Lähihoitajaksi aikuisiällä
Olen hakeutumassa opiskelemaan lähihoitajaksi ja mietin, onko järkeä opiskella toinen amistutkinto. Minulla on yli 10 vuotta vanha amistutkinto millä en ole työllistynyt ja työurani on ollut 1kk - 1,5 v pituisia pätkiä n. 10-11e/h ravintola-alalla,kaupassa ja elintarviketehtaalla.
Viimeiset 4 vuotta olen ollut kotona lasten kanssa ja mietin kuumeisesti ammatinvalintaa.Tuntuu että kaikki nykyään käyvät vähintään AMK tutkinnon ja kiinnostustakin olisi mutta ei pitkäjänteisyyttä.Mietin ihan typeriä mm. pidetäänkö minua jotenkin yksinkertaisena tai alisuorittajana jos en käy muutakuin amiksen. Arvostan koulutusta erittäin paljon ja jotenkin aina ajattelin että käyn jonkun hienon tutkinnon mutta elämä on mennyt toisin ja olen avoimessa tutustunut toivealani kursseihin mutta se ei ollutkaan sitä mitä olin ajatellut ja näihin toiveammatteihin olisi pitkät koulutukset ja työllistyminen ei olisi 100% varmaa ja palkatkin olisivat pyörineet 3000-4000e/kk välillä.
Miehelläni on erittäin hyvät tulot eikä minun välttämättä tarvisi käydä töissä jos en haluaisi mutta en halua jäädä elätiksi ja haluan itselleni säästöjä.
Kriisi päällä ja aivot solmussa.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Ihan paskaa kirjoitat. "Rennosta lähihoitajan työstä reilu 3400€ ilman lisiä". Ihan höpöjuttua! Peruspalkasta jää käteen max. 1800€.
Riippuu veroprosentista. Nettoa ei ole järkevää vertailla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän lähihoitajia keiden ansiotulot on 40 000-50 000 e välillä.
Ei huono parin vuoden koulutuksella
Ei varmaan paljoa vapaapäiviä pidä tuo tuntemasi lähäri. Tuossa on varmaan ylitöitä kymppitonnin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan paskaa kirjoitat. "Rennosta lähihoitajan työstä reilu 3400€ ilman lisiä". Ihan höpöjuttua! Peruspalkasta jää käteen max. 1800€.
Riippuu ihan missä työskentelee. Jos ei ole muita tuloja, kyllä hva:lla jää peruspalkastakin se 2000e. Yksityisellä vähemmän. Mutta tosiaan nettoa ei voi vertailla vaan palkkavertailut tehdään aina bruttona.
Opiskele jotain muuta. Itse opiskelin 45v vuotiaana lähihoitajaksi. Kadun valintaani. Kuormittava, huonosti palkattu ala, 3- vuorotöitä. Huonot työilmapiirit, kielitaidottomia ns. kollegoita riesana. Ei ole aikaa hoitaa vanhuksia kunnolla. Kaikki aika kuluu kirjauksiin. Kirjaaminen on tärkeämpää, kuin hoito. Vihaan työtäni.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele jotain muuta. Itse opiskelin 45v vuotiaana lähihoitajaksi. Kadun valintaani. Kuormittava, huonosti palkattu ala, 3- vuorotöitä. Huonot työilmapiirit, kielitaidottomia ns. kollegoita riesana. Ei ole aikaa hoitaa vanhuksia kunnolla. Kaikki aika kuluu kirjauksiin. Kirjaaminen on tärkeämpää, kuin hoito. Vihaan työtäni.
Keikkalaisena tarvitsee kirjata vain päivittäiset jutut. Muuten saat keskittyä asiakkaiden/potilaiden hoitoon. Vakkarina kirjallisia hommia on aivan jäätävästi. Minäkään en työstäni tykkää, mutta jos toinen vaihtoehto on työttömyys, niin tämä menettelee. Samalla voi hakea muita hommia. Keikkalainen saa myös sanella, milloin on käytettävissä. Vakkarina saat tehdä aivan järjettömiä vuoroja.
Tiedän lähihoitajia keiden ansiotulot on 40 000-50 000 e välillä.
Ei huono parin vuoden koulutuksella