika vaikeaa akateemisenkin lähteä soveltamaan.
Valita tälle laiskalle manipuloijalle ja hän kysyy että mekö nyt ollaan kaikki täysiä kusipäitä?
Vastaat, niin kun et tee osuuttasi. Seuraavaksi kuulet pomolta että olet haukkunut kaikkia kusipäiksi...
Salakavalinta passiivis-agressiivisuutta on rivien välissä kommentointi, joka kuulostaa siltä kuin puhuttaisiin keskustelukumppanista vaikka näennäisesti keskustellaan eri aiheesta. Eli kuulostaa siltä kuin viitataan sanalla se keskustelukumppaniin. Todella manipuloivaa ja tähän on vaikea puuttua, koska aina voi todeta, että enhän minä sinuun viitannut.
Vierailija kirjoitti:
Passiivis-aggressiivista on sanoa että ei tarvitse apua, pärjää itse ja sitten myöhemmin valittaa että ei saanut apua.
Ellei kyse ole siitä, että saisi apua johonkin mihin ei ole pyytänyt, mutta ei saa apua siihen mihin pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tiimin sisällä tarkkaan määritelty kuka tekee mitäkin ja kuka hoitaa hommat toisen poissa ollessa. Pitäiskö tiimityötä vähän parannella?
Ikävä kyllä on työyhteisöjä, joissa kaikki eivät tee sovittuja töitään, vaan ne jäävät toisten ja joskus yhden ainoan ylimääräiseksi lisävaivaksi, eikä esimiestä kiinnosta. On aika iso kynnys mennä kertomaan pomolle, että tekee liikaa töitä ja toisten töitä, varsinkin jos on työyhteisössä ei piitata reiluudesta.
Vierailija kirjoitti:
Passiivis-aggressiivista on tehdä aloitus av:lle ja kiukutella "kai mä tämänkin sitten hoidan taas itse".
Onko? Eihän tässä välttämättä aggressio kohdistu suoraan tai epäsuoraan kehenkään, niin että henkilö itse sitä tietäisi tai niin että henkilön tutut tietäisivät. Kyseessä on keskustelu muiden kanssa, jotka eivät tunne henkilöä eikä nimeäkään kerrota. Musta se ei välttämättä ole aggressiivista vaan päiväkirjamaista / keskustelunomaista pohdintaa. Olenko väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Valita tälle laiskalle manipuloijalle ja hän kysyy että mekö nyt ollaan kaikki täysiä kusipäitä?
Vastaat, niin kun et tee osuuttasi. Seuraavaksi kuulet pomolta että olet haukkunut kaikkia kusipäiksi...
Tätä juuri. Onko joku saanut homman suunnilleen toimimaan tämän ihmistyypin kanssa ja miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tiimin sisällä tarkkaan määritelty kuka tekee mitäkin ja kuka hoitaa hommat toisen poissa ollessa. Pitäiskö tiimityötä vähän parannella?
Ikävä kyllä on työyhteisöjä, joissa kaikki eivät tee sovittuja töitään, vaan ne jäävät toisten ja joskus yhden ainoan ylimääräiseksi lisävaivaksi, eikä esimiestä kiinnosta. On aika iso kynnys mennä kertomaan pomolle, että tekee liikaa töitä ja toisten töitä, varsinkin jos on työyhteisössä ei piitata reiluudesta.
Olin töissä yhdessä paikkaa missä oli pomo palkannut ryyppy kaverinsa. Teki samat työt kuin minä vaikka hänellä ei ollut alan koulutusta toisin kuin minulla. No onneksi hän ei töitä tehnyt vaan delegoi ja vältteli hommia. Piti pomon kanssa 2 tunnin ruokiksia ja kun pomo lähti niin hänkin lähti ja merkkas silti täydet työtunnit.
Sitten kun hän pääsi kouluun mistä valmistuu pomoksi niin nostin heti kytkintä firmasta koska hän ei kyennyt ottamaan mitään vastuuta itsestään saati muista.
Klassinen narsistinen nilkki. Aina iloinen heille joista hän koki saavansa hyötyä.
En usko, että olen ja pärjään suorassa vuorovaikutuksessa hyvin. Tässä ongelmana on nimenomaan se, että vuorovaikuttaminen on epäsuoraa ja siksi haastavaa. En haluaisi jyrätä ketään, mutta en myöskään haluaisi saada epäsuoria kuitteja tai joutua tekemään hommia, koska toinen vetkuttaa ja vetkuttaa, kunnes joku muu tekee.