Mihin ihmeen tieteeseen perustuu liian pitkät hiustenpesuvälit?
Todella monella vastaantulijalla on hirveän likaiset hiukset. Pohjautuuko tämä siihen, että se vaikuttaisi jotenkin hiusten kuntoon ettei niitä pese vai mitä ihmettä?
Se pitkittynyt pesuväli tukkii todennäköisesti päänaahan eikä se hiusten kunto parane pesemättä jättämisellä, vaan siihen vaikuttaa moni muukin seikka. Ihan kuin maagisesti hiukset alkaisivat voida paremmin jos pesuväliä pitkittää. Se pitkä pesuväli ei tee muuta kuin likaisen tukan, ei paranna hiusten kuntoa. Peseminenkään ei kuluta hiusta, ellei sitä pese viidesti päivässä ja hankaa runsaasti pyyhkeisiin.
Kommentit (53)
Ohuet hiukset rasvoittuvat nopeasti joten pesen joka päivä
Vierailija kirjoitti:
Ohuet hiukset rasvoittuvat nopeasti joten pesen joka päivä
Jos mä pesen joka päivä hiukseni, ne myös rasvoittuu joka päivä ja ne pitää pestä.
Jos pesen parin päivän välein, niin ne ei rasvoitu päivässä eikä kahdessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vieraantunut olet mielestäsi luonnosta asteikolla 1-100? Hiuksia on pesty shampoolla noin 50-100 vuotta. Ihmiskunta selvisi sitä ennenkin.
Kyllä. Mutta haisivat ihan karmealle. Ehkä se ei ollut ongelma kun kaikki haisivat, Versaillen palatsia myöten. Silloin uskottiin että pesytyminen on epäterveellistä.
Hiusten pesuvälin pidentäminen tasapainottaa hiuspohjaa, jolloin päänahka ei alakaan enää haista parin päivän kuluessa. Aiheesta löytyy juttuja myös netistä, ja voit huomata itse luopumalla shampoosta. Ihan perusbiologiaa: jos peset hyödylliset bakteerit jatkuvasti saippuoilla pois, ihon bakteeritasapaino häiriintyy ja hiuspohjan talintuotanto lisääntyy.
Entisaikaan on kyllä haistu, mutta pahimmat hajut eivät varmastikaan ole tulleet hiuksista, vaan sieltä toisesta päästä ja mm. kainaloista. Suomi tosin on ollut puhtauden edelläkävijä saunakulttuurin vuoksi.
Koska vettä pitää säästää, ja kuivaamiseen yms menee liian paljon aikaa, ei kine
Hiukset on kuollutta kun tulee ulos päästä joten ei ole väliä mitä niille tekee
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vieraantunut olet mielestäsi luonnosta asteikolla 1-100? Hiuksia on pesty shampoolla noin 50-100 vuotta. Ihmiskunta selvisi sitä ennenkin.
Kuinka vieraantunut olet luonnosta kun oletettavasti peset hampaasi hammastahnalla joka päivä (jopa kaksi kertaa), asut hyvin eristetyssä talossa/asunnossa, syöt ruokaa jonka ostat valmiina kaupasta, käyt ehkä töissä nykyaikaisissa olosuhteissa, käytät ilmiselvästi nettiä jne.? Ei kukaan tehnyt näitä 100 vuotta sitten. Mikset selviä niin kuin joskus ennen tehtiin?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta sopivasta pesuvälistä. Siihen en oikein kuitenkaan jaksa uskoa että parin viikon tahmaisuuden jälkeen loppuelämän voisi vain huuhdella kylmällä vedellä ja hiukset ja päänahka olisivat upeassa kunnossa ja hajuttomat, kenelläkään. Ainakaan länsimaalaistyyppisillä.
Jos on tulehdusta tai vääränlaisia bakteereja päänahassa, niin silloin haisee likaiselta. Minulla itselläni on hilseongelma, joo, ehkä se poistuisi jos jättiäisin pesemättä vähäksi aikaa ja antaisin päänahan rauhoittua, mutta otan kanssaihmiset huomioon ja pesen pääni. Jos olisi mahdollisuus olla kesällä kuukausi jossain korvessa mökillä itsekseni, niin ehkä viitsisin kokeilla mitä tapahtuu.
Maalaisjärkeä saa käyttää, ei tarvita tieteen vahvistusta milloin kukakin hiuksensa pesee tai kaljunsa kiillottaa.
Ei luonnossa eläimet pese kemikaaleilla karvaansa päivittäin. Miksi ihmisen pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta haisivat ihan karmealle. Ehkä se ei ollut ongelma kun kaikki haisivat, Versaillen palatsia myöten. Silloin uskottiin että pesytyminen on epäterveellistä.
Hiusten pesuvälin pidentäminen tasapainottaa hiuspohjaa, jolloin päänahka ei alakaan enää haista parin päivän kuluessa. Aiheesta löytyy juttuja myös netistä, ja voit huomata itse luopumalla shampoosta. Ihan perusbiologiaa: jos peset hyödylliset bakteerit jatkuvasti saippuoilla pois, ihon bakteeritasapaino häiriintyy ja hiuspohjan talintuotanto lisääntyy.
Entisaikaan on kyllä haistu, mutta pahimmat hajut eivät varmastikaan ole tulleet hiuksista, vaan sieltä toisesta päästä ja mm. k
Niin, omiin hajuihinsa tottuu. Miksi pitäisi luopua shampoosta? En keksi yhtäkään syytä. Jos syy on luonto, niin luovu samalla kaikesta muustakin nykyaikaisesta, shampoo on aivan minimaalinen haitta luonnolle verrattuna kaikkeen muuhun.
Okei. No mutta päteekö tuo ihohuokosten tukkeutuminen kaikkiin nisäkkäisiin? Ja kuinka usein 5000 vuotta sitten ihmiset keskimäärin pesivät shampoolla hiukset? Itse pesen päivittän ja se on johtanut lähinnä siihen, että päänahkani on usein kuiva ja kutiava, ja 1 päivä ilman pesua tuntuu kamalalta ja houkset ovat lähmäiset ja kamalat. Ehkä yritän kesällä piiloutua kahdeksi viikoksi erämaahan ja jatkaa siitä pesu 2 kertaa viikossa -linjalla.
Mulla on ainakin talviaikaan niin kuiva päänahka ja pitkissä aavistuksen kihartuvissa hiuksissa latvat kuivuvat tiheästä pesemisestä. Ihan oman mukavuuteni vuoksi pidennän pesuväliä, näyttäkööt aavistuksen rasvaiselta ajoittain, mutta en vaan jaksa sitä kutinaa, sekä pesun jälkeen sähköistä ja pörröistä kuontaloa yhtään enempää kun on pakko.
Aina voi käyttää pipoa tai lippistä tai jotain huivipantaa tai mitä nyt keksiikään peittämään pientä rasvoittumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vieraantunut olet luonnosta kun oletettavasti peset hampaasi hammastahnalla joka päivä (jopa kaksi kertaa), asut hyvin eristetyssä talossa/asunnossa, syöt ruokaa jonka ostat valmiina kaupasta, käyt ehkä töissä nykyaikaisissa olosuhteissa, käytät ilmiselvästi nettiä jne.? Ei kukaan tehnyt näitä 100 vuotta sitten. Mikset selviä niin kuin joskus ennen tehtiin?
Hampaat pitää pestä hammastahnalla, sillä etenkin länsimaissa ruokavalio on muuttunut dramaattisesti metsästäjä-keräilijä -ajoista. Monilla nykyään elävillä "primitiivisillä" heimoilla on keskimäärin ihan hyvät valkoiset hampaat vaikka eivät käytä hammasharjaa tai -tahnaa. Johtuu ruokavaliosta. Huono ruokavalio myös vaikuttaa suoliston bakteereihin ja tämän takia monilla on nykyään vatsa ja suolistovaivoja.
Hiusten liian tiuha peseminen ei tee hyvää päänahalle. Meidän iholla tosiaan elää bakteereita, joista osa on hyödyllisiä ja joita jatkuva peseminen haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla työttömällä on rahaa käydä kerran viikossa kokopesulla. Osapesuja teen toki joka toinen päivä. Tiän et mun hiukset on likaset loppuviikosta mutta jos se jotakuta kiinnostaa enemmän kuin se mitä mää puhun niin antaapi olla.
Kyllä ihmisellä pitää olla varaa käydä pesulla.
Ei vaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina, paitsi tietty silloin kun olin ihan pikkulapsi, pessyt hiukseni shampoolla joka päivä. Joskus parikin kertaa päivässä, kun ei esim. juoksulenkin jälkeen voi hikiselläkään päällä päivää jatkaa. En käytä hoitoainetta enkä mitään muotoilutuotteita, en värjää. Hiukseni ovat kiiltävät ja hyväkuntoiset. Jos jätän pesemättä, ne eivät varsinaisesti rasvoitu, mutta menevät ihan littanoiksi. Mitään haittaa en jokapäiväisestä pesemisestä ole havainnut.
Minä huomaan sinua näkemättä seuraavat: olet saanut valtavan annoksen kemikaaleja ja käyttånyt hirvittävät määrät rahaa.
Öö? Miksi olisin saanut sen pahempia kemikaaleja kuin siitä, että prsen käteni useita kertoja päivässä? Sinäkö et? En käytä mitään erikoisshampoita vaan yksinkertaisia, hajusteettomia, usein luonnonkismetiikkaa. Ja johan kerroin, etten laita hiuksiini mitään muuta kosmetiikka ollenkaan.
"saat pari poikalasta jos tulet tänne klanilaan, ja alapäätäkin."
on prempiakin hiushuollon ammattilaisia eikä mitään hutsua itsenä kauppaajaa. naiset ei pidä kun hutsu roikkuu miehensä perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luteita, kirppuja ja saivareita vilisivät vaatteet ja peruukit. Ihanan luonnollista. Samaan aikaan kuitenkin käytettiin puuteria, ihomaalia ja meikkejä. Ja varakkaat parfyymeja. Ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina, paitsi tietty silloin kun olin ihan pikkulapsi, pessyt hiukseni shampoolla joka päivä. Joskus parikin kertaa päivässä, kun ei esim. juoksulenkin jälkeen voi hikiselläkään päällä päivää jatkaa. En käytä hoitoainetta enkä mitään muotoilutuotteita, en värjää. Hiukseni ovat kiiltävät ja hyväkuntoiset. Jos jätän pesemättä, ne eivät varsinaisesti rasvoitu, mutta menevät ihan littanoiksi. Mitään haittaa en jokapäiväisestä pesemisestä ole havainnut.
Olet sitten onnekas. Tajuat kai ettei kaikilla ole yhtä hieno hiuslaatu?
Mun hiukset kuluu pesemisestä enkä voi pestä joka päivä.
Ihme loukkaantujia taas. Hänhän kertoi vain itsestään ja omasta kokemuksestaan, ei edes yrittänyt yleistää ja tuputtaa sitä muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan on kyllä haistu, mutta pahimmat hajut eivät varmastikaan ole tulleet hiuksista, vaan sieltä toisesta päästä ja mm. k
Haha, minä yritin muutama vuosi sitten parin kuukauden ajan. Seuraus: päänahka tulehtui,ikänäni ei ollut ollut hilsettä, nyt oli paksuna laattana, karmea näky, hiuksia lähti hurja määrä, päähän tuli joku sieni, kutina oli kauhea en voinut olla raapimatta, iho vereslihalla, sinne pääsi (väärä) bakteeri, vaiva levisi päänahasta korvalehtiin ja otsaan.. usko jo, jos se joillekin sopii niin ei todellakaan kaikille. Se kokeilu riitti. Kesti kauan, toista vuotta saada iho ja hiukset kuntoon. Kyllä todellakin pesen hiukseni shampoolla tarpeesta riippuen 1-3 kertaa viikossa.
Olet sitten onnekas. Tajuat kai ettei kaikilla ole yhtä hieno hiuslaatu?
Mun hiukset kuluu pesemisestä enkä voi pestä joka päivä.