Kysymys vuokralla asuville: mitä kodinkoneita asunnossasi oli valmiina muuttaessa?
Mitä kodinkoneita oli asuntoon hankittu valmiiksi kun muutit siihen ja kuinka vanhassa asunnossa asut? Lähinnä kysyn, koska kiinnostaa, että onko näissä paljonkin vaihtelua.
Omassa asunnossani oli valmiina ainoastaan hella ja jääkaappi-pakastin. Asunto on 70-luvun lopulta, joten esimerkiksi astianpesukoneelle ei ole edes paikkaa. Eniten olin oikeastaan yllättynyt siitä, että keittiöön ei oltu hankittu edes liesituuletinta.
Kommentit (18)
Asutko vuokralla omakotitalossa? Olen kuvitellut, että liesituuletin on pakollinen kerrostalossa.
Vanha liesi ja jääkaappi-pakastin. Uutena asennettu astianpesukone, puretun alakaapin tilalle. Ei liesituuletinta täälläkään. Asunto rakennettu 80-luvun alussa.
Yleensä on ollut:
jääkaappi
liesi
hella
joskus liesituuletin ei joka asunnossa
Ja joskus osassa asunnoista on ollut kellarissa pesutupa ja pesukone missä pestä pyykkiä
aso-asunto: täällä on jääkaappi-pakastin, liesi ja se liesituuletin talon puolesta. Tiskarin ostin itse. Aiemmassa vuokra-asunnossa oli tiskikone vuokranantajan puolesta ja hyvä näin, sillä sinne tuli vesivahinko, niin eipä ollut ihmettelemistä kenen vastuulla homma oli. Nykyään saa toki pieniä ns. pöytätiskareita, joita ei tarvitse kiinteästi asentaa jos ei jaksa käsin tiskata. Niihin mahtuu n. päivän astiat yhden hengen osalta.
Vastale vaan edelleen itsellesi. Tyhmä aloitus.
Pyykkikone, tiskikone, jääkaappi.
Sähköinen palovaroitin on jännä, ei tarvinnut itse sitä räplää.
Liesituuletin puuttuu monesti 70 luvun asunnoista, koska siellä saattaa olla keittiökin vielä samalta ajalta, myös hella. Jääkaappipakastin on yleensä uudempi. Tiskikone saattaa löytyä uudemmista kohteista.
Vierailija kirjoitti:
Asutko vuokralla omakotitalossa? Olen kuvitellut, että liesituuletin on pakollinen kerrostalossa.
Tullut vasta myöhemmin "vakioksi" ja jos asunto on rakennettu ilman ilmanvaihtoa, ei varmasti ole eikä saa lisätä (muuta kuin omassa asunnossa ilmaa pyörittävän hiiliversion)
Kerrostalo 2023 uudiskohde. Asunnossa jääkaappipakastin, intergroitu liesi ja uuni, mikroaaltouuni, astianpesukone. Liesituuletinta ei ole vaan ainoastaan liesikupu
Astianpesukone on vain uusissa taloissa sekä rempatuissa.
Vierailija kirjoitti:
aso-asunto: täällä on jääkaappi-pakastin, liesi ja se liesituuletin talon puolesta. Tiskarin ostin itse. Aiemmassa vuokra-asunnossa oli tiskikone vuokranantajan puolesta ja hyvä näin, sillä sinne tuli vesivahinko, niin eipä ollut ihmettelemistä kenen vastuulla homma oli. Nykyään saa toki pieniä ns. pöytätiskareita, joita ei tarvitse kiinteästi asentaa jos ei jaksa käsin tiskata. Niihin mahtuu n. päivän astiat yhden hengen osalta.
Pöytätiskareita oli jo 40 vuotta sitten. Minullakin oli sellainen 20 vuotta sitten kun asuin 70-luvun ok-talossa vuokralla
Ei ollut kuin jääkaappi ja uuni. Mutta jääkaappi oli ikivanha joten sain uuden vuokranantajalta.
Jääkaappi ja hella. 1962 rakennettu talo. Lamput ja lampunvarjostimet oli myös valmiina, ehkä jonkun aiemman asukkaan jättämät.
Rakennettu 1992, asunnossa oli vuokranantajalta valmiina 2000-luvun jääkaappipakastin ja hella sekä liesituuletin. Edellinen vuokralainen myi astianpesukoneen.