Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aikuisia ei palkata töihin?

Vierailija
09.04.2024 |

Olen 60v ja olen ollut neljä vuotta työttömänä ja laittanut tuona aikana noin 500 työhaemusta. Kolme kertaa olen päässyt haastattelu asti. Minulla on ylempi korkeakoulututkinto ja työkokemusta yhteensä 35v, joista 20v johto- ja asiantuntijatehtävissä. Miksi kokemus ja osaaminen ei kelpaa työnantajille. Nuoret menevät aina edelle ilman työkokemusta.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet riski työnantajille, et ehkä olisi enää monta vuotta töissä, työtapasi saattavat olla takavuosikymmmeniltä. Saatat vaatia liikaa palkkaa. Työnantaja miettii, miksi et ole enää siinä entisessä työpaikassasi, ynnä muuta. 

Kyllä ne on ne nuoret jotka sitä paikkaa vaihtavat tuosta vain ja useasti, joten tuollainen 60v varmasti pysyisi paikassa sinne eläkeikään saakka, oliko se nyt jotain 67 vai 68 ja kohta 70v?

Tottakia nuoret vaihtaa työpaikkaa usein. Se on ainut mahdollinen tapa saada parempaa palkkaa kuin tes minimi eli esim 12€ /tunti. Uuteen työhön pyytää aina 1-2€ lisää niin saa hilattua palkkaa ylöspäin.

Vierailija
22/25 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis neljä vuotta ollut tekemättä mitään?? Miksi ihmeessä? Kyllä sinun olisi pitänyt olla ajan hermolla ja kouluttautua ja päivittää osaamistasi. Ei ihme, ettei sinua haluta töihin.

Minä viiskymppisenä opiskelin uuden tutkinnon (amk) työllistävältä alalta. Olen opiskellut itsenäisesti verkko-opintoja eli voisi sanoa, että olen paremmin ajan hermolla kuin puolta nuoremmat. Työkokemus on hyvä ja osaaminen laajaa. Silti en pääse haastatteluihin ja ainoa syy on ikä. Jos jätän kaiken työkokemuksen pois cv:stä saatan päästä haastatteluun mutta en sen pidemmälle. Ilmeistä jo näkee mistä kiikastaa enkä todellakaan vain kuvittele asiaa. Ulkomuodoltani olen hoikka ja hoidettu eli en todellakaan mikään mummeli. Ihmetyttää vaan että miten tällä maalla on varaa sulkea työelämän ulkopuolelle iso joukko potentiaalista työvoimaa pelkän iän perusteella.

Täytyy odotella eläkeikää ja toivoa, että pysyy terveenä sinne asti. Eläkeläisillä on kuulemma kysyntää työmarkkinoilla. Mulla on myös osaamista millä saisin osa-aikaista työtä ja satunnaisia tuloja muumasta kympistä muutamaan tonniin kuussa. Olisin valmis rahoittamaan elämäni osittain itseni työllistäen mutta yrittäjäksi en ala. Eläkeläisenä kukaan ei kysele lisäansioiden alkuperää. Kumma juttu, luulisi yhteiskunnalle olevan vain hyödyksi jos työtön kykenee osittain olemaan ilman työttömyyskorvausta. Tässä maassa se ei ole sallittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet riski työnantajille, et ehkä olisi enää monta vuotta töissä, työtapasi saattavat olla takavuosikymmmeniltä. Saatat vaatia liikaa palkkaa. Työnantaja miettii, miksi et ole enää siinä entisessä työpaikassasi, ynnä muuta. 

Kyllä ne on ne nuoret jotka sitä paikkaa vaihtavat tuosta vain ja useasti, joten tuollainen 60v varmasti pysyisi paikassa sinne eläkeikään saakka, oliko se nyt jotain 67 vai 68 ja kohta 70v?

Tottakia nuoret vaihtaa työpaikkaa usein. Se on ainut mahdollinen tapa saada parempaa palkkaa kuin tes minimi eli esim 12€ /tunti. Uuteen työhön pyytää aina 1-2€ lisää niin saa hilattua palkkaa ylöspäin.

Tämähän koskee ihan kaikki ikään katsomatta. Ei pelkkä numero (ikä) itsessään takaa yhtään parempaa palkkatasoa. Kysymys tässä oli kuitenkin faktasta nuorten vaihtelunhalusta ja kokemusten perässä menosta. Ei siinä sinänsä mitään pahaa, jostain syystä työnantajat vain edelleen kuvittelevat nuoremman sukupolven jäävän tekemään 10v sillä 12e/h palkalla + indeksikorotukset. Saavat olla tyytyväisiä jos nuori jää edes vuoden verran samaan työpaikkaan. Jo työelämää nähnyt saattaa olla tyytyväinen muuten hyvään työpaikkaan ja jäädä pidemmäksi ajaksi eli tuottavaksi työntekijäksi. 

Vierailija
24/25 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis neljä vuotta ollut tekemättä mitään?? Miksi ihmeessä? Kyllä sinun olisi pitänyt olla ajan hermolla ja kouluttautua ja päivittää osaamistasi. Ei ihme, ettei sinua haluta töihin.

Jep, ja oletko ap hakenut palkkatukityötä? 

Vierailija
25/25 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei,

moni hakee palkkatyötä toisen palveluksessa ... onko sinulla sellaista osaamista mitä voit hyödyntää yrittäjänä,

minulla on elämäni aikana ollut kolme yritystä, ensimmäinen meni hyvin, toinen (oy) konkurssi raukesi varojen

puutteeseen ja kolmas yritys jonka perustin oli tilitoimisto ... tein valtavasti töitä itseopiskelun ja työharjoittelun kautta

saavuttaakseni sellaisen ammattitaidon, että pystyin aloittamaan kirjanpitäjänä omassa yrityksessä ... olen saanut

toimeentulon ja oman asunnon ... paljon mielenkiintoista työtä ja mukavia asiakkaita,

olen toiminut tilitoimistoyrittäjänä nyt 25 vuotta

... mieti omia vahvuuksia ja mistä olet kiinnostunut ... pieni yritys voi olla paras ja toiminimiyrittäjänä yksinkertaisin

toimia  ... olet vastuussa vain itsellesi, ja tärkeää pienet kulut heti alussa !

www.ytj.fi -sivuille perustamisilmoitus yrityksestä, starttirahahakemus työvoimatoimistoon ... ensin kysy neuvoa

asiantuntijalta kunnan elinkeinoasiamies, työvoimatoimisto, verohallinto, tuttu kirjanpitäjä

300 tai 500 työhakemusta ... vaihtoehtona yrittäjyys, sinä päätät !