65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta
"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella"
Kommentit (2622)
Tässä avauksen ajattelussa pohjustetaan sitä välttämättömyyttä, että ne joilla on varaa joutuvat käytännössä itse maksamaan vanhuuden hoivansa. Mitenkään muuten tuo yhtälö ei tule toimimaan.
Mielikuvissa varakas on jossain hienostohoitolassa ja saa iltakonjakit ja fileet ja hoitajaa riittää seuraneidiksi. Totuus on että tässä menee asunnonhinta parissa kolmessa vuodessa. Eli koskee ehkä jotain wahlrooseja ja herlinejä.
Tavallinen varakas eli ihminen jolle on kertynyt oma asunto, ehkä sijoitusasunto tai 2-3 sadantuhannen osakesalkku ja kesämökki ei tuollaisiin maksuihin pysty, vaan makaa samassa "kunnallisessa" hoidossa märissä vaipoissa kuin varattominkin. Ero on että tuo omaisuus sulaa ehkä noin 10 vuodessa.
Eteenkatsova laittaa omaisuudet omaan elämän laatuun terveenä ollessaan ja lapsilleen ylimääräisen mahdollisimman nopeasti. Kun hoivan aika koittaa (ja sehän tulee lähes jokaiselle) kannattaa olla varaton (ellei ole herlinwahlroos)
Laittakaa tämä korvan taakse 55+ ikäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo eläkeläisten kadehditut rahat jää seuraavalle sukupolvelle ellei hoitokoti vie niitä. Luultavasti niin käy. Valtio ei pysty maksamaan sitä laskua enää.
Ne rahat eivät ole siellä, missä työ ja lapset tehdään. Se on ongelma. Ihan valtion taloudessa asti.
Ihmiset eivät ihan oikeasti ymmärrä, miten vähällä parikymppiset joutuvat tulemaan toimeen. Eläkeläiset kriiseilevät jostain 2000 euron pikkueläkkeestä, vaikka keskiverto aikuisella menee 30 vuotta saada sama raha työtä tekemällä.
Siitä rahasta pitäisi elättää lapset, maksaa asuminen, kaikki.
Ihmekös tuo, että syntyvyys laskee ja lapsenteko viivästyy. Nuoret tekevät parhaansa yltääkseen edes maankuulun Pienituloisen Eläkeläisen ansiotasolle, ennen kuin alkavat harkita perheen perustamista.
Jos sulla on pienipalkkainen puoliso niin saat 595 netto kuukaudessa työmarkkinatukea ja 200 lapsilisää, et muuta.
Kohta saa irtisanoa vakituisia helposti ja näette ne isot tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60% eläkeläisistä saa alle 2000 euroa kk bruttona eläkettä.
Noi luvut oli tänään jossain.
Oliko jopa 25% saa sen jotain 1250-1300 kk miinus verot.
Naisten tulot nousevat yli 2000 euron rajapyykin vasta 26-vuotiaina. Äitiys leikkaa tuloista kolmanneksen. Jos pitää odottaa siihen asti että äitiysajan korvaukset olisivat yli 2000 euroa, äidiksi tultaisiin vasta 40-vuotiaana.
Häh, virastoissa, saa 2200 - 2400 brutto eikä se tosta nouse.
Tuossa puhutaan keskivertonaisesta.
Se tarkoittaa, että puolet 26-vuotiaista naisista ei tienaa edes sitä mitä keskivertoeläkeläinen, puolet tienaa enemmän kuin keskivertoeläkeläinen.
Jos palkkasi ei nouse koskaan yli 2400 euron, niin tiedät kumpaan puolikkaaseen kuulut :(
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Vierailija kirjoitti:
Buumerit ovat ikänsä ahkeroineet, luterilainen työmoraali oli voimissaan, toisin kuin nykynuorisolla ja keski-ikäisillä.
Me työmuurahaisboomerit laitetaan tilit sileäksi eikä anneta niitä sosialisoitavaksi mm. hoitomaksuina.
kirjoitti: Minä sain työttömänä- panttasin osakkeita.
Viera kirjoitti:
Olisihan se aika erikoista, jos kolmekymppisenä olisi
Nykyään ei saa edes asuntolainaa
.
Kyllä saa jos on säästöjä.tai takauksia.
Sepä hyvä. Tietysti perustat firman ja myyt heille palveluja, niin saat sinäkin siitä oman osuutesi. Ei tarvitse tyhjästä valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Hallitus leikkaa ja syntyvyys vähenee entisestään.
Kohta saa irtisanoa ala-asteen opettajia.
Toivotaan, että heillä ei ole sitä kesämökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki poistuu.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin esim sihteerikurssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi puhutaankin eläkekusetuksesta. Suuret ikäluokat veti liiveihinsä lastensakin rahat ja syövät koko ajan pöydässämme. Ihmiskunnan historian etuoikeutetuin ikäluokka.
Kyllähän se joskus panee miettimään, kun opiskelijana vuosikaudet opintojen ohessa tein hanttihommia elättääkseni itseäni, miten samalla boomer-vanhemmat tienaavat vuodessa yhteensä reippaasti yli sata tonnia. Opinnot siinä viivästyivät ja palkka oli surkea. Toki olen ylpeä siitä, että itsenäisesti olen pärjännyt, ei siinä, mutta kun kerran on varakkaita vanhempia niin ihmetyttää, mikseivät koskaan tarjoutuneet keventämään taakkaani? Jos olisin voinut vaikka opiskella kokoaikaisesti, olisin valmistunut nopeammin ja päässyt itse tienaamaan enemmän. Mutta ehei, pari kertaa kun arasti pyysin vähän apua, sain "luvan" lainaan, lainaan omilta vanhemmilta. Jotenkin vähän surullista. Ei sentään vielä kork
No mun boo mer vanhemmat ei ikinä tienannut 100 000.
Ja oli sellainen 90 luvun lama välissä. Kaikki meni, kämppää myöten.
Iskän oli etenkin vaikea löytää säännöllisiä töitä. Faija eläke jotain 1300 ja mutsin 1400
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi puhutaankin eläkekusetuksesta. Suuret ikäluokat veti liiveihinsä lastensakin rahat ja syövät koko ajan pöydässämme. Ihmiskunnan historian etuoikeutetuin ikäluokka.
Kyllähän se joskus panee miettimään, kun opiskelijana vuosikaudet opintojen ohessa tein hanttihommia elättääkseni itseäni, miten samalla boomer-vanhemmat tienaavat vuodessa yhteensä reippaasti yli sata tonnia. Opinnot siinä viivästyivät ja palkka oli surkea. Toki olen ylpeä siitä, että itsenäisesti olen pärjännyt, ei siinä, mutta kun kerran on varakkaita vanhempia niin ihmetyttää, mikseivät koskaan tarjoutuneet keventämään taakkaani? Jos olisin voinut vaikka opiskella kokoaikaisesti, olisin valmistunut nopeammin ja päässyt itse tienaamaan enemmän. Mutta ehei, pari kertaa kun arasti pyysin vähän apua, sain "luvan" lainaan, lainaan omilta vanhemmilta. Jotenkin vähän surullista. Ei sentään vielä kork
Mä melkein valmistuin vuosituhannen vaihtessa ja alani alkupalkka oli sama kuin äitini palkka kaikkine ikälisineen peruskoulun opena.... Kyllä ehdin ohittaa äitini omaisuudessa ennen kuolemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lapsia mutta voisin kyllä tulla teille syömään jos teet jotain hyvää pöperöä, ei tarvitse olla sisäfilettä, ulkofilekin kelpaa.
Niinhän käytkin , koko ajan ja jo ennen kuin synnyin jättämällä eläke-elostelusi minunkin maksettavakseni.
Katkeruus huipussaan, toivottavasti saat tyydytystä tästä haukkumisestasi, mua se ei hetkauta vaan nautin ruhtinaallisesta 1200e netto eläkkeestäni hyvillä mielin :)
Syntyvyys vähenee ja opettajat pääsee kohta opiskelemaan uutta ammattia 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lapsia mutta voisin kyllä tulla teille syömään jos teet jotain hyvää pöperöä, ei tarvitse olla sisäfilettä, ulkofilekin kelpaa.
Niinhän käytkin , koko ajan ja jo ennen kuin synnyin jättämällä eläke-elostelusi minunkin maksettavakseni.
Katkeruus huipussaan, toivottavasti saat tyydytystä tästä haukkumisestasi, mua se ei hetkauta vaan nautin ruhtinaallisesta 1200e netto eläkkeestäni hyvillä mielin :)
Nauti. Muista, että eläkeläisten palvelut on maksullisia.
Kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se aika erikoista, jos kolmekymppisenä olisi asuntolainat maksettuna ja vieläpä rutkasti sijoituksia. Niin ja lapsetkin jo aikuisia ja omillaan.
Nykyään ei saa edes asuntolainaa.
Riippuu ihan tuloista ja lainasumman määrästä. Sinkulle vaikeampaa, jos on vain keskituloinen ja haluaa kalliin asunnon, mutta keskituloiselta pariskunnalta jo onnistuu, jos kelpaa edullisempikin asunto.
Asuntolainaa ei saa 2400 bruttotuloilla ilman säästöjä eikä osa-aikatöillä, eikä palkkatukitöillä eikä työkokeiluilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla eikä sijaisuuksilla eikä kursseilla eikä nolla-sopimuksilla.
Ei kai pankit niin tyhmiä ole että antavat lainaa jos ei kykene yhtään säästämään.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa varakkaimmilta hyvätuloisilta eläkeläisiltä rahat ja nirri pois. Nehän matkusteleekin ulkomailla, jopa asuvat talvet. Ja sopeutumiseläke veks.
Velliperseistä ei ole edes siihen.
Mene töihin
Lähdin 15- vuotiaana kaupunkiin töihin. Toisen tytön kanssa asuttiin omakotitalon yläkerran hellahuoneessa. Kalustetussa. 2 hetekaa, 2 tuolia, kiikkerä pöytä . Astiat oli yhteisiä mitä kulunutra kumpikin oli kotoaan saanut. Rautakamina keittämiseen ja lämmitykseen, vessa ulkona, vesi kaivosta. Vain alakerrassa oli vessa ja vesijohto talon omalia väellä.
20 - vuotiaana pystyin vuokraamaan kaksion toisen huoneen. Sain osto - ja myyntiliikkestä ostettua jo käytetyn laverin, tuolin ja pöydän. Vaatteita ei paljon pystynyt ostamaan, onneksi töissä oli työtakki. Tanssilipun hintaa piti miettiä onko vara mennä lavalle tai talvella "seurantalolle" . Iltakouluun meni omat maksunsa.
Niinpä ehdin jo vanhanpiian ikään, 25, ennenkuin oli varaa vähän ruveta näyttämään muulta kuin kumisaapaskarjakolle. Toisen vastaavan hepun kohtasin ja niin lyötiin ne osto -ja myyntiliikkeestä ostetut kamat yhteen. Sulho vaati että telkkari pitää olla. Vuokrattiin omakotitalon yläkerran kaksio. Olimme avoliiton etupartioita
Olen 1946 syntynyt boomeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman suurin ongelma on edelleen liikakansoitus, mitä erinomaista näette tässä eurooppalaisessa (kyllä se syntyvyys laskee kaikissa rikkaissa maissa) rodussa, jonka pitäisi nyt täyttää maa?
Nämä eläkeläiset tekivät karhunpalveluksen kun kaikki kävivät töissä ja saatiin aikaan hyvinvointiyhteiskunta, jonka kuvitellaan nyt jatkuvan iän kaiken vain odottamalla suu auki, että rahaa jostain tipahtaa tilille.
Miettivätkö koskaan, kuka maksaa näiden nykyisten nuorten eläkkeet, jos ei itse käydä töissä lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se aika erikoista, jos kolmekymppisenä olisi asuntolainat maksettuna ja vieläpä rutkasti sijoituksia. Niin ja lapsetkin jo aikuisia ja omillaan.
Nykyään ei saa edes asuntolainaa.
Riippuu ihan tuloista ja lainasumman määrästä. Sinkulle vaikeampaa, jos on vain keskituloinen ja haluaa kalliin asunnon, mutta keskituloiselta pariskunnalta jo onnistuu, jos kelpaa edullisempikin asunto.
Asuntolainaa ei saa 2400 bruttotuloilla ilman säästöjä eikä osa-aikatöillä, eikä palkkatukitöillä eikä työkokeiluilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla eikä sijaisuuksill
Ei, asuntokauppa on pysähtynyt.
Ottakaa varakkaimmilta hyvätuloisilta eläkeläisiltä rahat ja nirri pois. Nehän matkusteleekin ulkomailla, jopa asuvat talvet. Ja sopeutumiseläke veks.