Saunomisen terveyshyödyt - totta vai tarua?
Mietin, että mahtaako saunomisella olla sellaisia terveyshyötyjä kuin väitetään? Ne jotka saunomisesta tykkäävät, toki tuntevat rentoutumista, rauhoittumista, hiljentymistä, lepoa, kehon lämpenemistä ja stressitason laskua. Tämä selvä. Mutta jääköhän hyödyt kuitenkin tähän? Onkohan tutkimukset tehty jotenkin vinksallaan olevilla väiteillä vai kestävätkö saunomisen vaikutukset vain lyhyen aikaa?
Suomessa saunotaan yhä paljon. On kuntosalisaunat, saunaseurat, kotisaunat ja mökit. Kansa kuitenkin sairastaa rutkasti, ja se näkyy kaikenkokoisten paikkakuntien katukuvassa. Ja onhan himosaunojillakin kaikenlaista aivoinfarktia ja reumatismia ja muuta.
Mitä mieltä te olette? Onko saunominen lopulta akselilla "tykkään/en tykkää", eikä muuta? Itse tykkään saunoa, mutta enpä tiedä onko siitä lämpenemistä enempää hyötyjä.
Kommentit (11)
Onkohan tutkimukset tehty...
En usko, että ihmisten taustoja on tutkittu ennen tutkimuksia riittävän kattavasti.
Kun lukee jotain tutkimuksia kannattaa ihan ensinmäisenä selata jutun loppuun, sieltä selviää esim kuka on tutkimuksen tilannut, mikä on tutkimukseen osallistujien määrä, jne
Tilaaja, Saunaliitto Ry, tutkimukseen osallistui 123 ihmistä.
Osallistuin opiskeluaikoina tutkimukseen, joka liittyi välimerenruokavalioon. Kuuluin siihen ryhmään joka söi normaalisti, luetaan mahdollisemman epäterveellisesti.
t. Väimerenruokavalio is the best.
Onhan se yksilökohtaista, kuinka paljon hyötyy. Jos muuten terveys on kunnossa, elämässä on hikiliikuntaa ja pintaverisuonetkin toimii niin hyödyt on lähinnä henkistä hyvinvointia, mikä kyllä auttaa ylläpitämään sitä kehon hyvinvointia. Jollain terveys on niin huono, ettei saunaan pysty menemään.
Eipä nuo ole mitenkään musta-valkosia asioita, onko jokin terveellistä vai ei. Käskevät syömään kalaa koska se on terveellistä, paitsi jos olet allerginen kalalle. Omenakin pitää lääkärin loitolla sanotaan, mutta jotkut omenan syöminen vie lääkäriin allergisen reaktion takia. Sydänsairailta kielletään avanto, joku astmapotilas voisi tulla kertomaan, voiko käydä avannossa, tämä kun itseäni kiinnostaa, enkä toistaiseksi vastausta ole saanut.
Varmaan aika luotettavasti on pystytty tutkimaan saunomisen vaikutus verenpainetta alentavasti.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se yksilökohtaista, kuinka paljon hyötyy. Jos muuten terveys on kunnossa, elämässä on hikiliikuntaa ja pintaverisuonetkin toimii niin hyödyt on lähinnä henkistä hyvinvointia, mikä kyllä auttaa ylläpitämään sitä kehon hyvinvointia. Jollain terveys on niin huono, ettei saunaan pysty menemään.
Eipä nuo ole mitenkään musta-valkosia asioita, onko jokin terveellistä vai ei. Käskevät syömään kalaa koska se on terveellistä, paitsi jos olet allerginen kalalle. Omenakin pitää lääkärin loitolla sanotaan, mutta jotkut omenan syöminen vie lääkäriin allergisen reaktion takia. Sydänsairailta kielletään avanto, joku astmapotilas voisi tulla kertomaan, voiko käydä avannossa, tämä kun itseäni kiinnostaa, enkä toistaiseksi vastausta ole saanut.
Niinpä. Kalan mukanakin menee aina suolaa ja helposti reilu määrä.
Olen allergiastmainen itse ja käyn avannossa. Siitäkin on tosi vaikea hyödyt lyödä pöytään, kun käyn sekä saunasta että ihan kylmiltään. Jätän kylmäuinnin pois vain jos saan flunssan tai joku muu virustauti päällä. 2-4 kertaa viikossa riittää mulle. Voin siis kylmäuida ihan hyvin astmaatikkona, mutta hyötyjen analysointi on vaikeaa. Olen kylmäuinut vuodesta 2001 ja astma alkoi sisäilmaongelmista vuonna 2012. Niskajumeja avanto rauhoittaa, ja muutenkin lihaksiani.
Eikö tässä ois sellasen megatutkimuksen paikka? Suomi otsikoihin tuloksilla taas.
Kyllä sillä peräsuolenlaskeuman pitää tovin poissa.
Astman pahenemisvaiheessa käyn kyllä avannossa, mutta lyhyen aikaa. Huolehdin lämpimän juomisesta hyvin.
Kylmäuimarit kehuu kylmää ja saunaharrastajat saunomista. Ilmeisesti molemmillla hyvä plasebovaikutus eli toimii.
Minä aina makoilen saunassa kun en jaksa päivän päätteeksi sielläkin istua. Ainakin jalat ja mieli nauttii, muusta en osaa sanoa minäkään. Mutta kiinnostaisi kunnon tieto.
On vale, emävale ja tutkimukset.