65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta
"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella"
Kommentit (2622)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Varallisuus on keskittynyt tuonne ikäryhmään, talot, mökit, rannat, metsät...
Tee itse 40 vuotta töitä, elä säästäväisesti ja ihmettele, miksi olet kohtalaisen varakas ja kahdehdittu. Miksi pahaan päivään varautuminen on väärin?
70-luvulla parhaat mökkirannat jaettiin pilkkahinnalla, eläkemaksut oli minimissä, töitä sai aina se tyhmin ja laiskinkin. Tuo on ollut niin kultalusikkaikäryhmä kaikessa.
Miksi niin moni palstalainen ei hoksaa työnteon ja varallisuuden yhteyttä? Muista, että 70-luvulla parhaat mökkirannat oli jo rakennettu, asuntolainaa sai 14% korolla 10 vuodeksi, läheskään kaikilla ei ollut puhelinta tai autoa, ensiasuntona oli yksiö lähiössä jne. Nyt pitää päästä viikonlopuiks
Toi oli kyllä niin utopinen vastaus että oksat pois.
Kyllä näistä vastauksista näkee että eläkeläisillä on ihme luulot erinomaisuudestaan. Ja että ollaan täysin tietämättömiä tämän päivän tilanteesta nuoremmilla sukupolvilla.
Itse olen tehnyt töitä 19 veestä, peräti vakituinen virka, ja pääsen eläkkeelle joskus 68 vee. Lapseni pääsevät joskus 74 veenä.
68 veenä mun 40 luvulla syntyneet lähiomaiset olivat nauttineet eläkettä jo 8 vuotta.
Perintöjä heille tullut. Ja kuulemma mitään ei anneta etukäteen. Itse perivät vanhempansa joskus 50 vuotiaina.
Tämä on myös märkäsukupolvi että aina on se riski että juovat rahansa.
Vaativat myös huolenpitoa lapsiltaan. Mutta lapsenlapset eivät ole koskaan kiinnostaneet.
Ja omat vanhemmat työnnettiin vaivaistaloon mahollisemman nopsaan.
Vierailija kirjoitti:
Omia vanhempiani vähän ihmettelen. Kumpikin olivat puoli vuotta-vuoden ammattikoulua käyneitä duunareita. Nyt eläkkeellä on varaa kahteen autoon, isoon omakotitaloon, kahteen kesämökkiin ym. Ei meillä lapsilla tuollaiseen ole varaa mitenkään.
Sitren kun olette eläkeläisiä olette kaiken tuon perineet mitä vanhempasi imilta vanhemmiltaan.
Kun sukulaispoika 40 , isoisä 20-luvulla syntynyt, elossa, isänsä 67 , kovin sairas.
Isoisällä on asunto, sijoitusasuntoja, metsää, isoisän vaimon metsät ja sijoitukset lisäksi. Isällä omakotitalo, metsää, biologisen äitinsä talo ja 2 kesämökkiä, oma ja vaimonsa perinnöksi saama ja vaimon perintötalo vuokralla.
Tämän kaiken perii kolmannessa polvessa ainoa lapsi jolla on jo omakotitalo pääkaupungissa ja kesämökki, hänen vaimonsa myös erään pikkukaupungin rahasukua.
Siis kenellä on varallisuutta kymmenen vuoden sisällä?
Juu ja perilliset vaativat että valtion on eliminoitava tuo valtava varallisuus ja annettava se tunnin junaan!!!! Perilliset vaativat myös että perinnöt on vastedes annettava suoraan valtiolle.
T:Persut
Olen itse eläkeläinen. Minulla on velaton kämppä, keskivertoeläke ja vähän pankissakin pätäkkää. Tottakai minun ja kaltaisteni kuuluu osallistua talkoisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt lähtee rahat heiltäkin!
ai niinkö, mikäs ne vie
Indeksijäädytys ja/tai eläkeveroprogressio. Mieluiten molemmat.
Säädetään laki jolla kukaan ei peri omaisiaan!!! Jokainen tulkoon toimeen sillä mitä on itse hankkinut elämänsä aikana! Jippiiiii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omia vanhempiani vähän ihmettelen. Kumpikin olivat puoli vuotta-vuoden ammattikoulua käyneitä duunareita. Nyt eläkkeellä on varaa kahteen autoon, isoon omakotitaloon, kahteen kesämökkiin ym. Ei meillä lapsilla tuollaiseen ole varaa mitenkään.
Sitren kun olette eläkeläisiä olette kaiken tuon perineet mitä vanhempasi imilta vanhemmiltaan.
Kun sukulaispoika 40 , isoisä 20-luvulla syntynyt, elossa, isänsä 67 , kovin sairas.
Isoisällä on asunto, sijoitusasuntoja, metsää, isoisän vaimon metsät ja sijoitukset lisäksi. Isällä omakotitalo, metsää, biologisen äitinsä talo ja 2 kesämökkiä, oma ja vaimonsa perinnöksi saama ja vaimon perintötalo vuokralla.
Tämän kaiken perii kolmannessa polvessa ainoa lapsi jolla on jo omakotit
Kyllä ansiosidonnaista sai jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen useita hyvätuloisia eläkeläisiä. Toki rikkain näistä tukee huikeilla summilla erilaisia hoiva- ja taksipalveluita. Joten hyvin kiertoon menee rahat.
Taksi.
Kela taksit menevät verorahoista, eläkeläinen maksaa pienen osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kaiken perii kolmannessa polvessa ainoa lapsi jolla on jo omakotit
Miksi se pari - kolmikymppinen ei tee töitä?
Mun lapset ainakin sai opintotukiakin, ihan yhteiskunta jelppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen useita hyvätuloisia eläkeläisiä. Toki rikkain näistä tukee huikeilla summilla erilaisia hoiva- ja taksipalveluita. Joten hyvin kiertoon menee rahat.
Taksi.
Kela taksit menevät verorahoista, eläkeläinen maksaa pienen osan.
Paljonko taksi maksaa maaseudulta kaupunkii. Eläkeläinen maksaa 25 yhteen suuntaan ja kun katto tulee täyteen niin ei mitään.
Taksi kuski laskuttaa loput valtiolta.
Miksi meillä on työvoimatoimisto, jos töitä riittää. Turhaanko ne siellä istuvat?
Vierailija kirjoitti:
Säädetään laki jolla kukaan ei peri omaisiaan!!! Jokainen tulkoon toimeen sillä mitä on itse hankkinut elämänsä aikana! Jippiiiii.
Sopii, eläkeläisiltä siinä tapauksessa jo saadut perinnön takavarikkoon valtiolle. Jos on ehditty tuhlaamaan, ne maksetaan lainalla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Varallisuus on keskittynyt tuonne ikäryhmään, talot, mökit, rannat, metsät...
Pitäskö sun mennä töihin, että säkin voisit muuta tehdä, kuin puhua toisten omaisuudesta. Toivottavasti et kateellinen pelle peri mitään.
Vierailija kirjoitti:
60% eläkeläisistä saa alle 2000 euroa kk bruttona eläkettä.
Noi luvut oli tänään jossain.
Oliko jopa 25% saa sen jotain 1250-1300 kk miinus verot.
Osa eläkeläisistä asuu puolison kanssa. 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240000 leskeneläkettä.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se aika erikoista, jos kolmekymppisenä olisi asuntolainat maksettuna ja vieläpä rutkasti sijoituksia. Niin ja lapsetkin jo aikuisia ja omillaan.
Nykyään ei saa edes asuntolainaa.
Riippuu ihan tuloista ja lainasumman määrästä. Sinkulle vaikeampaa, jos on vain keskituloinen ja haluaa kalliin asunnon, mutta keskituloiselta pariskunnalta jo onnistuu, jos kelpaa edullisempikin asunto.
Asuntolainaa ei saa 2400 bruttotuloilla ilman säästöjä eikä osa-aikatöillä, eikä palkkatukitöillä eikä työkokeiluilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla eikä sijaisuuksilla eikä kursseilla eikä nolla-sopimuksilla.
Itse sain asuntolainaa noilla tuloilla. (Brutto 2200 netto 1800) . Säästöjä oli 30 000e laittaa käsirahaksi eikä asuntolainan lisäksi muuta velkaa.
Leskeneläke rajattiin 10 vuoteen 1975 syntyneillä ja nuoremmilla. 1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se aika erikoista, jos kolmekymppisenä olisi asuntolainat maksettuna ja vieläpä rutkasti sijoituksia. Niin ja lapsetkin jo aikuisia ja omillaan.
Nykyään ei saa edes asuntolainaa.
Riippuu ihan tuloista ja lainasumman määrästä. Sinkulle vaikeampaa, jos on vain keskituloinen ja haluaa kalliin asunnon, mutta keskituloiselta pariskunnalta jo onnistuu, jos kelpaa edullisempikin asunto.
Asuntolainaa ei saa 2400 bruttotuloilla ilman säästöjä eikä osa-aikatöillä, eikä palkkatukitöillä eikä työkokeiluilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla eikä sijaisuuksill
Moni ei saa lainaa. Ei ole säästöjä.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Kuka vattu perikunnan asunnot ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke rajattiin 10 vuoteen 1975 syntyneillä ja nuoremmilla. 1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä.
Kiitos Sanna Marin