Taloussanomat: Temu on Suomen suosituin verkkokauppa
IS: Aggressiivisella markkinoinnilla kasvanut Temu on yhtäkkiä Suomen suosituin ulkomainen verkkokauppa. Mitä huippuhalvasta kiinalaistaustaisesta tavarataivaasta todella tiedetään, ja pitääkö kuluttajan olla turvallisuudesta huolissaan?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010334610.html
Täällä taivastellaan, että kuka oikein tilaa Temusta, mutta lukujen valossa näköjään valtaosa suomalaisista. Temu on räjähdysmäisen nopeasti kasvanut Suomen suosituimmaksi verkkokaupaksi.
Kommentit (566)
Kiinalaista krääsää. Liekö käytetty uiguuriorjia työvoimana
"Tarvitsetko tosiaan 20-30 tunikaa tai mekkoa? Mitä jos ostaisit edes puolet vähemmän, tuplaisit budjetin per mekko/tunika ja saisit vaatteita, jotka oikeasti näyttää hyvältä? Sheinin vaatteet kyllä tunnistaa lappuun katsomatta ja se ei näytä todellakaan hyvältä! Kuvia on helppo varastaa ja manipuloida, etkö ole oppinut että kaikkea ei kannata uskoa mitä netistä löytää?"
Voi hyvänen aika! Sanoinko minä jossain kohdassa, että tarvitsen tai aion ostaa 20-30 tunikaa tai mekkoa????
Oikeasti minulle riittäisi tällä hetkellä edes yksi ainoa. Pointtini oli se, että en nykyisin löydä mistään vaatteita, joista todella pidän, en edes välttämättä kalliimmalla hinnalla saatikka sillä hinnalla, mihin minulla on varaa.
Ja tuolla Sheinissä näytti olevan kuvien perusteella paljon just sellaisia, joista tykkään ja joita en siis ole löytänyt muualta. Ja tarkoitin vain sitä, mitä näkyy kuvassa. Vaatteiden materiaalit eivät välttämättä ole sitten mieleisiä ollenkaan ja se voi olla sitten syy olla ostamatta, vaikka vaate olisi hyvännäköinen muuten. Ja voihan se vaate tosiaankin olla luonnossa ihan erilainen kuin kuvassa, tiedän kyllä.
Mutta minulla alkaa loppua vaatteet kohta. En ole pitkiin aikoihin ostanut mitään syystä, jonka edellä kerroin. Vatuttaa ja masentaa.
Vierailija kirjoitti:
"Tarvitsetko tosiaan 20-30 tunikaa tai mekkoa? Mitä jos ostaisit edes puolet vähemmän, tuplaisit budjetin per mekko/tunika ja saisit vaatteita, jotka oikeasti näyttää hyvältä? Sheinin vaatteet kyllä tunnistaa lappuun katsomatta ja se ei näytä todellakaan hyvältä! Kuvia on helppo varastaa ja manipuloida, etkö ole oppinut että kaikkea ei kannata uskoa mitä netistä löytää?"
Voi hyvänen aika! Sanoinko minä jossain kohdassa, että tarvitsen tai aion ostaa 20-30 tunikaa tai mekkoa????
Oikeasti minulle riittäisi tällä hetkellä edes yksi ainoa. Pointtini oli se, että en nykyisin löydä mistään vaatteita, joista todella pidän, en edes välttämättä kalliimmalla hinnalla saatikka sillä hinnalla, mihin minulla on varaa.
Ja tuolla Sheinissä näytti olevan kuvien perusteella paljon just sellaisia, joista tykkään ja joita en siis ole löytänyt muualta. Ja tarkoitin vain sitä, mitä näkyy kuvas
Tämä lause "nopealta vilkaisulta 20-30 tunikaa tai mekkoa, jotka voisin tältä istumalta tilata" vain kuulosti siltä, että olet tilaamassa noin monta. Hyvä jos tilanne ei ole tämä, sillä se olisi ihan typerää kerskakulutusta. Mutta jaan omalla tavallani saman murheen kanssasi, omat kriteerit vaatteille sen verran tiukat että ei meinaa mitään löytyä. En edes muista koska olisin ostanut muuta kuin sukkia tai alushousuja (joiden kanssa joutunut myös pettyä...)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen tilannut ja tyytyväinen olen.
Totta kai olet tyytyväinen kun kaikki pitäisi saada mahdollisimman halvalla. Turha perustella, että samaa tavaraa ovat. Vaikka täältäkin ostaa Kiinassa tehtyä tavaraa, se ei ole samaa paskaa mitä tuolta Temusta saa.
Mikä siitä tekee niin suositun? Samaa krääsää näyttää olevan myynnissä kuin Aliexpressissä. Toki olen itsekin Kiinasta tilannut joitakin pientarvikkeita tai tuotteita, joita ei Suomesta saa. Ei silti mitään ostoaddiktiota ole saanut aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai olet tyytyväinen kun kaikki pitäisi saada mahdollisimman halvalla. Turha perustella, että samaa tavaraa ovat. Vaikka täältäkin ostaa Kiinassa tehtyä tavaraa, se ei ole samaa paskaa mitä tuolta Temusta saa.
Itseasiassa aika usein ovat. Esimerkiksi robotti-imurien osat täsmälleen samoja. Hintaero vain usein Suomessa toimivien ketjujen ja Kiina kauppojen välillä on 20 kertainen. Mikä on periatteellisesti aivan järkyttävä ero.
Surullista. Ei ole eikä tule mulle Temua eikä Sheiniä.
Niin...rautalangasta? Suomalainen kauppias tilaa saman tuotteen Kiinasta ja ottaa siitä välistä ennen kuluttajaa 500% voiton ja käyttää sen voiton ostamalla sanotaan vaikka uuden auton itselleen. No kuluttaja tilaakin sen ihan saman tuotteen suoraan Kiinasta ja käyttää sen saamansa alennuksen oman taloutensa parantamiseen ja vaikka ostamalla itse sen uuden auton. Mitä taas tulee tuotteiden vastuullisuuteen kummassakin tapauksessa niin ei tämä kivijalkakauppias niitä asioita ajattele sen enempää kuin sen kuluttajankaan tarvitsee. Ainoa asia joka tässä tapahtuu on se ettei se raha päädy välikäden taskuun. Ymmärrettävää toki on että kauppias paheksuu syvästi tällaista toimintaa koska hän menettää rahaa ja kuluttaja säästää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin...rautalangasta? Suomalainen kauppias tilaa saman tuotteen Kiinasta ja ottaa siitä välistä ennen kuluttajaa 500% voiton ja käyttää sen voiton ostamalla sanotaan vaikka uuden auton itselleen. No kuluttaja tilaakin sen ihan saman tuotteen suoraan Kiinasta ja käyttää sen saamansa alennuksen oman taloutensa parantamiseen ja vaikka ostamalla itse sen uuden auton. Mitä taas tulee tuotteiden vastuullisuuteen kummassakin tapauksessa niin ei tämä kivijalkakauppias niitä asioita ajattele sen enempää kuin sen kuluttajankaan tarvitsee. Ainoa asia joka tässä tapahtuu on se ettei se raha päädy välikäden taskuun. Ymmärrettävää toki on että kauppias paheksuu syvästi tällaista toimintaa koska hän menettää rahaa ja kuluttaja säästää rahaa.
Joo, ihan sama tuote, tai ainakin näyttää ulkoisesti olevan vähän sinnepäin. 😂 Itse ostan laatubrändejä tuotekategoriasta riippumatta, ja ei, ne nimettömät kurapaskat jossain temussa eivät todellakaan ole "ihan samoja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa aika usein ovat. Esimerkiksi robotti-imurien osat täsmälleen samoja. Hintaero vain usein Suomessa toimivien ketjujen ja Kiina kauppojen välillä on 20 kertainen. Mikä on periatteellisesti aivan järkyttävä ero.
Samaa mieltä, onhan siinä tosiaan periaatteellisesti aivan järkyttävä ero tilata epämääräisestä kiinalaisesta ö-luokan krääsäkaupasta vs. suomalaisesta ketjusta.
MInä tilaan entistä enemmän TEMUL:ta. Kama on niin halpaa, että välillä sattunut paskatuote ei haittaa. SIeltä ostetaan, mistä halvimalla saadaan. Muut hoitakoot boikotoinnin.
Vierailija kirjoitti:
En sano, etteikö suomalaisissa kauppiaissa olisi vähän "riistäjämentaliteettiakin", mutta totta hitossa heidän on pakko olla kiinnostuneita, mitä he tuovat maahan ja mitä myyvät asiakkailleen. Rahalliset menetykset tai mainehaitat voivat olla raskaita, jos jotakin menee vikaan. Maahantuojana he ovat vastuussa sitten.
Kun sinä ostat suoraan Temusta, olet itse vastuussa itsellesi. Muista se.
Vierailija kirjoitti:
MInä tilaan entistä enemmän TEMUL:ta. Kama on niin halpaa, että välillä sattunut paskatuote ei haittaa. SIeltä ostetaan, mistä halvimalla saadaan. Muut hoitakoot boikotoinnin.
Muut hoitakoot "kunhan halvalla saa"-typeryyden. Itse ostan vain todelliseen tarpeeseen ja aina laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sano, etteikö suomalaisissa kauppiaissa olisi vähän "riistäjämentaliteettiakin", mutta totta hitossa heidän on pakko olla kiinnostune
Niinpä. Jollakin vaatteensa Kiinassa valmistavalla länsibrändillä ja sitä vaatetta myyvällä länsiketjulla on esimerkiksi melko suuri motivaatio huolehtia, ettei ne vaatteet sisällä vaarallisia pitoisuuksia homemyrkkyä tai ole muuten käytössä vaarallisia (esim. lasten vaatteet). Epäilen, ettei jotain tuotteitaan senttihintaan myyviä anonyymejä orjapajoja paljon em. kaltaiset asiat kiinnostele.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisissa oloissa Temun tuotteet tuotetaan?
Tasan samoissa kun esim. Motonetin liittimet. Täysin samoja mutta 600% halvemmalla myy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisissa oloissa Temun tuotteet tuotetaan?
Tasan samoissa kun esim. Motonetin liittimet. Täysin samoja mutta 600% halvemmalla myy
Joo, ihan varmasti.
Valitettavasti vanhempani tilailevat kiinalaisista romukaupoista kun on niin halpaa. Viimeisin "ihan sama" tuote oli metallinen seinäkoukku, joka ei kestänyt takin painoa paria viikkoa kauempaa vaan ketkesi keskeltä. Varmaan ihan perkeleen laadukasta metallia ja valutyötä sekin huipputuote, mutta eipähän ainakaan maksanut paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa käynnistyi kiistanalainen koiransyöntifestivaali koronapeloista huolimatta
Festivaali kestää 10 päivää.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6079eea0-9e86-4963-90cd-77553541bc8e
Ihan hirveä tuo kuva missä koiran suu sidottu ja tassut väännetty taakse kiinni :(
Mitä se muille kuuluu mistä kukin tilaa. Hankkikaa oma elämä ja lopettakaa jeesustelu
Ai vieläkään ei ole hyperventiloijalle selvinnyt mikä ero on siinä, että esim. eurooppalainen laatubrändi teettää tuotteensa Kiinassa vs. se, että tilaa 50 centin brändittömän räkätuotteen suoraan kiinalaisesta orjapajasta jonkun epämääräisen kiinalaisen verkkokaupan kautta.