Omakotitalosta kerrostaloon, eihän täällä ole mitään tekemistä!
Eron jälkeen vaihtui iso okt pieneen kerrostalokämppään. Täällä ei ole mitään tekemistä, miten ihmiset jaksaa? Olen nyt 3v aina kotona ollessa istunut vain samassa kohtaa sohvalla. Keittiö on vieressä ja kaikki käden ulottuvilla. Syön, nukun ja oleskelen yhdessä ja samassa huoneessa. Ihan kamalaa! Ensin tämä tuntui ihanan helpolta. Ei isoa asuntoa siivottavana, ei montaa erillistä huonetta, ei pihatöitä jne. Mutta en tiedä miten tällaista jaksaisi loppu elämän. Samaa huonetta tuijotellessa samassa kohtaa istuen. Miten te muut kestätte??
Kommentit (38)
Siis pienempi yksiö aikuisella. Vaatii aika paljon asunnolta ja lähiympäristön, jossa todella viihtyy! Muuten, muuta.
Vierailija kirjoitti:
voihan siellä harrastaa tupakointia parvekkeella, kerätä "taidetta" iholle ja käydä lähiöbaarissa ryyppäämässä.
Voihan sitä olla noinkin tyhmä ja ennakkoluuloinen🙄
No mitäs sitten?
Tee asialle jotain, äläkä vingu...
Vierailija kirjoitti:
voihan siellä harrastaa tupakointia parvekkeella, kerätä "taidetta" iholle ja käydä lähiöbaarissa ryyppäämässä.
amatööri. täällä sossun vuokra-asunnossa voi polttaa ihan sisälläkin ja kotia olen koristellut tusseilla ja spraymaalilla. harrastan myös lävistyksiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttaville kävi samoin, myivät omakotitalon ja muuttivat rivariin mutta tekemisen puute ajoi heidät ostamaan uudestaan omakotitalon.
Kuka ihme kaipaamalla kaipaa sitä työleiritekemistä?
No he kaipasivat. Enkä yhtään ihmettele, molemmat varsin tekeviä ja työteliäitä ihmisiä, käteviä käsistään.
- se jota lainasit
No kyllä minä omakotitalossa enimmäkseen siinä olohuoneessa ja kettiössä vietin aikaa ihan samalla tavalla kuin kerrostalossa. Makuuhuoneessa kävin vaan nukkumassa kuten kerrostalossakin. En minä haahuillut huoneesta toiseen omakotitalossa ihan vaan niiden huoneiden takia. Tässä pienkerrostalossa on tosi kiva aidattu piha eikä tarvitse tehdä mitään pihatöitä.
Sun elämässä ei ole mitään muuta kuin siivoaminen ja pihatyöt? Et harrasta mitään?
Olen miettinyt tuota monta kertaa, että jos joutuisin muuttamaan kerrostaloon. En halua keksiä vain sisällä kotona tehtäviä puuhia ja harrastuksia tai lähteä kotoa pois tekemään jotakin, vaan haluan levittäytyä pihalle tekemään kaikenlaisia ulkoasioita ja nimenomaan kotona. Käyn minä täältä ok-talostani käsin muuallakin harrastamassa, mutta pidän siitä, että aina on pientä ja suurta tekemistä ja vaivannäköä kotona. Sisällä ja ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Kenen elämä on pelkkää siivousta ja pihatöitä?
Maalaisen omakotiasujan.
Asut jossain pystyyn kuolleessa pikkukaupungissa, jossa sinulla ei ole ystäviä eikä harrastuksia? Ei tuo asumismuodon ongelma ole, jos elämäsi on noin tyhjää.
No jaa. Itse nautin yli kaiken helppudesta ja turvallusuudentunteesta mikä kerrostalossa on. Meillä on kylläkin 4h+keittiö ja 10 neliön lasitettu terassi. Taloyhtiö on pieni ja siinä iso piha johon voi laittaa kasvimaan tai kukkia.
Olen niin onnellinen, kaikki on mukavasti lähellä, torilta kesällä kasvikset, kauniit puistot, kahvilat ja terassit ihan kulman takana. Omakotitalo jossain Jumalan selän takana kuulostaa järkyttävältä riippakiveltä ja stressin aiheelta.
Koko ikä kerrostalossa eikä ole ollut tylsää. Mulla ainakin elämässäni muuta tekemistä kuin piha- tai lumityöt.
Minä asun olosuhteiden pakosta okt:ssa, mutta kyllä mulla illat (varsinkin talvella) menee tehdessä ihan jotain muuta kuin taloon liittyviä juttuja. Käyn salilla, teen käsitöitä, lenkkeilen ja katson sarjoja. Ikävä kyllä keväisin ja kesällä pitää sitten pihalla pyöriä vähän enemmän ja kunnostella taloa, joten mulla ei jää mukaviin asioihin aikaa, vaan pitää puurtaa tylsiä juttuja. En malta odottaa sitä, että pääsen muuttamaan kerrostaloon ja voin käyttää aikani mihin haluan. Kesälläkin paljon mieluummin menisin vaikka tuohon läheisen ulkoilualueen nuotiopaikalle istumaan, tai puistoon, jossa voisi rentoutua, enkä istuisi omalla pihalla kattelemassa, että missä se seuraava työtehtävä taas odottaa.
Ymmärrän tuskan, jos on ikänsä asunut omakotitalossa maalla, ja muuttaa kypsällä iällä kaupunkiin ja kerrostaloon. Maalla on aina jotain tekemistä, ja luonto aukeaa heti ulko-ovesta ulos astumalla. Kaupungissa pitää usein erikseen lähteä luontoon, joko autolla tai julkisilla, toki riippuen siitä, missä asuu.
Kerrostalon piha-alue on harvemmin sellainen miellyttävä paikka, jonne menee aikaansa huvikseen viettämään, ja nauttimaan kauniista ilmasta. Talossa, jossa itse asun, on hyvin pieni piha, jossa on oikeastaan vain hiekkalaatikko ja liukumäki lapsille. Omakotitalo tontteineen olisi asia ihan erikseen.
Haaveilen itsekin paluusta maalle jossain vaiheessa elämää.
Asun kerrostalokaksiossa, ja mä oon tänään mm.
Lukenut kirjaa
Kuunnellut podcastia sijoittamisesta (siihen jää rahaa kun ei tarvii tilata multakuormia pihalle ja suunnitella kattoremppaa)
Pessyt pyykkiä
Laittanut ruokaa ja eväitä
Tehnyt palapeliä
Jutellut mieheni kanssa puhelimessa
Jutellut kavereiden kanssa messengerissä
Nuo siis sisällä. Sen lisäksi olen:
Käynyt kaupassa
Käynyt kahvilla
Käynyt museossa
Ei ole yhtään tarvinnut tuijottaa seinää 😀
Sen takia siellä kerrostalossa asutaan ettei tarvitse tehdä niitä pihatöitä ja muita ikäviä siivoushommia. Vapaa-ajalla tehdään ihan muita juttuja kuin vaikka lumitöitä.