65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta
"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella"
Kommentit (2622)
Permanentti maksaa 80 - 160 euroa.
Sillä saa jo hienon uuden takin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli aikaisemmin keskustelua, siitä kuinka ennen oli halpaa rakentaa itselleen omakotitalo. Kyllä se sitä on nykyäänkin kunhan jaksaa nähdä vaivaa. Maata saa ostettua halvalla vähän syrjäisemmältä paikalta. Puutavaraa saa ostettua suoraan sahalta kakkoslaatuna melkein ilmaiseksi ja voihan sen aina itse sahuuttaa tontilta kaadetuista puista. Samalta sahalta kannattaa myös kysyä sahajauhoa eristeeksi, sattavat jopa antaa ilmaiseksikin. Kattopeltejäkin saa purkukohteista edullisesti.
Ei tule oma tupa kalliiksi kun vain tyytyy alussa vähään ja sisua rakentamiseen riittää. Kuunnelkaapa vain nuoret tätä viisaamman neuvoa!
Nykyään pitää olla ammattilainen, että selviää rakentamisen paperinpyörityksestä.
Ei riitä, että piirtää piirustukset tupakkiaskin kanteen, hakee pihaan taapelin lautaa ja kutsuu kaverit koolle.
Riittäisikin 😅
Vierailija kirjoitti:
Permanentti maksaa 80 - 160 euroa.
Sillä saa jo hienon uuden takin.
Sama kun ottaa kestovärin tai raidat. Sillä rahalla saa vaatekaupasta vaikka ja mitä.
Työkäverilla oli rikkinäinen talvitakki, mutta laittoi 100 euroa parturissa kestoväriin joka toinen kuukausi.
Vierailia kirjo
Mä tunnen useita hyvätuloisia eläkeläisiä. Toki rikkain näistä tukee huikeilla summilla erilaisia hoiva- ja taksipalveluita. Joten hyvin kiertoon menee rahat.
Taksi.
Kela taksit menevät verorahoista, eläkeläinen maksaa pienen osan.
Kela pitää taksit pystyssä.
Kela-taksia käyttävät muutkin kuin eläkeläiset.
Eläkeläiset käyttävät eniten kelataksia.
Nuoremmat ei sairasta niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli aikaisemmin keskustelua, siitä kuinka ennen oli halpaa rakentaa itselleen omakotitalo. Kyllä se sitä on nykyäänkin kunhan jaksaa nähdä vaivaa. Maata saa ostettua halvalla vähän syrjäisemmältä paikalta. Puutavaraa saa ostettua suoraan sahalta kakkoslaatuna melkein ilmaiseksi ja voihan sen aina itse sahuuttaa tontilta kaadetuista puista. Samalta sahalta kannattaa myös kysyä sahajauhoa eristeeksi, sattavat jopa antaa ilmaiseksikin. Kattopeltejäkin saa purkukohteista edullisesti.
Ei tule oma tupa kalliiksi kun vain tyytyy alussa vähään ja sisua rakentamiseen riittää. Kuunnelkaapa vain nuoret tätä viisaamman neuvoa!
Nykyään pitää olla ammattilainen, että selviää rakentamisen paperinpyörityksestä.
Ei riitä, että piirtää piirustukset tupakkiaskin kanteen, hakee pihaan taapelin lautaa ja kutsuu kaverit koolle.
Riittäisikin 😅
Ja jos ei ole lupia haettu ja maksettu niin vakuutus ei korvaa, jos jotain tulee.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt kyllä, miksi ei saa 2 sivun cv:llä töitä ja sitä varten aion tilata lääkärin ja tällä kertaa sanon, että olen masentunut ja jään saikulle.
Ottakoon sijaiset muualta välillä.
Liian pitkä cv, hr ei jaksa lukea sivua pidempää. Tiivistä, älä luettele joka pätkää erikseen. Kerro, mitä olet tehnyt, mutta ilman niitä nämä ja nämä kuukaudet olin töissä tässä ja tässä firmassa litanniaa.
Rikkinäinen talvitakki ja parturissa kestoväriin 100 euroa joka toinen kuukausi.
Just tätä suomalaisten rahankäyttöä ja sitten valitetaan, että palkka ei riitä.
Ja osa vetää tupakkaa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt kyllä, miksi ei saa 2 sivun cv:llä töitä ja sitä varten aion tilata lääkärin ja tällä kertaa sanon, että olen masentunut ja jään saikulle.
Liian pitkä cv, hr ei jaksa lukea sivua pidempää. Tiivistä, älä luettele joka pätkää erikseen. Kerro, mitä olet tehnyt, mutta ilman niitä nämä ja nämä kuukaudet olin töissä tässä ja tässä firmassa litanniaa.
Työkkäri sanoi, että kaikki pitää laittaa. Muuten ihmetellään tyhjiä kotona olo vuosia.
Tupakkaan 200 kuukaudessa. Sillä saa jo vaikka mitä vaatteita kaupasta.
Osa maksaa myös työlounaan 200 kuukaudessa.
Ja sitten sanotaan jopa työttömälle: ei mulla olisi rahaa tollasiin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien itse toimeentulleet työnsankarit jäivät eläkkeelle jo keskimäärin 59 vuotiaina nuorempien maksaessa viulut ja painaessa 70 vuotiaiksi saakka töitä. Heidän jäädessä eläkkeelle ei heitä työpaikoilla edes juuri korvattu. Mikä tässä yhtälössä ei käy yhteen suurten ikäluokkien sankarieepoksen kanssa?
Suuret ikäluokat ovat päässeet helpolla. Ei ne ole koskaan mitään köyhyyttä nähneetkään. Elävät nyt loisena meidän kustannuksella. Eikä ne ole maata rakentaneet. Hyvinvoinnin tekivät heidän vanhempansa..
Aha, olin ilm tosi rikkaan perheen lapsi. Asuimme huoneen ja keittiön asunnossa ja meitä oli 6. Sitten isäsai rintamamiestontin ja rakensi äidin kanssa taloa. Monttukin kaivettiin ihan lapiolla( oli varmaan kullattu). Muutettiin keskeneräiseen taloon. Kunnon tietäkään sinne tontille ei ollut, mutta ei se haitannut, kun eka auto tuli kylälle vuonna 63.
Meillä oli yksi miesten polkupyörä, jolla tangon välistä opeteltiin ajamaan. Sillä pyörällä isä ajoi vuorotyöhön 10 km päähän tehtaalle. Yhdet sukset myös oli, mutta lenkkisukset ja sauvoina oli ralennukselta jääneet kattolistan pätkät, jotka upposivat hankeen.
Onneksi äiti osasi kasvattaa ruokaa, ettäihan nälkää ei nähty. Ei äiti voinut mennä töihin, kun ei neljälle lapselle saanut mistään hoitopaikkaa, eikä äidin mahd palkka olisi siihen riittänytkään.
Itse pärjäsin koulussa ja sain pyrkiä oppikouluun, kun itse kustantaisin ainakin osan koulusta. 12 vuotiaasta olin kaikki lomat lapsen piikana, sitten kioskimyyjän sitten kaupassa ym. Selvisin aika hyvin, kun sain köyhänä vapaaoppilaspaikan, mutta muut kulut olivat ihan tarpeeksi.
Sieltä kuopasta nousin opiskellen ja kaiken aikaa jotain työtä tehden ja tapasin yhtä köyhän miehen. Säästäen keskisuurista palkoista olemme nyt pienistä eläkkeistä huolimatta kohtuullisesti toimeen tulevevia.
Nyt joku kysyy, miksi meillä on pienet eläkkeet, niin lukekaa muita kommentteja niin seki selviää.
Teille nykyruikuttajille toivon saman rikkaan elintason kuin itselläni oli 50-60 luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien itse toimeentulleet työnsankarit jäivät eläkkeelle jo keskimäärin 59 vuotiaina nuorempien maksaessa viulut ja painaessa 70 vuotiaiksi saakka töitä. Heidän jäädessä eläkkeelle ei heitä työpaikoilla edes juuri korvattu. Mikä tässä yhtälössä ei käy yhteen suurten ikäluokkien sankarieepoksen kanssa?
Suuret ikäluokat ovat päässeet helpolla. Ei ne ole koskaan mitään köyhyyttä nähneetkään. Elävät nyt loisena meidän kustannuksella. Eikä ne ole maata rakentaneet. Hyvinvoinnin tekivät heidän vanhempansa..
Aha, olin ilm tosi rikkaan perheen lapsi. Asuimme huoneen ja keittiön asunnossa ja meitä oli 6. Sitten isäsai rintamamiestontin ja rakensi äidin kanssa taloa. Monttukin kaivettiin ihan lapiolla( oli varmaan kullattu). Muutettiin keskeneräiseen taloon. Kunnon tietäkään sinne
Olipa hyvä kirjoitus, noin se juuri oli. Mutta ei näistä asioista nykyisin tiedetä. Onneksi kirjoitit tuon. Nimim 67-v.
Keskeistä on että suuret ikäluokat maksoivat palkoistaan ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja koko työuransa ajan. He maksoivat aiempien sukupolvien pienet eläkkeet, ne sukupolvet olivat myös määrällisesti pienempiä.
Vuosikymmeniä tiedettiin että nuorempien ikäpolvien niskaan kaatuu valtava maksutaakka kun suuret ikäluokat eläköityvät. Asialle ei tehty mitään koska he ovat olleet valtava äänestäjäryhmä ja ajaneet omaa etuaan.
He olisivat voineet maksaa suurempien eläkemaksujen muodossa omia tulevia isoja eläkkeitään. Näin ei tehty ja nyt nuoremmat maksavat sekä heidän isot eläkkeensä että hoivakulunsa. Siksi nyt ollaan tässä suossa. Ja siksi heidät pitää laittaa maksamaan viimeistään nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri sanoi, että kaikki pitää laittaa. Muuten ihmetellään tyhjiä kotona olo vuosia.
Jos se ei tuota tulosta, niin kannattaisiko kokeilla jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha, olin ilm tosi rikkaan perheen lapsi. Asuimme huoneen ja keittiön asunnossa ja meitä oli 6. Sitten isäsai rintamamiestontin ja rakensi äidin kanssa taloa. Monttukin kaivettiin ihan lapiolla( oli varmaan kullattu). Muutetti
Ja 20- vuotiaana muutettiin kotoa pois ja rakennettiin omakotitalo ja 40- vuotiaana rakennettiin kesämökki.
20 vuotta pienituloisena ja 60 vuotta hyvätuloisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se ei tuota tulosta, niin kannattaisiko kokeilla jotain muuta.
Mitä muuta. Luuletko, että kaikki sinua palvelevat on vakituisia.
Soittelet kelaan jossa sinua palvelee määräaikainen työntekijä joka palaa työttömyyskortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Keskeistä on että suuret ikäluokat maksoivat palkoistaan ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja koko työuransa ajan. He maksoivat aiempien sukupolvien pienet eläkkeet, ne sukupolvet olivat myös määrällisesti pienempiä.
Vuosikymmeniä tiedettiin että nuorempien ikäpolvien niskaan kaatuu valtava maksutaakka kun suuret ikäluokat eläköityvät. Asialle ei tehty mitään koska he ovat olleet valtava äänestäjäryhmä ja ajaneet omaa etuaan.
He olisivat voineet maksaa suurempien eläkemaksujen muodossa omia tulevia isoja eläkkeitään. Näin ei tehty ja nyt nuoremmat maksavat sekä heidän isot eläkkeensä että hoivakulunsa. Siksi nyt ollaan tässä suossa. Ja siksi heidät pitää laittaa maksamaan viimeistään nyt.
Ai isot eläkkeet, minulla 1500€ brutto,onko sinusta se iso eläke?
Viera-
Vieraili kirjoitti:
Kun elää pitkään ja säästeliäästi niin siitä sitä kertyy. Minä olen säästänyt n. 9 vuotiaasta, mutta en ole onnistunut tienaamaan.
Juuri näin.
Nuoret ei vaan ymmärrä sitä. Siis säästämistä ja nuukasti elämistä. Heille pitäisi olla kaikki-mulle-tänne-heti.
Jos he eläisivät nuukasti, niin heilläkin olisi 70-vuotiaana sama, mitä he nyt kadehtivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha, olin ilm tosi rikkaan perheen lapsi. Asuimme huoneen ja keittiön asunnossa ja meitä oli 6. Sitten isäsai rintamamiestontin ja rakensi äidin kanssa taloa. Monttukin kaivettiin ihan lapiolla( oli varmaan kullattu). Muutettiin keskeneräiseen taloon. Kunnon tietäkään sinne
Mun äiti kuului myös noihin rikkaisiin. 5 ihmistä asui yhdessä huoneessa, joista yksi liikuntakyvytön sotainvalidi. Keittokomero oli yhteinen kolmen perheen kanssa. Vetäisin turpaan tuota mölisijää, jos jossain näkisin. Hänen ongelmansa on se, että joutuu nyt muuttamaan kaksiosta yksiöön. Tulee vähän muutosta sohvalla loikomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Täytyy vielä muistaa heille räätälöidyt superkarttumat ja omituiset laskentatavat viimeisistä palkkavuosista, joka määritteli eläkkeen tason. Monellehan maksettiin lisiä, jotta eläke olisi suurempi. Ja kaiken tämän maksaa yksityisellä sektorilla keikkaduuneissa ja määräaikaisuuksissa pakertava ihminen, joka kannattelee tämän yhteiskunnan eläke ja julkisen sektorin armeijaa harteillaan. Hallitus vielä kiitti rälssiorjaa ottamalla tukia pois, jotta työ maistuisi paremmin.
Naapurin eläkeläinen ihmettelee nuorempien vaatteita ja itse laittaa rahat parturiin.