Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikein, ettei lääkäri suostu kirjoittamaan reseptiä kolesterolilääkkeisiin, vaikka kolesteroli on yli 7?

Vierailija
10.04.2024 |

Ja lähisuvussakin sydänsairauksia. 

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaa ruokavaliosi

Vierailija
22/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveen aggressiivista porukkaa täällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap olet noin huolissasi terveydestäsi, niin mitä olet itse tehnyt sen eteen tähän mennessä?

Vierailija
24/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaa ruokavaliosi

Pyydettiin korjaamaan jo vuosi sitten kun kolesteroli oli vähän yli 5. Eikä ole näköjään auttanut. 

Ap

Vierailija
25/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaa ruokavaliosi

Pyydettiin korjaamaan jo vuosi sitten kun kolesteroli oli vähän yli 5. Eikä ole näköjään auttanut. 

Ap

Mitä korjausliikkeitä teit? 

Vierailija
26/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaa ruokavaliosi

Ap

Mitä korjausliikkeitä teit? 

Vähensin niitä rasvoja mitä pyydettiin ja lopetin punaisen lihan syömisen ja paljon kasviksia lisännyt  ja olen tutkinut mikä ruokvalio on hyväksi. Avokadot ja kaikki käytössä. Ei ole hirveästi laihdutettavaakaan. 

Vierailija
27/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu ldl ja hdl lukemista. Hyvää paljon, huonoa vähän. 

Johan se on tässä sanottu, että huonoa oli aivan liikaa. 

Vierailija
28/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu ldl ja hdl lukemista. Hyvää paljon, huonoa vähän. 

Johan se on tässä sanottu, että huonoa oli aivan liikaa. 

Tuo nyt ei kerro yhtään mitään! 🤦🏻

Vierailija
29/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyllium ja täysjyväkaura alentavat kolesterolia luonnollisesti ja ilman haittavaikutuksia.

Vierailija
30/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävisin hakemassa toisen mielipiteen toiselta lääkäriltä koska kerrot että kolesterolisi on ollut pitkään korkea (5-7) ja vain noussut edellisistä arvoista. Antoiko lääkäri mitään syytä sille miksei suosittele lääkitystä, kuten jokin toinen tuohon reagoiva lääkityksesi? Lääkäritkin ovat vain ihmisiä, joten on mahdollista että ko. lääkärillä on jokin henkilökohtainen periaate miksei halua määrätä näitä lääkkeitä. Itse ottaisin noin korkeaet lukemat kuitenkin vakavasti sillä suomalaiset ovat geenipooliltaan taipuvaisia hyvin korkeaan kolesteroliin ja joka viides suomalainen kuoleekin sepelvaltimotautiin.

Statiineilla on kummallisen huono maine jos ottaa huomioon hyödyt ja haitat. Osa ihmisistä saa lieviä sivuoireita lääkityksestä mutta todella harvalla nämä oireet ovat hankalia, vakavia tai elämänlaatua merkittävästi heikentäviä.

Ihminen pystyy keskimäärin alentamaan kokonaiskolesteroliansa 1-2 astetta elämäntapamuutoksilla, mutta mikäli kolesteroli on kovin korkea, eivät nuo parin pykälän tiputukset riitä vaan lisäksi täytyy ottaa jonkinlainen lääkitys tai hoito. Monet statiinipelkoiset uskaltavat kuitenkin syödä kasvisstatiineja joita on mm. Benecol-tuotteissa. Suosittelen ensisijaisesti ottamaan nämä käyttöön ellei sinulla ole terveydellistä syytä välttää vastaavia tuotteita (oletan että lääkäri olisi tästä maininnut).

Itse aloitin kolesterolilääkityksen jo sen noustessa hieman suositusten ylle, enkä ole henkilökohtaisesti kokenut siitä muuta vaivaa kuin että on ikävä muistaa päivittäinen lääkitys. Kolesterolini on nyt normaalitasolla ja voin ainakin olla rauhallinen sen suhteen että verisuoneni eivät tukkeudu.

Vierailija
31/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi ruokavalion korjaus? Itse parannuin ei-alkoholiperäisestä rasvamaksasta (NAFLD) laihduttamalla ja korjaamalla ruokavalioni. Uhkana on NAFLD:ssa maksatulehdus ja maksan arpeutuminen, joten valitsin terveet elämäntavat. Radiologin sanoin: hieno, rasvaton maksa!

Vierailija
32/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oudolta. Sinuna kävisin hankkimassa toisen mielipiteen kardiologilta.

Mulle kardiologi sanoi ettei kannata aloittaa lääkitystä. Suositteli laihdutusta yms. Olin sydänoperaatiossa ja asia tuli puheeksi. Kunnanlääkäri taas tuputtaa lääkitystä. 

Kardiologeilla on viimeisin tutkimustieto käytössään, mm. se, ettei korkeahko kolesteroli ole naiselle haitallista, vaan ikäänkuin kuuluu asiaan ikääntyessä. Mikäli lähisuvussa ei ole alle 40-vuotiailla sydäntapahtumia, ei ole syytä huoleen. 

Vierailija
33/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävisin hakemassa toisen mielipiteen toiselta lääkäriltä koska kerrot että kolesterolisi on ollut pitkään korkea (5-7) ja vain noussut edellisistä arvoista. Antoiko lääkäri mitään syytä sille miksei suosittele lääkitystä, kuten jokin toinen tuohon reagoiva lääkityksesi? Lääkäritkin ovat vain ihmisiä, joten on mahdollista että ko. lääkärillä on jokin henkilökohtainen periaate miksei halua määrätä näitä lääkkeitä. Itse ottaisin noin korkeaet lukemat kuitenkin vakavasti sillä suomalaiset ovat geenipooliltaan taipuvaisia hyvin korkeaan kolesteroliin ja joka viides suomalainen kuoleekin sepelvaltimotautiin.

Statiineilla on kummallisen huono maine jos ottaa huomioon hyödyt ja haitat. Osa ihmisistä saa lieviä sivuoireita lääkityksestä mutta todella harvalla nämä oireet ovat hankalia, vakavia tai elämänlaatua merkittävästi heikentäviä.

Ihminen pystyy keskimäärin alentamaan kokonaiskolesteroliansa 1-2 aste

🙄

Vierailija
34/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psyllium ja täysjyväkaura alentavat kolesterolia luonnollisesti ja ilman haittavaikutuksia.

Miksi tätäkin on alapeukutettu? Hyvä ja terveellinen keino ei näköjään kelpaa, kun vaatisi itseltä vähäistä vaivaa... 

Vierailija
35/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen pystyy keskimäärin alentamaan kokonaiskolesteroliansa 1-2 aste

Ikääntyessä kolesteroli nousee ja se on täysin luonnollista ja tarkoituksenmukaista, niin sen kuuluukin tehdä. Kolesterolilla on erittäin tärkeä tehtävä aivojen toiminnan kannalta eikä sitä pidä keinotekoisesti pitää liian matalana.

Viitearvot eivät ole mitään kiveen hakattuja ihannearvoja vaan tietyllä satunnaisotannolla otettujen ihmisten yleisimmät arvot, joista on sitten vedetty melkoisen suoraviivaisia johtopäätöksiä eli nämä viitearvot.

Vierailija
36/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on paljon hyvää kolesterolia, ei kaikki ole sitä pahaa, mitä tarvitsee alentaa.

Mieheni kokonaiskolesteroli on 6.8, josta huono 4.3. Sai lääkkeet. Ei se hyväkään voi mahdottomia olla. 

Vierailija
37/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kolesteroli noin 6 siinä vaiheessa, kun sain sydänkohtauksen ja tehtiin pallolaajennus. Senjälkeen sain kolesterolilääkityksen ja lukema oli lyhyessä ajassa senjälkeen 3.  Suunnilleen tuossa on pysynyt viimeiset 19 vuotta. Sukurasite niin kova, ettei ilman lääkitystä pysy kurissa.

Onko rr tauti. 

Vierailija
38/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 7.5 mutta lääkkeet ei sopineet.

Onneksi sillä uudessa tutkimuksessa nyt 10kk myöhemin 6.1!? Ei aavistustakaan miten pudonnut mutta tämä lukema kelpaa!

Siis oletko ollut jollain ruokavaliolla vai ihanko vain itekseen on pudonnut?

Syömme kyllä yhä enemmän kasvisruokia ja oliiviöljyä mutta jo useamman vuoden. Tuntuu ettei kuluneen vuoden aikana ole ollut muutosta. Tomaatteja ehkä enemmän kuin yleensä kun niitä saa omasta pihasta.

Suurin muutos elämässä on ollut 4-5kk kuluneen vuoden aikana lämpimässä. Tuo toki pudottaa stressiä 100%. 

Vierailija
39/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla juuri todettiin kolesteroli yli 7. Odotan puhelua lääkäriltä ensi viikolla. Muutin heti ruokavaliotani. Tutkiskelen netistä ja pakkauksista tietoa ja parempia vaihtoehtoja. Liikuntaa aion lisätä. Toivon että tämä auttaa eikä tarvitsisi aloittaa lääkitystä. Saa nähdä mitä lekuri sanoo. 

Vierailija
40/95 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiselta ei saa mitään. Käytännössä yleensä vain yksityinen diagnoosin jälkeen kirjoittaa reseptin, jota julkinen saattaa uusia. Se maksaa. Ehkä lääkkeen haittapuolet myös huomioitava. Ja missä vaiheessa kolestroli on sitten haitallinen (osa kolestrolia kai tarvitaan elimistön toimintaan), mikä on liikaa, mistä sitä tulee. Onko suvussa sitä ollut, vai onko ruoassa joku ainesosa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi