Rakennusalalla ei ole kellekään enää töitä.
Vuosi on vierähtänyt, kun valmistuin AMK:sta raksainssiksi. Harjoittelut sain vaivoin jossain kaivurifirmassa ja YITillä suoritettua. Oli niihinkin vaikean tuntuista päästä. Opettajakin ihmetteli, kun olen kuitenkin entinen kirvesmies, luokkani paras ja muutenkin käyvässä iässä.
Nyt on lama. Ei ole lainkaan rakennusalan töitä ja näin koulun jälkeen kaipaisi työkokemusta. Tänään oli työhaastattelu. Se oli ensimmäinen niistä 70 hakemuksesta, jotka lähetin. Haastattelija harmitteli, kun minulla ei ole työnjohtopätevyyksiä. Pitäisi kuulemma olla edes 3 vuotta täysiaikaista kokemusta, että saataisiin hyväksytettyä vastaavaksi työnjohtajaksi. Palkka olisi kuulemma tällöin jopa 3700 e kuussa. Iso raha! Mutta eipä se tärpännyt, vaan suoraan tyrmäsivät siinä. Kaikki tämä olisi ollut cv:ssänikin kyllä...
Mutta eipä varmaan kannata jäädä odottelemaan raksatöitä. 3 vuoden taival edessä, että voisi olla riittävän hyvä työnantajille. Miten tuollaisen saisi ilman työtä hankittua?
Haastattelija vielä valitteli, kun on yksi työnjohtaja äitiyslomalla ja ovat kokeneet ettei oikein vaikuta siltä että hän palaisi enää kentälle töihin. Toinen oli kuulemma pitkällä saikulla. Tuollaisia firmat täynnä ja silti ei tekevä mies saa enää töitä.
Kommentit (74)
Kyllä raksalla on töitä niille jotka suostuu 10€-13€ tunti hommia siellä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Mika olla tiili ja laasti?
Tiili ei ole sama asia kuin tili.
Tili on pankissa ja tiili on rakennustyömaalla rakentamista varten.
Vävypoika tekee töitä sähkäreiden esimiehenä. Tuntipalkka 24€. Sitten taas toinen tuttu sai kenkää, on rakennusmestari. Tuntuu olevan nykyään naamataulu kysymys kenellä on töitä ja kenellä ei.
Pimeitä töitä tarjotaan koko ajan minulle. Tänäänkin olin töissä rakentamassa autotallia. Ainakin kolme maalaus urakkaa odottaa kunhan ilmat lämpenee ensin mutta siinä menee 2 kuukautta kolmessa urakassa.
Insinööriä nyt ei ainkaan lapiohommiin voisi edes laittaa. Siinähän tulisi hiki.
On niitä projekteja jonkun verran edelleen käynnissä. Asuntorakentaminen junnaa, mutta sairaaloita, kouluja ja teollisuuden rakennuksia kyllä rakennetaan. Ja asuntorakentamisessa kuitenkin linjasaneeraukset pyörii.
Kannattaa hakea vaan töitä laajalta alueelta. Ja jos asut pohjoisessa niin Ruotsin puolelta myös.
Ja avoimia hakemuksia isoille toimijoille ja myös suunnittelun ja teollisuuden puolelle, ei pelkästään raksahommiin.
Olenkin jo ehtinyt hakea mm. teräsrakenneteollisuuden töitä. Peräänkin soittelin, mutta ei ole vielä tärpännyt. Helsingin, Turun ja Tampereen alueilta olen töitä hakenut, kun tässä kolmiossa asun.
Vierailija kirjoitti:
Vävypoika tekee töitä sähkäreiden esimiehenä. Tuntipalkka 24€. Sitten taas toinen tuttu sai kenkää, on rakennusmestari. Tuntuu olevan nykyään naamataulu kysymys kenellä on töitä ja kenellä ei.
Tällaisina aikoina, kun rakennusalalla menee todella huonosti se on todellakin naamataulukysymys tai naisten suhteen tissi/perse kysymys. Fakta.
Ei väliä oletko ahkera, jos olet kerran sanonut jotain vastaan ja mielipiteesi tmv niin voit olla varma, ettei töitä ole ja tule.
Rakennusalalla menee oikeasti hyvin huonosti nyt.
Olkaa tyytyväisiä kellä on se oikea naamataulu. Pitäkää suut supussa ja olkaa oikein varovaisia ja pelätkää niin pysyy työpaikat. Totuus ja vielä kerran totuus. Riippuu myös siitä mitä teet siellä töissä. Millaista osaamista tällä hetkellä tarvitaan.
Voitte olla varmoja mistä tällä hetkellä säästetään! Miettikääpä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä raksalla on töitä niille jotka suostuu 10€-13€ tunti hommia siellä tekemään.
Ei muuten ole!!!
Raksainssi täällä.
50 v jo. Monta lamaa on jo ollut ja aina raksa romahtaa pahasti. Siten kurja ala. Epävarma siis.
Sitkeällä haulla löysin kuitenkin työt.
Raskas, vaikea ja ikävä ala tämä kyllä on. Ei herkkua, aina kiire ja hässäkkä.
Juuri laskettiin ohjauskorkoa, mikä voi tarkoittaa sitä, että rakentaminen lähtee taas vauhtiin. Ihmiset uskaltavat ostaa asuntoja, kun lainojen korot laskee.
3700€/kk?
Vain?
Mihin se raha katoaa, minkä rakennusala kynii rakentajilta?
Mulle kyllä kelpaa en tahdo mitään 30-40 euron paskaluuseri työntekijä palkkaa joka kusettaa töissä.
Turussa ainakin paljon taloja tulossa ainakin 4000 asuntoa vuosittain
Vierailija kirjoitti:
Juuri laskettiin ohjauskorkoa, mikä voi tarkoittaa sitä, että rakentaminen lähtee taas vauhtiin. Ihmiset uskaltavat ostaa asuntoja, kun lainojen korot laskee.
Ei korot ole ainoa Suomen ongelma. Jos joku kuvittelee että nyt kaikkien taskuista löytyy taas rahaa, niin pettyä kyllä saa.
Rakennusalalle ihan oikein tämä lama.
Tehdään sutta ja sekundaa, ei välitetä aikatauluista, ei kunnioiteta toisten omaisuutta, ei oteta ohjeita vastaan naiselta, tai ei keneltäkään jos ei huvita. Tullaan myöhässä tai ei ollenkaan.
Ainoa mikä tulee ajoissa on lasku.
Olen yksityisasikkaana saanut ihan tarpeekseni teistä. Kaksi taloa rakentanut ja kolmannelle olisi tontti, mutta kun tietää millaista säätöä, epävarmuutta ja linssiin viilaamista se taas olisi niin en tiedä.
Ja suurin osa on olleet suomalaisia. Muutama virolainen kenet olen saanut laatoittamaan, tekivät priimaa jälkeä. Suomalainen on tottunut saamaan palkan käteen nollapanostuksella.
Lamasuomi uppoaa nyt...jälleen kerran. Köyhälä ja hölmölä on suomi.
Myin asuntoni ja olen ostamassa uutta tilalle. Moni asunto olisi kiva, mutta vaatii kunnon rempan. Palkkaisin heti, jos löytäisin todellisen ammattilaisen remppaamaan. Sitten uskaltaisin ostaa rempattavan kämpän.
Joo, AP hakee raksainssin töitä, ei remppamiehen/-naisen. Mutta kunhan kommentoin.
Olen pahoillani ahdingostasi, mutta ei tuo vielä tarkoita, että otsikon mukaisesti raksalla ei ole töitä yhtään kellekään.