Hoiva-avustaksi oppisopimuksella
Olin tässä muutama kuukausi sitten kolmen kuukauden te-toimiston järjestämällä aktivointikurssilla. Kurssin puitteissa käytiin myös paikallisessa oppisopimustoimistossa, siellä sitten joitakin mahdollisuuksia, nopeita koulutusmahdollisuuksia, esiteltiin. Yksi oli hoiva-avustaja, jonka tutkinnon voi suorittaa jopa vajaassa vuodessa oppisopimuksella.
No, tätä tässä nyt sitten, vähintään puolivakavissani, harkitsemaan rupesinkin. Mutta eilen osui silmiin netissä lehtijuttu, jossa kerrottiin filippiineiltä hoiva-avustajiksi tuotujen ihmisten tarinaa.
No, jos mä niin kuin suomalaisena, vanhempana ihmisenä, ja jonkin tutkinnon jo suorittaneena yrittäisin edes tiedustella jostain hoiva-avustajan oppisopimukseen suostuvaa työnantajaa, niin nehän naurais mulle päin naamaa... Oletko nyt ihan tosissas?
Samalla vaivalla kannattaa opiskella suoraan lähihoitajaksi. Siihenkin voi aikuisena valmistua noin vuodessa oppisopimuksella kun on aikaisempi tutkinto taustalla eikä tarvitse käydä (kaikkia) yto-aineita. Jos ei suoraan saa oppisopimusta opintojen alkuun, niin suorittamalla ensimmäisen harjoittelun palkattomana saa aika helposti jatkettua samassa paikassa oppisopimuksella kun suorittaa harjoittelunsa hyvin.