Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Diabetes lapsi ei saa pitää koulussa välipalaa.

Vierailija
11.04.2024 |

Esimerkiksi eilen verensokerit laski ja hän otti pienen suklaan. Opettaja sitten keskeytti oppitunnin ja kertoi, että koko luokalle pitää laittaa jakoon. Hän antoi sormenpään kokoisen palan jakoon eikä se kelvannut opettajalle. Nyt on oltu puhuttelussa sitten lapsen muka ns huonon asenteen takia. Todella ilkeä opettaja tämä uusi. Hänen mukaansa pitäisi mennä aina terveydenhoitajalle kun olo on huono.

Mitä tässä voisi tehdä asian eteen? Valitus opettajasta? Vai kiltisti terkkarille jokainen päivä? 

Kommentit (182)

Vierailija
101/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi diabetikko oppilaani (teini) olisi halunnut syödä eväinä vain karkkia ja shipsejä. Ilmoitin huoltajalle ettei käy.

Hän mässytti herkkujaa muiden nähden luokassa. Virnuili nälkäisille kavereilleen. Karkit ja shipsit eivät ole diabeetikoille sopivaa päivittäistä evästä.

Että ihan shipsejä. Lopetapa se trollaaminen jo alkuunsa.

Vierailija
102/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Mikä ongelma?

Älä viitsi trollata. Meidän perheessä diabeteslapsi. Ensinnäkin lapsille ei suositelka suklaata ensihoidoksi, vaikka aikuiset niin tekevät. Toisekseen, Vaikka opettaja olisi kuinka tietämätön, niin lapsi osaa avata suunsa. 

Missä minä trollaan? Asiallinen aloitus ja kysyin vielä asiallisesti miten tehdä. Eiköhän tässä trollaa ihan joku muu. 

Diabeteslapsen välipala ei todellakaan ole suklaapatukka.

Tässä nyt mistään välipalasta ollut kyse vaan kesken oppitunnin laskeneesta verensokerista ja sen korjaamisesta. Eron ymmärtää ne ketkä ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että nykyajan lapset kadehtii jopa diabetestä sairastavan pientä välipalaa. Mistähän tuokin johtuu? Kukaan ei varmasti kuitenkaan haluaisi sitä diabetestä.

Diabetes kun ei näy ulospäin niin ei yleensä ymmärretä miten vakava sairaus on. Mä oon 27 v ja on diabetes,neuropatia ja sydänvaivojakin. Silti mun pitäisi jaksaa samalla tavalla kuin muiden kun olen niin "terveen näköinen". Lapset varsinkaan ei ymmärrä sairauksista mutta open pitäisi ymmärtää.

Vierailija
104/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Mikä ongelma?

Älä viitsi trollata. Meidän perheessä diabeteslapsi. Ensinnäkin lapsille ei suositelka suklaata ensihoidoksi, vaikka aikuiset niin tekevät. Toisekseen, Vaikka opettaja olisi kuinka tietämätön, niin lapsi osaa avata suunsa. 

Missä minä trollaan? Asiallinen aloitus ja kysyin vielä asiallisesti miten tehdä. Eiköhän tässä trollaa ihan joku muu. 

Tässä nyt mistään välipalasta ollut kyse vaan kesken oppitunnin laskeneesta verensokerista ja sen korjaamisesta. Eron ymmärtää ne ketkä ymmärtää.

Nimen omaan suklaa toimii paremmin välipalana, jos muuta ei satu olemaan. Verensokerin nostatukseen se ei sovi, koska se nostaa sokerit liian hitaasti. Siripirit tai hedelmäkarkit tyyppiä Aakkoset toimivat nostatuksessa niin kuin pitää.

t DM1

Vierailija
105/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Mikä ongelma?

Tässä nyt mistään välipalasta ollut kyse vaan kesken oppitunnin laskeneesta verensokerista ja sen korjaami

No johan keksit. Sulla on ihan normaalisti hobis tai sit oot jo kuollut. 

Vierailija
106/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaa ei ole parasta hypoevästä. Siinä on niin paljon rasvaa että hiilarit imeytyvät hitaasti. Se myös sulaa ja sotkee lämpimällä. Hedelmät tai keksit toimivat paremmin.

Diabetesliitosta tai paikallisesta yhdistyksestä voi pyytää asiantuntijaa pitämään luennon koululle ja valistamaan nimenomaan koulun henkilökuntaa.

No kyllä suklaasta ensiavun saa. Toki itse pitäisin hunaja-annospussia mukana, on tehokas, nopea apu. Hedelmät isoja, kekseissä myös rasva estää sen hh:n imeytymisen, on vielä yleensä huonoja rasvoja. Että, jos se hunaja. 

Vierailija
107/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä sama provoilija kertoo satujaan, hänen mielikuvituskoulumaailmassaan sattuu ja tapahtuu. Tällä kertaa vika opettajassa, monestihan se on ollut kouluterveydenhoitajassa.

Vierailija
108/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin valituksen. Onko todistus viety koululle lapsen terveydellisestä tilasta?

Kouluissa on diabeetikoille välipala muttei tunnilla vaan välitunnilla, eikä se ole suklaata jota diabeetikot ei saa edes syödä. Vai onko aloittaja jo saanut kouluikäisestä kakkostyypikon.

Vierailija
109/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ketjun asiantuntija voi testata (itsellään tai lapsellaan) saattaen verensokerin tasolle 3.5 et kummalla nousee nopeammin, siistimmin ja huomaamattomammin 2 palaa fazerin sinistä vai omena ja banaani yhdessä. Kolmanteen testiin se ruisleipä. Ennen testiä vähintään viiden tunnin paasto ja liikkumattomuus jotta taustavaikutus pienin mahdollinen. Tehkää ja ihmetelkää ja ne ketkä keksii laskea verensokerinsa lainatuilla insuliineilla käykää alle neljän verensokereilla pyytämässä naapuritalosta se ruisleipä, ihan testimielellä. 

Vierailija
110/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Mikä ongelma?

Joo, tässä keskutelussa menevät nyt puurot ja vellit sekaisin ihmisten tietämättömyyden takia. Välipalan tuleekin olla ravitsemuksellisesti hyvä, ei mikään karkki tai suklaa, mutta ensiapuna matalaan verensokeriin suklaa jollekin voi olla toimiva vaihtoehto. Pääasia, että ottaa sokeripitoista syötävää tai juotavaa, kyllä diabeetikko itse tietää mikä tehoaa. Ja hätätilanteessa mikä tahansa sokeripitoinen.

Vierailija
111/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksikää nyt vähän uskottavampia tarinoita. Nämä tälläiset syövät koulun ja kotien luottamusta toisiinsa. Luonnevikainen ja lainvastaisesti toimiva opettaja ei kauaa opettaisi.

Vierailija
112/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että nykyajan lapset kadehtii jopa diabetestä sairastavan pientä välipalaa. Mistähän tuokin johtuu? Kukaan ei varmasti kuitenkaan haluaisi sitä diabetestä.

Diabetes kun ei näy ulospäin niin ei yleensä ymmärretä miten vakava sairaus on. Mä oon 27 v ja on diabetes,neuropatia ja sydänvaivojakin. Silti mun pitäisi jaksaa samalla tavalla kuin muiden kun olen niin "terveen näköinen". Lapset varsinkaan ei ymmärrä sairauksista mutta open pitäisi ymmärtää.

Saako kysyä miten sulle noin  oireena on tullut jo liitännäissairauksia? Onko ollut huono hoitotasapaino? Tsemppiä joka tapauksessa! 

Vierailija
113/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin valituksen. Onko todistus viety koululle lapsen terveydellisestä tilasta?

Kouluissa on diabeetikoille välipala muttei tunnilla vaan välitunnilla, eikä se ole suklaata jota diabeetikot ei saa edes syödä. Vai onko aloittaja jo saanut kouluikäisestä kakkostyypikon.

Miksei saa diabeetikko suklaata syödä? Diabeetikko, TD1, saa syödä ihan mitä tahansa. Ei ole ruoan suhteen mitään rajoituksia. Vanhaa tietoa sulla ilmeisesti vai puhutko kakkostyypistä? Ei kai heillekään mikään ruokalaji tai herkku kiellettyä ole. 

Vierailija
114/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä miten sulle noin  oireena on tullut jo liitännäissairauksia? Onko ollut huono hoitotasapaino? Tsemppiä joka tapauksessa! 

Olen sairastanut ihan pienestä pitäen. Tasapaino on heilahdellut. Ajoittain ollut huono. Lääkärit ei ota kantaa johtuuko sydänongelmat diabeteksesta.

Vierailija
115/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti siis kysyä miten noin nuorena tullut?

Vierailija
116/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on dm1 perheessä ja verensokeria ei nostella suklaalla tehokkaasti. Jokainen on toki yksilö ja niin myös hoitosuunnitelma. Mielestäni silti tuoremehu tai puhdas sokeri on parempi. Jos sokerin tasaisena pitämiseen tarvitaan suunniteltu välipala niin silloin pieni voileipä tai hedelmä ja lasi maitoa tai viili on suklaata parempi vaihtoehto. Mutta ei silloin kun ollaan menossa piipaa-autolla sairaalaan. Moni ei ehkä tiedä mutta lasissa maitoakin on useampi sokeripala. 

Vierailija
117/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut ihan pienestä pitäen. Tasapaino on heilahdellut. Ajoittain ollut huono. Lääkärit ei ota kantaa johtuuko sydänongelmat diabeteksesta.

Ok, harmi kuulla. Onneksi nykypäivän lapsilla jatkuva sensorointi lienee vähentää aikuisiän komplikaatioita. Sulla ei sensoria aina ole ollut? Saanko vielä kysyä millaisia sydänongelmia? 

Vierailija
118/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on dm1 perheessä ja verensokeria ei nostella suklaalla tehokkaasti. Jokainen on toki yksilö ja niin myös hoitosuunnitelma. Mielestäni silti tuoremehu tai puhdas sokeri on parempi. Jos sokerin tasaisena pitämiseen tarvitaan suunniteltu välipala niin silloin pieni voileipä tai hedelmä ja lasi maitoa tai viili on suklaata parempi vaihtoehto. Mutta ei silloin kun ollaan menossa piipaa-autolla sairaalaan. Moni ei ehkä tiedä mutta lasissa maitoakin on useampi sokeripala. 

Suunnitellun välipalan ja piipaa-autolla sairaalaan väliin mahtuu aika monta muuta vaihetta kuten aloituksen kuvailtu hiilihydraattitarve. 1dl maitoa sisältää 10 g hiilihydraatteja, pala sokeria sisältää 10-12 g hiilihydraatteja palakoosta riippuen. Lasia maitoa vastaa siis noin kahta sokeripalaa hiilihydraattimäärältään, se on oikea tapa ilmaista asia. 

Vierailija
119/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuotta sitten sai ainakin Espoossa hakea koulun keittiöstä jätskiä, mehua, hedelmää tms. jos oli diabetes. Koulu siis tarjosi nämä diabeetikoille. Paljon on ajat huonontuneet jos tämä tosi.

Vierailija
120/182 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on nyt siitä mitä lapsella on aina mukana repussa hypojen varalta. Hypo ei välttämättä tule välitunnin akkana, se voi iskeä varoittamatta kesken matikankokeen! 

Silloin mehu, suklaapala, siripiri tms nopea hiilari on välttämätön. Kyse on minuuteista