Pienituloiset kannattavat pikeiston talouspolitiikkaa
Viimeaikaisen mielipidetutkimuksen mukaan suuri osa Suomen pienituloisista kansalaisista tukee oikeistohallituksen ehdottamia talousleikkauksia ja työlainsäädännön uudistuksia. Tutkimuksen mukaan pienituloiset katsovat, että sosiaalitukien leikkaaminen ei ole ongelma, ja vastustavat ajatusta, että yhteiskunnan tulisi automaattisesti elättää kansalaisiaan.
"Meidän täytyy tehdä töitä selviytyäksemme, ja olen valmis tekemään niin," sanoo 34-vuotias siivooja ja yksinhuoltaja Maria Virtanen.
"On väärin olettaa, että valtion pitäisi huolehtia meistä kaikista. Meidän on itse kannettava vastuumme."
Tutkimuksen mukaan monet pienituloiset ovat valmiita tekemään useampaa osa-aikaista työtä ja järjestämään työaikansa niin, että pystyvät hoitamaan kaikki työnsä.
"Jos sanotaan, ettei töitä ole, niin se ei pidä paikkaansa. Voin tehdä vaikka kolmea nollatuntisopimusta ja sopia tunnit niin, että saan viikossa täydet 40 tuntia," toteaa rakennustyömaalla työskentelevä Jari Koskinen.
Oikeistohallituksen talouspolitiikka on herättänyt kiivasta keskustelua ympäri maata, mutta pienituloisten tuki on merkittävä voitto hallitukselle.
"Tämä osoittaa, että ihmiset ymmärtävät tarpeen taloudelliselle vastuullisuudelle ja itsenäisyydelle," sanoo valtiovarainministeri.
Kriitikot kuitenkin varoittavat, että leikkaukset voivat syventää eriarvoisuutta ja lisätä köyhyyttä.
"On tärkeää muistaa, että kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia työmarkkinoilla," sanoo sosiaalipolitiikan professori Liisa Korhonen.
"Meidän on löydettävä tasapaino yksilön vastuun ja yhteiskunnan tukiverkon välillä."
https://yle.fi/a/74-20081709?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pienituloisuudesta ei kukaan pääse muiden maksamilla tuilla koska maa hajoaa sillä samalla hetkellä kun työt ei enää kannata.
Siksi tuet ajettava alas. Silloin työ kannattaa aina
Mistä teitä tyhjäpäitä tässä maassa oikein riittää!? Millainen idi-ootti täytyy olla, jos suoltaa tuollaista sontaa näppäimistöltään. Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea on useaan otteeseen huomauttanut Suomea liian alhaisesta sosiaaliturvan tasosta, silti te vaja-kit täällä höyryätte, että se on maailman paras! Onko siis joku tollo persuduunari hikisessä yksiössään tästä paremmin perillä, kuin euroopan neuvoston asiantuntijat? Ei teille äo 0 tyypeille ole koskaan tullut sellainen mieleen, että niitä palkkoja pitäisi nostaa, olisikohan siinä mitää ideaa!?
Ootko miettinyt mistä niitä palkkoja nostetaan? Firmat menee nurin yksi toisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pienituloisuudesta ei kukaan pääse muiden maksamilla tuilla koska maa hajoaa sillä samalla hetkellä kun työt ei enää kannata.
Siksi tuet ajettava alas. Silloin työ kannattaa aina
Mistä teitä tyhjäpäitä tässä maassa oikein riittää!? Millainen idi-ootti täytyy olla, jos suoltaa tuollaista sontaa näppäimistöltään. Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea on useaan otteeseen huomauttanut Suomea liian alhaisesta sosiaaliturvan tasosta, silti te vaja-kit täällä höyryätte, että se on maailman paras! Onko siis joku tollo persuduunari hikisessä yksiössään tästä paremmin perillä, kuin euroopan neuvoston asiantuntijat? Ei teille äo 0 tyypeille ole koskaan tullut sellainen mieleen, että niitä palkkoja pitäisi nostaa, olisikohan siinä mitää ideaa!?
Tukiloinen pelkää kun tuet lähtee.
Opiskelijoille asumistuen leikkaus tekee myös hyvää. Opiskelijoiden ei todellakaan kuulu asua pk seudun hinnoilla ylsiöissä ja vielä keskustassa. Soluasunnot rupeavat taas kelpaamaan. Soluissa opiskelijat asuvat vauraanmissakin maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollin tunnistaa siitä, että se ei luovuta, vaikka ajautuu täysin loogiseen umpikujaan.
Tyhmän vassarin tunnistaa siitä että umpikujastakin pääsee ohi menemällä esteiden läpi.
Se ei ole tyhmyyttä vaan sisukkuutta ja älykkyyttä, johon teidän oikestotrollien teot ja äo. ei tule koskaan riittämään.
-eri
Luin jutun ja katsoin videon. Reppanoita, joille on mennyt oikeistopropaganda läpi, että esim. kokoomus/oikeistopolitiikka olisi jotenkin hyvä talouden ja yksilöiden itsensä kannalta.
Joo- Holkeri, Viinanen, Niinistö, Katainen, Stubb, Orpo. Hyvin on mennyt. Velkaa ei oteta ja talous kasvaa. Ihmisten kannattaisi lukea enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tukholma-syndrooma.
Ymmärtämättömiä ihmisiä, jotka jaksavat nyt ja luulevat että se riittää. Ja sopii kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoille asumistuen leikkaus tekee myös hyvää. Opiskelijoiden ei todellakaan kuulu asua pk seudun hinnoilla ylsiöissä ja vielä keskustassa. Soluasunnot rupeavat taas kelpaamaan. Soluissa opiskelijat asuvat vauraanmissakin maissa.
Opiskelijoita löytyy kaikista muistakin kaupungeista kautta maan.
Kyl Satonen on äijä! 🧎T. Siivooja apulainen
kukaan ei tule koskaan pääsemään pienituloisuudesta tuilla tai valtion pakottamilla minimipalkoilla. Koko paska räjähtää käsiin ennen sitä.
Tukiloinen pelkää kun tuet lähtee.
Minä käyn sellaisessa työssä, josta maksetaan palkkaa jolla elää. Minä en kannata järjestelmää, jossa työssäkäyvä ihminen joutuu palkkansa lisäksi hakemaan valtiolta tukia, että pärjää. Sinä kannatat sellaista ilmeisesti? Silti samaan aikaan vastustat tukijärjestelmää. Sattuuko se kun on noin äärettömän vähä-lahjainen.
No kyllä siinä mielessä, että olen pienituloinen, mutta minulla on paljon varallisuutta. Sosiaalietuuksia en ole juuri saanut - mitä nyt asumistukea 2-kymppisenä yliopisto-opiskelijana.
Toimeentulo- tai asumistukeen minulla ei olisi oikeutta edes työttömänä, joten miksi kannattaisin etuuksia, joita en itse voi saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pienituloinen ja kannatan hallitusta. Toistaiseksi mennyt erinomaisesti! Pidetty lupauksista kiinni eli tekevät kaikkensa valtion talouden pelastamiseksi.
Työlainsäädännön uudistuksia tuen myös, palkan ei tarvitse olla sellainen millä elää - aina voi tehdä useampaa työtä. Työstä tämä maa on rakennettu
- persu duunari
Oletko tullut ajatelleeksi, että todellisuus ja hallituspuolueiden esittämä kuva todellisuudesta voivat olla kaksi eri asiaa? Oletko tutustunut esimerkiksi yhteiskunta- ja taloustieteilijöiden näkemyksiin?
Ne ovat vasemmistolaisia tai kommareita. Ei heidän mielipide kiinnosta kuin vassareita.
Entäpä jos asioiden tutkiminen on tehnyt heistä vasemmistolaisia?
Salonen on äijä! T. Siivooja apulainen
Vierailija kirjoitti:
Amerikassakin monet pientuloiset äänestävät republikaaneja vaikka heidän politiikkaa ainoastaan vaikeuttaa omaa elämää ja rikastuttaa varakkaita tuolla kammottavalla velkarahalla.
Yksinkertaisia ihmisiä.
ei, vain tajuavat korrelaation oman tekemisen ja tulotason välillä. Suomessa kun tuntuu nyt olevan valloillaan ajatus että 2500e/kk töihin ei kannata lähteä koska sillä ei elä riittävän leveästi..se jos mikään on tyhmyyttä ja yksinkertaisuutta. Olettaa että muut haluavat vain kustantaa sun oleskelun.
Minäkin kannatan. Olen ihan kypsä käyttämään 40h/vko + matka-ajat työhön, kun iso osa makaa tekemättä mitään koska ei kannata. Alkaa kannattaa kun tuet pienenee.
Samoin Olen aivan kypsä tekemään töissä niidenkin osuuden, jotka viettää päivänsä juoruamassa siellä täällä. Hyvä että näistä pääsee eroon.
Liitoilla ja lakoilla ei oma elämäni ole vielä kertaakaan parantunut, joten ei haittaa poliittisen lakko-oikeuden menetyskään.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitäköhän ne vassarit ovat? Taitaa olla hoitajia.
Sieltä sdp saa äänensä
Olen itse Th ja meillä ainakin monet äänestävät persuja tai kokoomusta. Mitä nyt duunikavereiden kanssa ollaan puhuttu. Ollaan nähty tätä ihan liikaa miten hyvin pummit elää. Täällä ne käy telkkarissa vaatimassa palvelua sitten ja me raadetaan pienellä palkalla.
Kirppareilta on myös saanut ostettua edullisesti vaatetta, ainakin aiemmin. Kestävät, ajattomat ulkovaatteet myös pysyy hyvä kuntoisina vuosia. Kartoitetaanko nykyään kaikilta kävijöiltä, mistä ihmiset elantonsa saavat ja se onko ihmiset minkäkin verran velkaa minnekin suunnalle
Onkohan tuo pienituloknen edes oikeasti pienituloinen saati siivooja. Haiskahtaa vahvasti kokoomuksen propagandalta.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat asuvat omassa kämpässä siksi, että tuen saaminen kämppiksen kanssa on vaikeaa. Ennen asumistukea sai henkilökohtaisesti, nyt täytyy selvitellä kelalle ettette ole parisuhteessa. Monelle on taloudellisesti järkevämpää asua siinä omassa yksiössä ennemmin kuin kämppiksen kanssa kolmiossa.
Tyhmän vassarin tunnistaa siitä että umpikujastakin pääsee ohi menemällä esteiden läpi.