Onko oikein, ettei lääkäri suostu kirjoittamaan reseptiä kolesterolilääkkeisiin, vaikka kolesteroli on yli 7?
Kommentit (95)
Kuulostaa oudolta. Sinuna kävisin hankkimassa toisen mielipiteen kardiologilta.
Itse kokeilisin ensin ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
No todellakin on oikein!!
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on paljon hyvää kolesterolia, ei kaikki ole sitä pahaa, mitä tarvitsee alentaa.
Suurin osa oli sitä huonoa.
Mulla oli 7.5 mutta lääkkeet ei sopineet.
Onneksi sillä uudessa tutkimuksessa nyt 10kk myöhemin 6.1!? Ei aavistustakaan miten pudonnut mutta tämä lukema kelpaa!
Kokonaiskolesteroli ei kerro juuri mitään. Eli mitkä ne muut arvot ovat? Miten kauan olet itse yrittänyt laskea kolesterolia? Mitä olet konkreettisesti tehnyt sen eteen?
Sinulla tuntuu olevan harvinaisen fiksu lääkäri, kun katsoo ja arvioi muutakin kuin yhtä vaivaista lukua.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sillä uudessa tutkimuksessa nyt 10kk myöhemin 6.1!? Ei aavistustakaan miten pudonnut mutta tämä lukema kelpaa!
Siis oletko ollut jollain ruokavaliolla vai ihanko vain itekseen on pudonnut?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta. Sinuna kävisin hankkimassa toisen mielipiteen kardiologilta.
Mulle kardiologi sanoi ettei kannata aloittaa lääkitystä. Suositteli laihdutusta yms. Olin sydänoperaatiossa ja asia tuli puheeksi. Kunnanlääkäri taas tuputtaa lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oletko ollut jollain ruokavaliolla vai ihanko vain itekseen on pudonnut?
Mulla putosi 1.6 yksikköä kahdessa kuukaudessa kun kilpirauhasarvoni paranivat. En ole siis tuo aiempi vastaaja vaan eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todellakin on oikein!!
Miksi?
Koska ei tuo ole edes paha arvo. Norjassa 7 on vielä viiterajoissa. Monissa muissakin maissa on korkeammat raja-arvot kuin Suomessa. Sitä paitsi tärkeintä verisuoniterveyden kannalta on triglyjen ja hdl:n suhde, ja siihen se lääkitys ei juuri mitenkään auta.
Ap jättää kaiken oleellisen mainitsematta, mutta se kaikki pitää kuitenkin ottaa huomioon ennen kuin pitää lääkettä aletaan kirjoittamaan. Ja se on lääkärin tehtävä, hän osaa työnsä paremmin kuin ap
HDL/LDL suhteella on merkitystä, ei pelkällä kokonaislukemalla. Jos LDL eikä triglyseridit ole merkittävästi koholla, on lääkityshaitat isompi paha. Kerroppa mitä lukemia oli yksittäiset rasva-arvot? Onko sinulla muita sairauksia tai lääkityksiä, jotka voivat vaikuttaa päätökseen?
Etkö pysty minkäänlaisiin elintapamuutoksiin? Ylipainoon, etenkin vyötärölihavuuteen ja metaboliseen oireyhtymään liittyy paljon pitkän aikavälin terveysriskejä. Lääkäreitä kannattaa kyllä kuunnella, eikä aina olla pillerien perään.
Se riippuu ldl ja hdl lukemista. Hyvää paljon, huonoa vähän.
Minulla oli kolesteroli noin 6 siinä vaiheessa, kun sain sydänkohtauksen ja tehtiin pallolaajennus. Senjälkeen sain kolesterolilääkityksen ja lukema oli lyhyessä ajassa senjälkeen 3. Suunnilleen tuossa on pysynyt viimeiset 19 vuotta. Sukurasite niin kova, ettei ilman lääkitystä pysy kurissa.
Ilmeisesti itselläsi ei kuitenkaan ole sydänsairauksia. Ei siis tarvetta tuolla arvolla aloittaa lääkitystäkään. Nyt vaan alat itse muuttaa elintapojasi ja ruokailuasi, niin se tippuu kuin itsestään. Mikään pilleri ei ole tie onneen. En tajua miten jotkut jaksaa olla niin lääkkeiden perään, ja lääkäri on hyvä lääkäri sitten kun se määrää paljon lääkkeitä...
Eli haluat pillerit niin ei tarvi lopettaa ahmimista?
Jos lähisuvussa on sydän- ja verisuonisairauksia huonojen elintapojen seurauksena, se ei tarkoita välttämättä geneettistä sukurasitetta
Aika lähellä viitearvoja kokonaiskolesteroli, en tuolla lukemalla lääkitystä haluaisi vaikka ldl ja trigly olisi kehnot. Elintavat ensin hoi
Ensin on kokeiltava aina elintapamuutoksia ja vasta sitten aloitetaan lääkkeet, jos niihin on oikeasti tarvetta. Ja viitearvojen yli menevät luvut eivät aina tarkoita sitä, että se olisi tarve aloittaa. Kokonaisuus ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Itse kokeilisin ensin ruokavaliota.
Lisäksi antioksidanteilla voi estää kolesterolin hapettumisen kiinni suoniin.Esim. seleeni+E-vitamiiniyhdistelmä toimii eläinkokeissa mahtavasti.
Jos sinulla on paljon hyvää kolesterolia, ei kaikki ole sitä pahaa, mitä tarvitsee alentaa.